بیانیه کمیته بین المللی درجستجوی عدالت به دنبال تهدیدات نیروی تروریستی قدس علیه مجاهدان اشرفی در لیبرتی

کمپ لیبرتی- عراق:

به دنبال تهدیدات جدی تروریستی توسط نیروی قدس و بازاسکان فوق العاده آهسته ساکنان، سلاحهای حفاظت شخصی آنان باید برای دفاع از خود برگردانده شوند
ساکنان کمپ لیبرتی در نزدیکی فرودگاه بغداد از سازمان مجاهدین، با تهدید بزرگی روبرو هستند. مداخلات رژیم ایران در عراق، روز به روز افزایش می یابد و شبه نظامیان تروریستی وابسته به آن تهدید خود علیه مخالفان ایرانی در کمپ لیبرتی را تشدید کرده اند. سابقه سه سال گذشته نشان می دهد که هیچ چشم اندازی برای بازاسکان سریع این ساکنین وجود ندارد. بنابراین کمیته بین المللی در جستجوی عدالت از امریکا و سازمان ملل میخواهد تا اقدامات ویژه حفاظتی برای کمپ لیبرتی اتخاذ بکنند.
 
اگر دولت امریکا نمی خواهد تمامی ساکنان کمپ لیبرتی را بلافاصله به امریکا منتقل بکند، پس با توجه به مسولیت مستقیمی که در قبال حفاظت یک به یک آنها دارد، باید بخشی از سلاح های حفاظت انفرادی آنان را که در سال 2003 تحویل گرفته بود به آنها برگرداند تا ساکنان بتوانند در قبال حملات احتمالی توسط نیروی تروریستی قدس و شبه نظامیان آن که حضور گسترده ای در بخش های بزرگی از عراق دارند، از خودشان حفاظت بکنند. این اقدام برای جلوگیری از فجایع بیشتر، حیاتی است.


این سلاح ها در مقابل حملاتی که دولت عراق مدعی است از طرف افراد ناشناخته صورت میگیرد، امکان حداقل دفاع از خودشان را خواهد داد. این یک حداقل حق ساکنان است که از جان خودشان در آشفتگی کنونی عراق حفاظت کنند.
آلخو ویدال- کوآدراس
رئیس کمیته بین المللی در جستجوی عدالت
نایب رئیس سابق پارلمان اروپا ( 1999-2014)
 
سابقه امر
جنایات نیروی قدس و شبه نظامیان وخیم تر از داعش
1-رویترز در یک گزارش تحقیقاتی در روز 31 دسامبر 2014 نوشت: کمیته بین المللی نجات به رویترز گفت بیش از 130. 000 نفر، عمدتا سنی، در سال 2014 از مرکز عراق فرار کردند، این فقط شامل کمربندی کشاورزی بغداد و شمال شرقی استان دیالی می شود. . این مهاجرت روستاها را خالی از سکنه کرده چون شبه نظامیان شیعه، عشایر و نیروهای امنیتی این خلا را پر کرده اند”.
 
2- واشنگتن پست 27 دسامبر به نقل از یک روحانی نزدیک به خامنه ای نوشت از ژوئن گذشته: ” ایران بیش از 1000 مشاور نظامی و واحد های ویژه به عراق فرستاده، بمباران های هوایی کرده و بیش از یک میلیارد دلار کمک نظامی کرده است. ” این روزنامه اضافه کرد که ” دولت تحت رهبری شیعه عراق، به طور روز افزونی دارد به شبه نظامیان قدرتمند و نیروی داوطلب عظیم شیعه متکی می شود که روی هم رفته شاید برابر با شمار  نیروهای امنیتی کنونی عراق بشوند. ” ".
3- پاسدار سلامی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران نیز در روز 30 دسامبر گفت« امروز مشاهده می‌کنیم که ظرفیت‌های انقلاب اسلامی از ایران به عراق متصل شده است و ما در عراق یک ارتش مردمی متصل به انقلاب داریم که ده‌ها برابر بزرگتر از حزب‌الله لبنان از نظر کمیت است. . . . ». ( خبرگزاری سپاه پاسداران موسوم به فارس 30 دسامبر)
 
