بلومبرگ ـ افزایش صادرات نفت رژیم ایران فروکش کرد

آنگونه که خبرگزاری بلومبرگ می گوید وعده های آخوند روحانی و وزیر نفت کابینه اش زنگنه در مورد رشد سریع تولید و صادرات نفت عملی نشده است و اکنون این روند سیر نزولی دارد.

پنج ماه پس از لغو تحریم‌ های رژیم ایران, به نظر می‌ رسد, افزایش تولید و صادرات نفت ایران به همان سرعتی که آغاز شد, پایان یافته است.
هرگونه کاهش تولید نفت ایران؛ باعث توازن سریع در بازار جهانی عرضه و تقاضای نفت خواهد شد.
مشاهده روند صادرات نفت ایران که در ماه‌ های آوریل و می به 2 میلیون بشکه در روز رسید, نشان می‌ دهد, این روند در 3 هفته نخست ماه ژوئن، تقریبا 20 درصد کاهش یافته است.
یکی از اهداف اولیه رژیم ایران از این شتاب در صادرات نفت، بازپس‌ گیری بازار اروپا بود. پیش از آخرین تحریم‌ ها در سال 2012، رژیم ایران حدود 600هزار بشکه در روز به کشورهای اتحادیه اروپا نفت صادر می‌ کرد . ایتالیا, اسپانیا و یونان بزرگ‌ ترین خریداران نفت ایران بودند.
تا ماه می رژیم ایران حدود نیمی از بازار اتحادیه اروپای را پس گرفت و بیش از 350هزار بشکه نفت در روز صادر کرد و انتظارات بالا رفت که میزان صادرات به‌زودی به میزان پیش از تحریم‌ ها بازگردد. اما تحویل محموله‌ ها در 3 هفته نخست ماه ژوئن 285هزار بشکه در روز کاهش یافت.
علت آن این است که الگوی فروش‌ نفت به اروپا اکنون بسیار متفاوت از دوره پیش از تحریم‌ هاست.
اعتصاب در فرانسه که سبب بسته شدن بسیاری از پالایشگاه‌ های فرانسه شد, به وضوح بر صادرات نفت ایران تاثیر داشته است. در این مدت، هیچ محموله‌ ای به فرانسه فرستاده نشد. 3 کشتی که از قبل در بنادر فرانسه پهلو گرفته‌ اند منتظر تخلیه نفت ایران هستند.
اما به نظر می‌ رسد, موضوع نگران‌ کننده‌ تر برای رژیم ایران, مشکلات ترغیب بزرگ‌ ترین خریداران پیش از تحریم‌ ها برای ازسرگیری خرید است. ایتالیا, بهترین مشتری نفت ایران در اروپا نخستین محموله‌ اش را در اواسط ژوئن بارگیری کرد, 5ماه پس از رفع محدودیت‌ ها. خرید نفت اسپانیا و یونان بسیار کمتر از سطح پیش از تحریم‌ هاست.
بلومبرگ - ۷ تیر ۹۵