هادی محسنی:‌ پیامد "کرونا"، صدای مردمان جهان و ایران




اگر برای رژیم ولایت فقیه هر مرگ یک فرصت و یک نعمت است، ما باید با شورش و جنگ صد برابر آن را به تیک‌تاک قیام و ناقوس سرنگونی تبدیل کنیم (مسعود رجوی ۲۳ فروردین ۹۹).

این صدای مردم و مقاومت ایران است." باید برشورید صدبار بیشتر جنگید و ایران را پس گرفت". مردم ایران در شرایط کرونایی هزار، هزار با خیانت عمدی حکومتیان ولایی پرپر می شوند. مردم با تنفر انفجاری از سیستم ولایت فقیه، آماده حمله برای دوران "پسا کرونا" برای سرنگون کردن حکومتی که بسیار بسیار ضعیفتر و ناکارامدتر از پیش از کرونا شده است، هستند. نظام ایران، با کرونا و پس از کرونا، قدرت خاموش کردن این صدا را نخواهد داشت. در مقابله با این صدا است که منفعت طلبان و قدرت پرستان جناحها و باندهای حکومت ولایی ایران از ترسشان ناچار از بیان واقعیتهایی از درون جامعه ایران می شوند.
«ما بعد از کرونا جنبش‌های اجتماعی بزرگ خواهیم داشت و فردای ایران بعد از کرونا یک فردای آرام نخواهد بود. درست مانند ماجرای بعد از انتخابات ۹۶، ما شاهد حوادث متعدد و قدرتمند خواهیم بود."( روزنامه دولتی ایران، ۱۹ فروردین ۹۹ به نقل از یک کارشناس حکومتی)
دنیا در میان طوفان بحران ویروسی نیاز به اعتماد، همبستگی و همکاری جهانی دارد. این صدای جهان و صدای مردم جهان و از جمله مردم ایران است. اما رژیم جمهوری اسلامی ایران برخلاف صدای جهان و ایران مسیرامنیتی و حفاظت از قدرت مافیایی حکومتش را دارد. زیرا بی اعتمادی مطلق خلقهای ایران را بویژه دراین شرایط حساس کرونایی می بیند و لمس می کند.
«در کشور وضعیتی وجود دارد که بین مردم و دولت بی‌اعتمادی به‌وجود آمده است".(روزنامه شرق ۱۹ فروردین ۹۹)
«اگر از پدیده غیرقابل پیش‌بینی کرونا درس نگیریم -که نمی‌گیریم- باید دانست که پدیده‌های قابل پیش‌بینی که می‌توان آنها را شمارش کرد، در صورت وقوع، آثاری بسیار مرگ‌بار و منهدم‌کننده بر جامعه خواهند گذاشت". ( روزنامه شرق به نقل از هاشمی طبا ۱۹ فروردین ۹۹)

آری پریشان حالی حکومتگران نالایق ولایت فقیه، ترس از همبستگی صدای مردم ایران و جهان است. این صدای همبسته، عامل انزوای جهانی رژیم از یکطرف و آغاز تنفر انفجاری مردم در دوران و پس از "کرونا" از طرفی دیگر را به نمایش می گذارد.
"فاصله گرفتن‌های هرروزه حکومت از مردم حالا نتیجه اش این شده است که هرچه می‌گوید مورد طعنه و تمسخر ملت است. آخرین روش حکومت برای گوش دادن به حرفش و در خانه ماندن مردم‌‌، گسیل نیروهای نظامی به شهر و معابر و جاده‌هاست در واقع این جا هم سرنا را از سر گشادش زده‌اند... " .( سایت بهار نیور قروردین ۹۹)
پدیده کرونا بزرگترین پدیده جهانی در عصر جدید و مدرن است که پس و قبل از جنگهای اول و دوم جهانی با چالشی به این ابعاد با پیامدهای فعلی و احتمالات دگرگون کننده"پسا کرونا" را نداشته است. میلیاردها انسان اجبارا خانه نشین می شوند. فراگیری و بزرگ شدن دایره مبتلایان و مرگ و میر ناشی از آن، ترس مردمان جهان را بهمراه دارد. اینهمه گستردگی دایره پیامدهای کرونا از جنبه های مختلف قابل توجه هستند:

- درجنگهای جهانی اول و دوم ابعاد فاجعه و جنایت قلدران سیاست زیاد بود اما تولید، آموزش و پرورش، قطع نسبی ارتباطات جهانی، کشوری و محلی، حذف شدن دید و بازدیدها و عیادتها و تبادل عواطف و نیازهای روحی با دیدنها و دورهمی ها و غیره کاملا تعطیل نبود. حالا اساسا کلمه مسافرت بر زبانها نمی چرخد و جهان در تعطیلی عجیبی بسر می برد. درآن جنگها این نیازها و باورها هرچند ضرباتی خورده بودند اما به این اندازه جهان گستر نبود.

