نریمان اردلان: در شرف ورود به فاز ۲ پاندمی، اصطلاحات معمول هم تغییر میکنند


 فاکتور R۰ حرف R با عدد صفر یعنی چه؟

در بحبوحهُ گذار از فاز ۱ و ورود به فاز ۲ پاندمی بد نیست به تعریف آن بپردازیم. این عبارت"رقم تشریحی آمار"مربوط به ویروس است. متغیری که از قسمت آمار و احتمالات علم ریاضی (statistica) به امانت گرفته شده و کاربرد آن در فهم پدیده های اجتماعی که به عدد تبدیل میشوند مشهود است.
بطور مثال پدیده هایی نظیر بیماری، خطر سرایت آنها، سلامتی و ....که خود حاصل تقاطع بردارها و فاکتورهای مختلف و غالباً نامتجانسند و عملاً غیر قابل اندازه گیری اند با استفاده از این علم به واحدهای قابل اندازه گیری تبدیل میشوند. آن بخش از این مقوله که به تجزیه و تحلیل پدیده های بهداشتی میپردازد، ارقام پزشکی یا STATISTICA MEDICA نام دارد.
بالطبع تمام کشورهایی که بهنگام ورود ویروس کرونا به مقابله با آن پرداختند (فاز یک) با ایقان به ناتوانیشان در از بین بردن آن به همزیستی با آن قانع شده و به مرحله دوم (فاز دو) رضایت داده اند.البته با قبول شرایط تحمیلی کرونا ویروس!!!!
"R۰"یک عبارت تکثیر پایه ای است بدین معنا که قسمت عددی آن نحوه تکثیر سرایت را تعیین میکند.به گفته دیگر مقدار متوسط عفونت های ثانویه را که افراد مبتلا در یک جامعه ضربه پذیر (جامعه ای که تا بحال عامل بیماری به آن واردنشده، بکر است) میتوانند یه بقیه سرایت بدهند را محاسبه میکند. به عبارت دیگر قادر به احتساب "قدرت سرایت"و "اندازه گیری"این پارامتر با مطالعه:
۱-تماس یکباره بین مبتلا و فرد ضربه پذیر
۲-تعداد تماسهای مبتلا با سایر افراد
۳-مدت دوام عفونت یا به عبارتی توان سرایت عفونت مریض، میباشد.
در حال حاضر دنیای علم و دانش پزشکی، ناتوان از تآثیرگذاری بر احتمال سرایت و مدت توان ابتلا (در غیاب واکسن و یا داروئی مؤثر در کاهش قدرت عفونت ویروس ) اهم توجه خود را معطوف به موارد قابل کنترل پارامترهایی میکند از جمله:
۱-تشخیص سریع عفونت، شناخت بیمار و بیمار بالقوه
۲-کاهش تماسهای بیمار با سایر افراد، با امید به کاهش مقدار عدد همراه "R" کرده است.
بدنبال تجربه محققین چینی بعنوان اولین میزبانان کرونا و همچنین سایردانشمندان، اندازه"R۰" از طرف سازمان جهانی بهداشت بین ۱.۴ و ۳.۸ تخمین زده شده است. جالب است بدانیم که "R۰" ویروس آنفلوآنزای معمولی هر پاییز معادل ۱.۳ میباشد، همان ویروسی که فاصله بین ماههای آخر سال ۲۰۱٨ و اوایل سال۲۰۱۹ باعث مرگ بیش از ۵ هزار نفر فقط در ایتالیا شد.
وقتی صحبت از R۰=۳ میکنیم منظور چیست؟
تصور کنیم که اولین مبتلای ما قادر به سرایت ویروس به سه نفر دیگر باشد و آن سه نفر هم هر کدام به سه نفر دیگر، بزودی با ارقامی به شرح زیر مواجه خواهیم بود،دقیقاً مثل شرایط اول پاندمی در چین و یا آنچه هنوز در ایران در جریان است:
۱x۳=۳
۳x۳=۹
۹x۹=۸۱
۸۱x۸۱=۶۵۶۱
که اگر این سیکل را دنبال کنیم بسرعت با بیش از یک میلیون و نیم بیمار روربو میشویم
هدف چیست؟
 دقیقاً آنگونه که چین عمل کرد، راه دیگری از قبیل معجزات تئوریزه آخوندها متصور نیست!!!
- افزایش فاصله های اجتماعی بین افراد
- منع اجتماعات
- کاهش تردد
- کاهش سطح استفاده از وسائل نقلیه عمومی
- و کاهش احتمال سرایت ناشی از تماس با استفاده از ماسک و دستکش و سایر وسایل حفاظت شخصی.
البته به مرحله اجرا گذاشتن این کاربردها مستلزم صرف هزینه های سنگین مالی است که در حال حاضر معضل عاجل و لاعلاج دولتهاست، بمبی ساعتی که عقربه های ساعت آن فقط به ضرب پول متوقف میشوند، با دید مسئله از این زاویه تحلیل رفتار حکمرانان بیشتر مفهوم است.
شاهدیم که جمهوری متعفن آخوندی- پاسدارای، هیچکدام از این تدابیر را اتخاذ نکرده و عملا"از این بلیهّ بعنوان حربه ای برای سرکوب هر بیشتر مردم بی دفاع استفاده میکند.
در غرب دستور کار، قبول واقعیت و جبر همزیستی با کوید ۱۹، با بکار گرفتن رهنمودها می باشد، حداقل تا وقتی که علاجی برای آن بدست نیآمده است. عدد دیگری را هم بیاد داشته باشیم، سالانه در دنیا ۳۵ میلیون نفر قربانی ویروس HIV که در اوایل سالهای ٨۰ میلادی ظهور کرد و تا حال نه درمان نهایی برای آن است و نه واکسنی برایش ساخته اند!!!! اراده صاحبان اهرم قدرت جهانی و سیاست کارخانه های داروسازی در دنیا و بازار پر رونقشان در حوصله این نوشتار نمیگنجد و خود میتواند موضوع تآملی دیگر باشد.
عادتها را باید تغییر داد و تدابیر بهداشتی را جهت هر چه کمتر صدمه دیدن الزاماً رعایت کنیم.