رویتر: رکورد کشته های رژیم آخوندی در سوریه - کشته شدن ۵۸ پاسدار در ماه گذشته

خبرگزاری رویتر گزارشی از حضور مداحان ولی فقیه ارتجاع در جنگ سوریه، درج کرده است. در این گزارش از جمله آمده است: ”صدای مردی که صورتی پوشیده از ریش دارد و به گردنش چفیه‌ای رنگی انداخته، بلند شد، در حالی که شعری دینی را می‌خواند. اطراف او هم ایرانی‌هایی تجمع کرده بودند که سینه می‌زدند و بسیاری از آن‌ها شور گرفته بودند. سعید حدادیان مداح مشهور، در میان داوطلبان جنگ در سوریه، سروده‌اش را می‌خواند.

در این گزارش آمده است: ”در دوره اخیر، مداحان نقش برجسته‌ای در افزایش … حضور نظامی در سوریه ایفا کردند. انستیتوی مطالعاتی واشینگتن برای سیاست‌های خاوردور می‌گوید که ماه گذشته، شمار کشته‌شدگان رژیم ایران در سوریه در حمایت از نظام بشار اسد، به ۵۸ تن رسید که یک رکورد است”.
حدادیان که عکس‌هایش هنگام حضور در جنگ سوریه با لباس نظامی منتشر شده در حالی دور بدنش را تیرهای مسلسل بسته بود، در ویدیویی که در اینترنت منتشر شده می‌گوید: «به سوریه رفتم تا از رزمندگان قدردانی کنم. “.
رویتر افزود: ”دستکم شش مداح مشهور به سوریه سفر کرده‌اند. مداحان مشهور با سپاه پاسداران در ارتباط هستند. موسسه‌های حکومتی هم به برخی از مداحان حقوق پراخت می‌کنند و تسهیلات دیگر ارائه می‌دهند.
حدادیان بارها در حضور خامنه‌ای و قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس مداحی کرده است. او همچنین عکس‌هایی با احمدی نژاد دارد؛‌ دوره‌ای که شاهد شکوفایی مداحی‌ها در ایران بود.
به نظر می‌رسد که مداحان در مسیر نقش تازه‌شان برای جذب داوطلبان به جنگ سوریه، از سوی حاکمیت، پشتیبانی تازه‌ای دریافت کردند.
حمید رضا علیمی از مداحان در ویدیویی که سال ۲۰۱۳ منتشر شده، در جمع اعضای بسیج می‌گوید که سفارت ایران، ترتیب یکی از سفرهایش را به سوریه داده است.
حمید رضا علیمی یکی دیگر مداحان اعزامی به سوریه می‌گوید: ”آن‌ها از مداحان به منظور بسیج نیروهایشان برای جنگ سوریه استفاده می‌کنند... “
به گزارش رویتر نقش مداحان اکنون همچون نقشی است که در جریان جنگ هشت ساله عراق و رژیم ایران در دهه هشتاد قرن گذشته ایفا کردند.
پس از انتخابات سال ۲۰۰۹ و اعلام پیروزی احمدی‌نژاد در آن، مداحان در تجمعات بسیجی‌ها سروده‌هایی با خواست سرکوب اعتراض‌ها می‌خواندند. شماری از مداحان هم از جمله نیروهای سرکوبگر اعتراض‌ها بودند.