4- جنایات رژیم ایران و شبه نظامیان آن در عراق وحشتناک تر از جنایات داعش می باشد. روز اول دسامبر روزنامة خبات روزنامه رسمی پارتی دموکرات کردستان عراق تحت رهبری مسعود بارزانی به نقل از شیخ جعفر مسؤل شاخة خانقین پارتی نوشت «رفتار شبه نظامیان شیعه همانند داعش و حتی بدتر است، آنها در کشتن و سوزاندن و غارت کردن مهارت دارند و90% سعدیه را بهم ریخته وتمام اماکن را غارت کرده وسوزانده اند، در جلولاء هم شروع به عملیات نظامی کرده اند. هدف آنها از این اقدامات این است که حاکمیت و نفوذ خود را افزایش دهند. . . . آنها کمتر از پرچم عراق استفاده میکنند و پرچمی با آرم انقلاب اسلامی ایران بر می افرازند. . . . آنها هم اکنون شروع به تصفیة تمام سنی ها کرده اند وهر کجا که بتوانند مردم را می کشند و هیچ کوتاهی نمیکنند”
 
5-گزارشگر الجزیره در گزارشی در 9 دسامبر از شهر جلولا که به تازگی توسط شبه نظامیان از داعش پس گرفته شده بود گزارش داد « بیشتر از آن‌که شهر را بمباران و درگیریهای نظامی ویران کرده باشد شبه‌نظامیان بسیج مردمی که به گفته مردم شهر بعد از رفتن داعش وارد شهر شدند ویرانی به‌بار آورده‌اند و شروع به انتقام گرفتن ، سوزاندن دارایی‌ها و ویران‌کردن منازل کسانی کرده اند که می‌گفتد به داعش نزدیک هستند ».
 
6-همین تلویزیون در 15 دسامبر از بمباران مناطق سنی نشین و کوچ دادن اجباری اهل تسنن در عراق از جمله در دیالی، صلاح الدین بویژه سامرا، مناطق مختلف بغداد و حومه آن مانند محمودیه، عرب جبور، جرف الصخر، یوسفیه و لطیفیه، ابو غریب و تاجی توسط شبه نظامیان وابسته به نیروی قدس پرده برداشت. کوچ داده شدگان در بغداد به یک میلیون نفر میرسد. یکی از ساکنان جرف الصخر شهادت داد «شبه نظامیان خانه‌ها را به آتش می‌کشند و جوانان را دستگیر می‌کنند و آنها را در جاهای نامعلومی به قتل می‌رسانند. . . هیچ خانواده سنی در جرف الصخر باقی نمانده است. . . . . ما شاهد شروع یک خلافت ایرانی هستیم هم‌چنان‌که داعش خلافتش را اعلام کرد».
 
7-عفو بین الملل در 14اکتبر 2014 گزارشی مبسوط تحت عنوان ”مصونیت مطلق، درباره حاکمیت شبه نظامیان در عراق”، منتشر کرد و در اطلاعیه ای به همین مناسبت نوشت: «. . . . شبه نظامیان شیعه به‌طور بی‌رحمانه ای شهروندان سنی را با پوش مبارزه با تروریزم، اما در تلاشی آشکار برای مجازات سنیها به‌خاطر ظهور داعش و جنایات فجیع آن، هدف قرار می‌دهند. . . . . اعضای شبه نظامی که تعداد آنها دهها هزار می‌شود، یونیفرمهای نظامی به تن می‌کنند، اما در خارج از هرگونه چارچوب قانونی و بدون هرگونه نظارت رسمی، عمل می‌کنند. . . . . دولت عراق با دادن اجازه به شبه نظامیانی که به‌طور روتین دست به چنین جنایات وحشتناکی می‌زنند در واقع مشمول ارتکاب جنایات جنگی می‌شود و سیکلی از خشونتهای خطرناک را دامن زده که درحال فروپاشاندن کشور است. . . ”.
 
8-فارین پالیسی در18 سپتامبر 2014 در مقاله ای تحت عنوان «شبه نظامیان شیعی عراق در حال تبدیل شدن به خطری به بزرگی داعش هستند» نوشت «این گروه ها که دارای ارتباطات عمیق ایدئولوژیکی و سازمانی با رژیم ایران هستند. . . اوائل ژوئن، همراه با نیروهای امنیتی حدود ۲۵۵ زندانی از جمله کودکان را اعدام کردند. . . رشد این شبه نظامیان طرفدار رژیم ایران نشان دهنده اهداف رژیم ایران برای تسلط شیعه در عراق است. این گروه ها نه تنها از حمایت و توانایی های سازماندهی رژیم ایران استفاده میکنند بلکه همگی با ساز ایدئولوژیکی تهران رژه میروند. آنها وفادار به ولی فقیه ایران خامنه ای و ایدئولوژی مطلقه ولایت فقیه هستند. . . . ».
 
