الجزیره: اجیرکردن پناهجویان افغانی برای اعزام به سوریه توسط رژیم ایران

روحانیون افغانستان هشدار دادند رژیم ایران با تطمیع و فریب، جوانان افغانی مقیم ایران را به جنگ سوریه می فرستد. آنها خواستار جلوگیری از این اعزام شدند. هم زمان هیومن رایتس واچ جزییاتی از طرح سپاه پاسداران برای اعزام هزاران پناهجوی افغانی به سوریه را اعلام کرد.

تلویزیون الجزیره در گزارشی به تاریخ نهم بهمن، گفت: هیومن رایتس واچ درگزارش جدید خود، سپاه پاسداران را متهم میکند که از پایان سال ۲۰۱۳ هزاران پناهجوی افغانی در ایران را برای جنگ در سوریه سربازگیری کرده است.
براساس گواهی پناهجویان افغانی آنها پیشنهاد پول و اقامت قانونی در ایران را در مقابل پیوستن به شبه نظامیان وابسته به رژیم اسد، دریافت کرده اند.
برخی از این افراد گفتند آنها بعد از آنکه تهدید شدند که اگر پیوستن به شبه نظامیان را رد کنند، به افغانستان برگردانده میشوند مجبور به جنگ در سوریه شدند.
در ایران نزدیک به ۳ میلیون افغانی مقیم اند. بیشتر آنها از شیعیان جوان افغانی هستند که از جنگ های این کشور فرار کرده اند.
الجزیره گفت: گزارش هیومن رایتس واچ میگوید برخی از شبه نظامیان افغانی زیر ۱۸ سال سن دارند که سپاه پاسداران آنها را به بهانه حفاظت از مراقد دینی در سوریه برای جنگ در این کشور به خدمت گرفته است. بیش از سه سال است که رژیم ایران شبه نظامیان خود را به سوریه ارسال و آنها را تأمین مالی میکند.
عبدالوهاب بدرخان نویسنده و روزنامه نگار از لندن به تلویزیون الجزیره گفت: رژیم ایران علاوه بر حزب الله لبنان، نزدیک به ۲۰ نوع شبه نظامی عراقی و افغانی و پاکستانی به سوریه اعزام کرده است. این شبه نظامیان در خاک کشور دیگری می جنگند و به عنوان مزدور به کار گرفته میشوند.
 
تمامی شبه نظامیان تیپ موسوم به ابوالفضل العباس و عصائب و تیپ فاطمیون که عراقی و افغانی هستند در کنار رژیم اسد میجنگند.
 
آمریکا بنا بر منافعش بر دخالت رژیم ایران در سوریه چشم می پوشد. رژیم ایران هزاران کارشناس و افسر و پاسدار و شبه نظامی برای جنگ به سوریه ارسال کرده اما آمریکا حتی یک کلمه از این را بر زبان نمیراند. از سال ۲۰۱۱ تاکنون آمریکا هیچ حرف جدی از دخالت رژیم ایران در خاک سوریه نزده است. درحالیکه تمامی جزئیات را هم به خوبی میداند. آمریکا می داند نقش رژیم ایران در القاعده و حضور سرکردگان آن در ایران چیست و چگونه تروریسم را میسازد و صادر میکند، آمریکا به خوبی در جریان همه این امور هست اما چیزی نمیگوید.