السیاسه_کویت - مذاکرات آمریکا با ایران در مورد بحران سوریه

یک منبع آگاه در دولت عراق روز گذشته برای ”السیاسه” فاش ساخت برخی معاونان نوری مالکی موفق شدند دیداری بین دانایی فر سفیر ایران با استیون بیکرافت سفیر آمریکا در بغداد در فوریه گذشته ترتیب دهند, تنها پرونده اصلی بحران سوریه بود.

 

منبع گفت این دیدار در یکی از محلهای مهم وابسته به مالکی در درون منطقه حفاظت شده سبز برگزار شد, دو سفیر در مورد شیوه حل و فصل نزاع سوریه و برخی مواضع جهانی برای تسلیح اپوزیسیون سوریه و نیز دخالت طرفهای سوم در این نزاع تبادل نظر کردند, کمااینکه برخی اتهامها مبنی بر آموزش دادن نظامیان امریکایی به نیروهای مسلح سوریه و نیز حمایت مستمر نظامی ایران از نیروهای رژیم سوریه, و نیز سمت گیری رهبری ایران به وارد کردن رزمندگان حزب الله لبنان در درگیریهای میدانی در سوریه رد و بدل شد.
این منبع عراقی خاطر نشان کرد که دیدار دانایی فر با بیکرافت اساسا در مورد موضوع انبارهای سلاحهای شیمیایی سوریه بود, به نحوی که آمریکا مشتاق بود از ایران تضمین بگیرد که این سلاحها در داخل سوریه و علیه برخی کشورهای منطقه که رژیم اسد معتقد است در کمک به انقلابیون دست دارند استفاده نشود.
دانایی فر به نوبه خود، پرونده گروههای دینی سختسر مانند جبهه ”نصرت” را مطرح کرد که دارای روابطی قوی با تشکیلات ”القاعده” است و از سوی کشورهای منطقه حمایت مالی میشود, او از سفیر آمریکا خواست تا واشینگتن روی کشورهایی که به این گروههای سختسر حمایت و کمک میکنند فشار وارد کند.
این منبع عراقی گفت مالکی از تقویت این گفتگو بین تهران و واشینگتن در مورد پرونده سوریه دو هدف داشت: اولا نشان دهنده اشتیاق نخست وزیر عراق به این است که درباره موضع او در مورد بحران سوریه، سوء تفاهم نشود، زیرا میداند که برخی ارگانها در کاخ سفید وی را متهم میکنند که در محور ایران_ سوریه قرار دارد و با اجازه دادن به ایران برای استفاده از حریم هوایی و زمینی عراق برای انتقال سلاح و نیرو به سوریه، به نیروهای اسد کمکهای بسیاری ارائه میدهد. اما هدف دوم مربوط است به نگرانی مالکی از دوران بعد از سرنگونی اسد آن هم در زمانی که انتظار میرود وضعیت امنیتی در عراق به شکل بسیار خطرناکی بدتر شود و در نتیجه مالکی میخواهد دو طرف آمریکایی و ایرانی به تفاهمهای مشخصی در مورد راه حل برای سوریه برسند بطوریکه نزاع سوریه در مرحله بعدی به داخل عراق و در چارچوب نزاع آمریکا_ایران یا نزاع ایران- ترکیه یا نزاع ایران- اعراب کشیده نشود.
با استناد به اظهارات این منبع عراقی, مالکی معتقد است که دیدار آمریکا با ایران در بغداد -در صورتیکه این دیدارها ادامه یابد و در آینده نزدیک موفقیت آمیز باشد- به ایجاد راه حل در سوریه و حفاظت از منافع علویهای سوریه, و تضعیف محور منطقهیی شامل کشورهای خلیج و ترکیه و اردن و مصر, کمک خواهد کرد.
این منبع ابراز تردید کرد که دیدار بین دیپلماتهای ایرانی و امریکایی در بغداد ادامه یابد، زیرا هدف واشنگتن و تهران از چنین دیدارهایی، رایزنی است و نه توافق.

21اسفند 1391