تایمز مالی - صدها میلیون دلار مخارج رژیم ایران در سوریه

رژیم ایران هرماه ۶۰۰  تا ۸۰۰ میلیون دلار برای کمک به رژیم اسد هزینه کرده است.

جواد ظریف در مصاحبه با المانیتور وب سایتی که خاورمیانه را پوشش می دهد گفت «در مورد سوریه جواب درتمرکز بر روی نهادینه شده قدرت و شکل دولت آینده است. ممکن است شما بتوانید نقش مرکزی فردی یاقومی را کاهش داده یا حتی ازبین ببرید».
این حرفها کاملاً نامفهوم است آنهم درحالی که رژیم اسد به بمباران بشکه ای بر روی رزمندگان ادامه می دهد. ماده احتمالی این حرفهای ظریف ممکن است روی حمایتی که رژیم ایران و روسیه از اسد می کنند تأثیر بگذارد. آمریکا می گوید این اظهارات ممکن است نرمشی در سیاست رژیم ایران در قبال سوریه باشد. مقامهای روسی هم خواهان قانون اساسی جدیدی برای سوریه هستند.
امر خطیر سوریه برای هردو رژیم روسیه و ایران پرهزینه بوده است. رژیم هایی که هم اینک در برابر قیمت پایین نفت و تحریم های اقتصادی آسیب پذیرند. مشخص کردن عددی برای این کار سخت است ولی منابع امنیتی عربی می گویند سوریه برای رژیم ایران در سال های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ ماهانه ۶۰۰ تا ۸۰۰ میلیون دلار هزینه داشته است.
این سطح از حمایت از اسد علیه اکثریت سنی سوریه، موجب خطرات دشمنی نسل اندر نسل سنی ها خواهد شد.
روسیه دارای حدود ۲۵ میلیون سنی در داخل مرزهای خود است. دخالتی که رژیم ایران براساس محور شیعی از بغداد تا بیروت ساخته است نمی تواند در سطح کنونی باقی بماند به جز این که به قیمت ادامه جنگ تمام شود.
این امر توسعه طلبی سپاه پاسداران را گسترش داده و مانع از ورود مجدد رژیم ایران به بازار جهانی و نهادهای آن می شود.