رژیم ایران یکی از تهدیدهای اصلی آمریکا

در استراتژی جدید نظامی آمریکا رژیم ایران یکی از تهدیدهای اصلی ارزیابی شده است.

رؤسای ستاد نیروهای زمینی، دریایی و هوایی آمریکا زیر نظر رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح این کشور، در مراحل نهایی تدوین یک استراتژی جدید نظامی هستند که قرار است به دونالد ترامپ رئیس جمهور منتخب آمریکا ارائه شود.
ژنرال دیوید گولدفین، رئیس ستاد نیروی هوایی آمریکا که در تدوین این استراتژی نقش داشته گفته است در این استراتژی رژیمهای ایران، کره شمالی، چین، روسیه، و افراطگرایی خشونت آمیز، به عنوان پنج تهدید اصلی مورد توجه قرار گرفته اند.
ژنرال گولدفین که در انستیتوی بنیاد دفاعی رونالد ریگان صحبت می کرد درباره رژیم ایران گفت: نگرانی های آمریکا از این رژیم، فراتر از هر گونه برنامه بالقوه اتمی است.
به گفته ژنرال گولدفین، فعالیت های خبیثانه رژیم ایران در منطقه، زمینه‌ساز نگرانی ها است.
وقتی از ژنرال گولدفین پرسیده شد اگر دولت ترامپ به توافق اتمی با رژیم ایران پشت کند باید چه انتظاری داشت؟ او گفت کماکان گزینه هایی غیرنظامی وجود دارد. فشارهای اقتصادی از جمله یکی از این گزینه ها است.
همچنین سناتور رابرت منندز از اعضای ارشد کمیته روابط خارجی سنای آمریکا تأکید کرد رژیم ایران هم به حمایت از تروریسم ادامه می دهد و هم بر خلاف قطعنامه های شورای امنیت آزمایش موشکهای بالستیک انجام می دهد.

بخشهایی از اظهارات سناتور رابرت منندز در جلسه استماع اخیر کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا: «یکی دو دهه است که رژیم ایران به ترور و تهدید در منطقه ادامه می دهد و با این سیاست خود را حفظ کرده است. دست اندرکاران توافق اتمی اصرار داشتند ما می توانیم مانند برنامه اتمی، تسلیحات متعارف رژیم ایران را هم کنترل کنیم. من هم همین انتظار را داشتم اما اینگونه نشد و طی دو سال گذشته ما دیدیم رژیم ایران را به شیوه های مختلف ما را آزمایش کرده است.
این رژیم تولید آب سنگین را که مغایر برجام است ادامه داده و تولید آن را بیشتر کرده است در حالی که اصلا نباید آب سنگین تولید می کرد. اما فراتر از این، تولید موشکهای بالستیک است که نقض قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل بوده است. همچنین رژیم ایران تروریسم خود را متوقف نکرده است. دخالت آنها در عراق، در سوریه و در یمن بلحاظ منافع ملی ما و دوستان ما در منطقه، بشدت چالش انگیز است. امیدوارم کنگره با مقولات غیراتمی رژیم ایران که برای امنیت ملی ما بسیار مهم است مقابله کند».
سناتور رابرت منندز افزود: «تمدید تحریم رژیم ایران با وجود هیاهوی این رژیم کار درستی بود. می بینیم که آنها به دونالد ترامپ رئیس جمهور منتخب التماس می کنند که مذاکرات را ترک نکند. بنابر این تحریمها نه تنها باعث نشده آنها میز مذاکره را ترک کنند بلکه به آمریکا هم التماس می کنند که آن را ترک نکند».
به گفته سناتور منندز امکان ندارد رژیم ایران که مستمر توافقها و میثاقهای بین المللی را نقض می کند به جامعه جهانی برگردد. رژیمی که رفتارش را تغییر نمی دهد.