زمینه سازی برای کشتار
9-در چنین شرایطی نماینده ساکنان در اول ژانویه در نامه به مقامات آمریکایی و ملل متحد، به نقل از منابع مقاومت در داخل رژیم ایران نوشت «رژیم آخوندی با نسبت دادن دروغین قتل شماری از فرماندهان نیروی قدس و افراد وابسته به آن، مانند حمید تقوی، واثق البطاط و. . . به مجاهدین، در صدد است به بهانه انتقام گیری از مجاهدین خلق ، کمپ لیبرتی را هدف حمله جنایتکارانه جدیدی قرار داده است..».
 
10-همزمان رژیم آخوندی در هفته های اخیر بار دیگر به تبلیغات دروغ در مورد ارتباط مجاهدین با داعش روی آورده است. شماری از رسانه های رژیم در 28دسامبر 2014 در یک خبر کلیشه ای که از سوی نیروی قدس در اختیار آنها قرار داده شده بود از «همکاری گسترده اطلاعاتی و میدانی مجاهدین با داعش در عراق» خبر دادند و نوشتند «مجاهدین اطلاعات و نقشه‌های مناطقی از عراق را در اختیار داعش قرار داده است» و بدروغ به نقل از یک اطلاعیه موهوم مجاهدین خلق نوشت «مجاهدین به حمایت آشکار از داعش » پرداخته و نوشته است «اقدام علیه داعش نقض آشکار موافقتنامه‌های شورای امنیت است».
 
11-رسانه های خارجی زبان رژیم نیز به تبلیغات مشابهی پرداختند و به نقل از پرس تی وی رژیم ایران در روز 29 دسامبر نوشت: ” گروه تروریستی مجاهدین خلق ام کا او، بوضوح از رزمندگان داعش و اعمال ترور آنها حمایت کرده است. که یک واکنش آشکار به همکاری نزدیک ایران و عراق علیه این گروه است”. و یا نوشتند: ” آژانسهای خبری ایرانی گزارش کرده اند گروه تروریستی ضد ایرانی مجاهدین خلق با افتخار حمایت خود را از داعش و اعمال تروریستی گروه در عراق و سوریه اعلام می کند”. هدف این دروغپردازیها، حمله به ساکنان لیبرتی و براه انداختن یک حمله دیگر است.
 
تعهد امریکا و ملل متحد در قبال حفاظت ساکنان
12-کمیته در جستجوی عدالت در گزارش ژوییه 2013 به شورای امنیت ملل متحد مبانی مسئولیت آمریکا و ملل متحد در قبال حفاظت ساکنان لیبرتی را بشرح زیر برشمرد:
•دولت آمریکا و نیروی چند ملیتی- عراق در ژوییه 2004 اذعان کردند ساکنان اشرف غیر نظامیانی هستند که تحت حفاظت کنوانسیون چهارم ژنو قرار دارند. از نظر حقوقی هیچ عاملی وجود ندارد که این استاتو را از ساکنان سلب کرده باشد.

•انتقال حفاظت به عراق یک امر غیر قانونی از طرف آمریکا بوده است و بخصوص پس از حمله ژوییه 2009 به ساکنان،  طبق ماده 45 کنوانسیون چهارم ژنو آمریکا باید حفاظت را از عراق پس میگرفت. این موضوعی است که در هر محکمه ای قابل اقامه دعواست
 
•آمریکا با همه ساکنان اشرف تک به تک توافقنامه ای را امضا کرده است که در ازای خلع سلاح آنها، حفاظتشان را تا تعیین تکلیف نهایی بر عهده خواهد گرفت. آمریکا نسبت به این قرار داد مسئولیت دارد و نقض یک جانبه آن مجرمانه است
•همه ساکنان پناهنده و یا پناهجو و افراد مورد نگرانی هستند و از حفاظت های بین المللی برخوردارند.
•انتقال ساکنان از اشرف به لیبرتی بر اساس تضمینهای ملل متحد و دولت آمریکا انجام شده است و دولت آمریکا بارها از زبان بالاترین مقامات خود از جمله وزیر خارجه اعلام کرده است که امنیت و سلامت ساکنان در لیبرتی تامین خواهد شد.
•وزیر کلینتون در 25 دسامبر 2011 از یاداشت تفاهم بین ملل متحد و عراق حمایت کرد و بر تامین سلامت و امنیت ساکنان تاکید کرد و گفت دیپلماتهای آمریکایی دیدارهای مستمر و منظم از لیبرتی خواهند داشت.
 
