سی بی اس: هشدار نسبت به برنامه مخفی اتمی رژیم ایران

مارک دوبوویتز رئیس اجرایی بنیاد دفاع از دموکراسیها در واشینگتن هشدار می دهد ممکن است رژیم ایران در خفا دنبال برنامه اتمی باشد و هنگام اتمام زمان توافق، به سرعت به بمب اتمی دست یابد.

مارک دوبوویتز رئیس اجرایی بنیاد دفاع از دموکراسیها که متخصص توانمندیهای اتمی و موشکی رژیم ایران است میگوید، «تحریمهای سنای آمریکا که چند روز پیش تصویب شد بسا سخت‌‌تر از مجازات ارگانها و نهادهایی است که درگیر توسعه برنامه موشکی رژیم ایران هستند».

وی افزود:‌ «جامعه اطلاعاتی آمریکا نتیجه‌گیری کرده است که اگر رژیم ایران بخواهد یک بمب اتمی را منفجر کند، وسیله انتقال آن یک موشک خواهد بود، یک موشک بالستیک برد بلند یا موشک بالستیک قاره‌پیما».

مارک دوبوویتز گفت: «نگرانی ما این است که در تمام مدت طرح رژیم ایران این بوده که برخی تکنولوژی‌های اتمی را موقتاً به حالت تعلیق درآورد تا در خفا بجای آن روی تکنولوژی‌های پیشرفته‌تر کار کند. من نگران هستم وقتی که زمان توافق اتمی تمام شود، رژیم ایران میتواند صاحب یک برنامه اتمی در سطح صنعتی باشد. در آن نقطه، زمان گریز اتمی تقریباً صفر خواهد بود».

دکر حسن هاشمیان تحلیلگر امور ایران می گوید در قبال تحریمهای سنای آمریکا رژیم ایران دست از پا خطا نخواهد کرد. این رژیم به شدت نگران مواضع دولت ترامپ است.
 
دکتر حسن هاشمیان تحلیلگر امور ایران به اسکای نیوز گفت: «مجازاتهای سنای آمریکا رژیم ایران را غافلگیر کرد. این مجازات ها مجازاتهای نا محدودی هستند یعنی به رئیس جمهور آمریکا اجازه می دهد تا هر نوع دیگری از مجازاتها را در صورت نیاز اضافه کند بویژه در مورد سپاه پاسداران. در حال حاضر سپاه پاسداران در لیست تروریستی آمریکا قرار ندارد. شاید در ماههای آینده مشاهده کنیم که سپاه پاسداران هم به لیست تروریستی آمریکا اضافه شود».
 

این به معنی چالشی بزرگ برای رژیم ایران است. عکس العمل هایی که در داخل ایران شنیدیم در حد حرف باقی ماند و به عمل راه نبرد. دیدیم که در مجلس رژیم تحرکاتی بود و حسین نقوی سخنگوی کمیسیون امنیت مجلس گفت پیش نویسی را علیه این مجازاتها آماده می کنیم. سخنگوی وزارت خارجه رژیم هم صحبتهایی در مورد این مجازاتها داشته. او گفت اقدامات آمریکا خصمانه است و آمریکا از التزاماتی که در مورد توافق اتمی داشته خارج شده. شورای ناظر بر توافق اتمی که علی خامنه ای هم بصورت مستقیم بر آن نظارت دارد در مورد اجرای توافق اتمی جلسه یی برگزار کرده است.

حسن هاشمیان در مورد مواضع دولت ترامپ گفت: «آمریکا و ترامپ کاملا آمادگی دارند که توافق اتمی با رژیم ایران را لغو کنند بویژه اگر تحرکی حتی کوچک از طرف رژیم ایران ببینند این تصمیم را عملی می کنند. البته از نظر من رژیم ایران جرأت این تحرک را نخواهد داشت. در مورد برنامه موشکی این رژیم از بیست و نهم ژانویه گذشته کاری نکرده اند. مانور های نظامی وجود داشت ولی موشک های بالستیکی را آزمایش نکردند. تخت روان چی ار مقامهای وزارت خارجه رژیم به سوئیس رفته است. او به مسؤلین سویسی گفته رژیم ایران کاملا آماده است از منافع آمریکا در منطقه حفاظت کند. اگر رژیم ایران دست از پا خطا کند و بخواهد از توافق اتمی خارج شود قطعا دونالد ترامپ این توافقنامه را زیر پا خواهد گذاشت و خواهد گفت در شرایط تحرکات خصمانه و تروریستی رژیم ایران در منطقه آمریکا به این توافق نیاز ندارد».
سی بی اس ۲۸ خرداد ۹۶