رویتر: سلاح نفت علیه رژیم ایران

عربستان سعودی که به رویارویی با دخالتها و تهدیدهای تروریستی رژیم ایران برخاسته است، به گفته خبرگزاری رویتر سلاح نفت را هم علیه این رژیم به کار گرفته است.

عربستان سعودی که بزرگترین تولید کننده نفت جهان است و روزانه بیش از ۱۰ میلیون بشکه نفت تولید می کند، سالها از سلاح نفت برای پیشبرد سیاستهایش استفاده نمی کرد. اما گسترش ماجراجوییها و دخالتهای رژیم ایران و تهدیدهای این رژیم علیه کشورهای عربی و اسلامی، عربستان را بر آن داشت که از این سلاح برای قطع منابع مالی پدرخوانده تروریسم استفاده کند.
جدیدترین اقدام عربستان در این رابطه اجلاس دوحه بود. امری که به گفته رویتر بیانگر تغییر مهمی در سیاستهای عربستان است.
عربستان در دوحه اعلام کرد هیچ محدودیتی در مورد تولید نفت خود نمی پذیرد و تنها در شرایطی حاضر به ثابت نگه داشتن تولید نفت است که رژیم ایران هم تولید نفت خود را ثابت نگه دارد. رژیم ایران که بعد از برجام در پی افزایش درآمدهای نفتی است، نتوانست با این شرط عربستان سعودی موافقت کند. از این رو حتی نماینده یی به اجلاس دوحه نفرستاد. مخالفت رژیم ایران و ایستادگی عربستان بر مواضع خود، این اجلاس را به شکست کشاند. حاصل این امر سقوط باز هم بیشتر قیمت نفت بود. امری که ضرر کننده اصلی آن رژیم یران است. عربستان می گوید با ایجاد صندوق دو تریلیون دلاری توسعه ارزی در پی بی نیازی کامل به صادرات نفت است. علاوه بر این عربستان با پشتوانه عظیم ارزی به راحتی می تواند کاهش درآمدهای نفتی را تحمل کند. در حال حاضر عربستان نزدیک به ۷۵۰ میلیارد دلار سپرده، تنها در بانکهای آمریکا دارد. ابعاد این دارایی به حدی است که اگر عربستان تصمیم بگیرد این پولها را از بانکهای آمریکا بیرون بکشد، اقتصاد اول جهان و بزرگترین ابرقدرت را با بحرانی جدی روبرو می سازد.
رویتر - ۳۱ فروردین ۹۵