•طبق توافقنامه چهارجانبه بین آمریکا، ملل متحد، دولت عراق و ساکنان ( 16 اوت 2012)، در مورد انتقال بقیه ساکنان به لیبرتی، آمریکا متعهد شده است که از امنیت و سلامت ساکنان حمایت کند،
مستقل از قرارداد های فوق، در شرایطی که ساکنان لیبرتی در معرض حمله دیگری قرار دارند و این امر 4 بار تجربه شده است، جامعه جهانی و بخصوص شورای امنیت و دولت آمریکا طبق اصل حفاظت ”آر تو پی“  باید حفاظت آنها را تامین کنند.
 
13-لازم به یادآوری است که ساکنان اشرف، همه سلاحهای خود اعم از سنگین، سبک و شخصی، از جمله 17000 قطعه سلاح حفاظت انفرادی خود را به آمریکا تحویل دادند و دولت آمریکا متقابلا حفاظت آنها را تا تعیین تکلیف نهایی به عهده گرفت. اما در نقض آشکار همه این تعهدات، دولت آمریکا در فوریه 2009 حفاظت ساکنان اشرف را به دولت مالکی تحویل داد که بخوبی از مزدوریش برای رژیم ایران و دشمنی اش با مجاهدین مطلع بود. اسنادی که بعدها فاش شد نشان میداد که کمیساریای عالی پناهندگان وصلیب سرخ بین المللی قبل از انتقال حفاظت، به دولت آمریکا هشدار داده بودند که اگر اشرف تحویل دولت عراق شود یک فاجعه انسانی در پیش خواهد بود
 
حفاظت ساکنان لیبرتی و سراب بازاسکان سریع
14-برخلاف قولهای آمریکا و ملل متحد در 2011 و 2012 که ساکنان پس از انتقال به لیبرتی به سرعت باز اسکان می شوند، سه سال پس از استقرار در زندان لیبرتی، تنها حدود 15 درصد آنها به خارج منتقل شده اند. این در حالیست که ساکنان و نمایندگانشان طرحهای مختلفی را به آمریکا و ملل متحد در این زمینه ارائه کردند. آنها از جمله خواستار انتقال همه ساکنان به آمریکا ولو به طور موقت و تحت کنترل شدند تا بتوانند کشورهایی برای اقامت دائم پیدا کنند.
 
15-کمیته بین المللی در جستجوی عدالت در گزارش خود به شورای امنیت در مارس 2013، یعنی پس از اولین حمله موشکی به لیبرتی، در پاراگرافهای 37 تا 41 به بررسی 4 آلترناتیو برای حفاظت ساکنان لیبرتی پرداخت و نتیجه گیری کرد
«موثرترین راه حل به وضوح گزینه سوم است یعنی انتقال همه ساکنان به طور موقت به آمریکا یا یک کشور اروپایی و بازاسکان از آنجا است. آمریکا بخاطر اینکه ساکنان را خلع سلاح کرده و با یک به یک آنها توافق امضاء کرده است که حفاظت آنها را تا فرجام نهایی بعهده خواهد گرفت، در قبال این موضوع مسئول است و با انتقال آنها به آمریکا می تواند برای همیشه به یک مشکل بزرگ که چهره آمریکا را نیز مخدوش کرده است پایان دهد این گزینه برای آمریکا یک راه حل کاملا عملی است و صرفا نیاز به یک تصمیم سیاسی دارد. ما همه همکارانمان در آمریکا را به کمپین برای این گزینه ترغیب میکنیم». تقریبا دوسال بعد از این

فراخوان که بارها قبل و بعد از آن تکرار شده است، هیچ اقدام موثری از سوی آمریکا به عمل نیامده است و باز اسکان ساکنان تقریبا منحصر به تلاشهایی بوده است که خود آنها و نمایندگانشان به عمل آورده اند.
 
