یورونیوز: کنفرانس تغییرات آب و هوا در مراکش

تاثیر تغییرات آب و هوایی بر روی منابع طبیعی، اکوسیستم ها و همچنین جوامع بشری، تاثیری مستقیم است. آب، یکی از حوزه هایی است که بشدت تحت تاثیر تغییرات اقلیمی قرار دارد. بیهوده نیست که «دفتر بین المللی آب»، برای مدیریت این منبع طبیعی، در سطحی جهانی فعالیت می کند.

«روز عمل برای آب» در چارچوب «برنامه عمل آب و هوای جهانی» برای نخستین بار است که در کنفرانس تغییرات اقلیمی مطرح می شود تا با جلب توجه همگان به اهمیت آب، راه اجرایی شدن توافق پاریس را هموارتر کند.
اهمیت آب در تامین مواد غذایی، سلامتی انسان، تولید انرژی، رونق صنعت و تنوع زیستی بر همگان روشن است. از این روست که تضمین دسترسی به آب در حقیقت تضمین تمامی این موارد هم هست.
معاون شورای جهانی آب: «کار ما جا انداختن اهمیت آب در سراسر دنیاست و بالاخره پس از قریب پنج سال چانه زنی ما بود که سازمان ملل آب را بعنوان یکی از حق های بشری رسمی کرد. اولویت ما ۷۸۰ میلیون نفر از ساکنان آسیا، آفریقا و برخی مناطق دورافتاده است چرا که این افراد به آب آشامیدنی سالم وتوالت های بهداشتی دسترسی ندارند. درآمد آنها کمتر از یک دلار در روز است»
رییس افتخاری شورای آب: «این برای نخستین بار در تاریخ تغییرات اقلیمی است که درباره آب بحث می کنیم و برای آن جایگاه ویژه ای قائل شده ایم تا بلکه طی این ۱۵ روز بتوانیم تدابیر مشخص و عینی برای کمک به کشورهای فقیر پیدا کنیم تا بتوانند خود را با تغییرات وفق دهند.»
«انرژی های تجدید پذیر» یکی دیگر از موضوعات مهمی است که در مراکش در مباحث و گفتگوهای دو جانبه و چند جانبه مطرح می شود. بعنوان نمونه، بحث در مورد راههای کاهش انتشار کربن در تبادل تجربیات بین کشورهای عربی و کشورهای حوزه آمریکای لاتین و کارائیب با مشارکت دانشگاه مریلند آمریکا و بنیاد وارگاسvargas برزیل و وزارت محیط زیست قطر.
هفته نخست کنفرانس آب و هوای سازمان ملل در مراکش بیش از هر چیز دیگری به تلاش برای ترسیم یک «نقشه مسیر»ی اختصاص داشت که بتواند توافق پاریس را طی ماهها و سالهای آینده به مرحله اجرا برساند.