- با اینکه در آن شرایط تکنولوژی و جهان ارتباطات در این حد نبود اما کمبودها و خسارات جهانی در تمامی زمینه ها به این گستردگی هم، نبود. ۸ آوریل امسال از مدیران سازمان بهداشت جهانی خبر از کمبود شش میلیون پرسنل کادر درمانی در سراسر جهان برای مقابله با شیوع ویروس کرونا داد.
آقای"گای رایدر" مدیر کل سازمان بین المللی کار سه شنبه ۱۹ فروردین ۹۹ در گزارشی اعلام کرد: " انتظار می رود اختلال ایجادشده توسط همه گیری ویروس کرونا در سه ماهه دوم سال جاری چیزی معادل کار ۱۹۵ میلیون کارگر تمام وقت را از بین ببرد... کارگران روزمزد بخش غیر رسمی که ۶۱ درصد از نیروی کار جهانی یا دو میلیارد نفر را تشکیل می دهد... حتی برای زنده ماندن و تغذیه خانواده های خود به پشتیبانی پولی نیاز دارند...".
علاوه بر این پیامدها و واقعیتهای آشکار و پنهان این رکود جهانی با ورود ویروس کرونا که بسیار بسیار اندک بدان اشاره شد، ابعاد فاجعه ادامه دارد.
خبرگزاری فرانسه ۸ آوریل برابر با چهارشنبه ۲۰ فروردین ۹۹ اعلام کرد: تولید ناخالص داخلی فرانسه در سه ماهه نخست سال کنونی جاری میلادی حدود شش درصد کاهش داشت که این براورد بدترین عملکرد اقتصادی این ۳ ماهه فرانسه از سال ۱۹۴۵، "پایان جنگ جهانی دوم" محسوب میشود.
 و این قصه جهانسوز ادامه دارد. ایتالیا و فرانسه در اروپا و ایران در آسیا و خیلی کشورهای دیگر با پیامدهای ویران کننده این بمب مخرب و ناپیدای جهانی دست و پنجه نرم می کنند. برخی تئورسینها در سطح جهان صحبت از طرح مارشال به سبک امریکا را روی میز تصمیم گیران سیاسی آورده اند. طرح مارشال در سال ۱۹۴۸ مطرح شد که امریکا مبلغ ۱۳ میلیارد دلار در اختیار ۳۶ کشور اروپایی قرار داد که بازسازی خود را آغاز نمایند.
سوال کلیدی و مهم این است که در شرایط مبهم کنونی که نوعی جنگ جهانی سوم را تداعی می کند آیا کدام کشور از تخریب این ویرس کرونا که بمباران جهانی را بطور نامرئی ادامه می دهد در امان خواهد بود که طرح مارشال مانندی را بتواند اجرا کند؟ آیا خود چین که آغاز گر این بمباران و تخریب و توقف نسبی فعالیت در جهان را سبب شده است میتواند این فرشته نجات را بوجود آورد؟!!. ایا سیاست گذاران در تبعیت از اصل "تنازع بقا" بعد از دوماه برای مثال تمام محدودیتها را کنار می گذارند. در این صورت به حفظ بهداشت و استفاده از ماسک هم توصیه خواهند کرد؟
شهرها و کشورها بدون هیچ شلیک هواپیما و سایر اسلحه ها بسرعت به تسخیر "کرونا" در می آیند. آیا جهان توان و ظرفیت تداوم این وضعیت را حتی تا پایان اردیبشهت و یا ماه مه میلادی دارد؟ به یقین به نظر می آید "نه" . اما یک شرط نجات هست که تلاش دانشمندان و پژوهشگران معجزه جدید جهانی را خلق نمایند.
درمیان اینهمه تلاش و جستجوها برای پیدائی راه حلی برای ختم این جنگ جدید جهانی، گزافه گویی دل آزار ولی فقیه ارتجاع بود که در ۲۱ فروردین امسال، منبر ریاکارانه و غیر مسولانه اش را در انزوا و پریشانحالی به نمایش گذاشت:
"... پس مسأله کرونا ما را از توطئه دشمن‌ها غافل نکند، از توطئه استکبار غافل نکند که دشمنی استکبار هم با اصل نظام جمهوری اسلامی است، این‌که کسی خیال کند که ما دشمنی نکنیم تا با ما دشمنی نکنند. این نیست اصل نظام جمهوری اسلامی اصل مردم‌سالاری اسلامی از نظر اونها قابل‌قبول نیست قابل‌فهم نیست و قابل‌تحمل... ". (خامنه‌ای در تلویزیون شبکه خبر رژیم - ۲۱فروردین ۹۹ )
خلیفه دیکتاتور و مستبد ایران بدون کوچکترین احساس مسئولیت از این همه رنج و شکنج مردمان ایران، بدون اینکه حتی تسلیتی به داغدیدگان "کرونا" گفته باشد در همان سخنرانی گفت: " این مشکل ( کرونا) در مقایسه با بسیاری از مشکلات، چیز کوچکی به‌حساب می‌آید".
و این لحن منبری خامنه ای و نظامش ،بزودی توسط مردم با کانونهای شورشی و ارتش گرسنگان خاموش خواهد شد و کل نظام ولایی در زباله دان تاریخ که توسط ارتش قیام با هدایت کانونها شورشی و ارتش آزادیبخش ملی ایران رزرو شده است کرونایی خواهد شد.

 "(خامنه ای) می‌خواهد کرونا را در خدمت بقا و ضد سرنگونی بکار بگیرد. اما رژیم ولایت جان بدر نخواهد برد. اکنون بسیاری از مردم با نان خشک و آب ارتزاق می‌کنند. ارتش گرسنگان پیش بسوی شورش و قیام. (مسعود رجوی ۲۱ فروردین ۹۹)