16-هم ما و هم ساکنان و نمایندگانشان از سال 2011 که بحث انتقال به لیبرتی مطرح شد، بارها و بدون نتیجه تکرار کرده ایم که تنها راه حفاظت ساکنان در لیبرتی استقرار نیروهای کلاه آبی ملل متحد در این کمپ است. در آوریل 2014 45 نماینده پارلمان عراق از سازمان ملل متحد خواستند تا نیروهای کلاه آبی سازمان ملل را برای حفاظت از ساکنان لیبرتی در برابر آنچه که حملات نیروهای امنیتی می نامیدند مستقر نمایند.
در 20 نوامبر 2013 اعضای کمیسیون خارجه پارلمان اروپا در نامه ای به پرزیدنت اتحادیه اروپا، رییس کمیسیون اروپا و نماینده عالی اتحادیه خواستار «فراخوان به شورای امنیت ملل متحد برای استقرار تیم مانیتورینگ سازمان ملل در لیبرتی همراه با یک واحد کلاه آبی ملل متحد» شدند.
 
17-ساکنان حتی اعلام کردند آماده اند هزینه کلاه آبیها را بپردازند و اگر چنین چیزی امکان پذیر نیست، آماده اند با شرکت های خصوصی حفاظتی قرار داد ببندند که حفاظت لیبرتی را تامین کند اما این هم از طرف دولت عراق بی پاسخ ماند
18-ناظران ملل متحد از ابتدا قرار بود بصورت دائمی و شبانه روزی در لیبرتی مستقر شوند. در 28 دسامبر 2011 نماینده ویژه دبیرکل به ساکنان اشرف نوشت «به محض ورود ساکنان به کمپ لیبرتی، ملل متحد یک نظارت 24ساعته و هفت روز هفته بر کمپ لیبرتی را تا زمانی که آخرین نفر ازساکنین عراق را ترک کنند، اعمال خواهد نمود». اما نه تنها چنین نظارتی وجود ندارد بلکه ناظران ملل متحد تنها ساعات محدودی در برخی از روزها در لیبرتی حضور می یابند. به مجرد اینکه احتمال خطر در لیبرتی کمی بالاتر میرود، همین سرزدن های کوتاه مدت هم تعطیل میشود. کما اینکه از 15ژوئن تا چند ماه هیچ حضوری در لیبرتی نیافتند
 
19-وزیر کلینتون در 25 دسامبر 2011 پس از امضای یاداشت تفاهم بین دولت عراق و ملل متحد اعلام کرد دیپلماتهای سفارت آمریکا در بغداد بازدیدهای مستمر و منظم از لیبرتی خواهند داشت، اما هیچگاه چنین بازدیدهایی صورت نگرفت و به عنوان مثال میزان بازدیدهای آمریکا از لیبرتی به شمار انگشتان یک دست هم نمیرسد.
 
20-در این مدت همه تلاشهای ساکنان و نمایندگانشان و تلاشهای ما و دیگر ارگانهای مدافع حقوق پناهندگان برای بهبود نسبی وضعیت حفاظتی لیبرتی مانند برگرداندن تی والهای حفاظ بنگالها، انتقال کلاه ها و جلیقه های حفاظتی از اشرف به لیبرتی، وارد کردن کیسه شن و. . . . به جایی نرسیده است.
 
21-علاوه بر اینها ملل متحد به تقاضاهای مکرر ساکنان و وکلا و نمایندگانشان و به درخواستهای مکرر گروههای مدافع حقوق بشر و حقوق پناهندگی برای اعلام لیبرتی به عنوان کمپ پناهندگی تحت نظارت کمیساریای عالی پناهندگان پاسخی نداد و از ایجاد این حداقل چتر حفاظتی نیز خوداری شده است.
 
مسئولیت ناپذیری دولت عراق
22-بی پاسخ گذاشتن فراخوانهای انتقال به آمریکا و اجرای تدابیر حفاظتی در حالیست که دولت عراق در قبال حملات جنایتکارانه به اشرف و لیبرتی رسما به مراجع بین المللی اعلام میکند که از عاملان و آمران بی اطلاع است. در مقابل انبوه اسناد و مدارکی که مسئولیت تمام عیار دولت عراق را در این جنایات روشن میکند، و در مقابل فراخوانهای جهانی برای تحقیقات مستقل، دولت عراق اعلام کرده است که هنوز در جستجوی یافتن عاملان جنایت است! جستجویی که هیچگاه به نتیجه نرسید چون جستجوگران خود، همان جنایتکاران هستند. این حکومت با تمام قوا از هرگونه تحقیق مستقلی جلوگیری میکند.
9 ژانویه 2015