محکومیت حمله موشکی و فراخوان به تأمین امنیت لیبرتی توسط شخصیت برجستة اردنی دکتر بسام عموش

بیانیة شخصیت برجستة اردنی دکتر بسام عموش وزیر پیشین توسعة اداری و سفیر پیشین اردن در تهران
فراخوان به برکناری فالح فیاض و عوامل رژیم ایران از مدیریت کمپ لیبرتی
شناسایی  کمپ لیبرتی به‌عنوان کمپ پناهندگی تحت نظر ملل متحد و اجازة فروش اموال ساکنان در اشرف

در 29 اکتبر 2015 در یک حمله مرگبار به کمپ لیبرتی که توسط عوامل رژیم ایران در دولت و نیروهای امنیتی عراق صورت گرفت 24 تن از ساکنان کمپ لیبرتی کشته، صدها تن مجروح و مصدوم شدند و بخش‌های وسیعی از کمپ لیبرتی منهدم شد. این عملیات جنایتکارانه در یکی از حفاظت‌ شده‌ترین نقاط بغداد، در مجاورت فرودگاه بین‌المللی و محل استقرار نیروهای آمریکایی بدون هماهنگی با ارگان‌های حکومتی و امنیتی امکان‌پذیر نبود.
حدود یک سال و نیم پس از برکناری مالکی پروندة کمپ لیبرتی هم‌چنان در دست فالح فیاض یک عامل شناخته‌شدة رژیم ایران است. او و کسانی که مدیریت کمپ لیبرتی را در دست دارند مستقیماً در قتل عام‌های اشرف و لیبرتی در هفت سال گذشته دست داشته‌اند.
به‌رغم تمامی فراخوان‌های بین‌المللی، دولت عراق هم‌چنان از انجام وظایفش در رابطه با ساکنان سر باز می‌زند؛ نه حداقل‌های امنیتی را برای آنان تأمین کرده و نه هیچ تحقیقاتی را شروع کرده است.
نیروهای عراقی پس از موشک‌باران نه تنها از فراهم‌کردن تسهیلات برای عادی‌کردن (وضعیت) کمپ ممانعت کردند بلکه از از ورود غذا و سوخت و مایحتاج اولیه و هم‌چنین تانکرهای تخلیة فاضلاب جلوگیری کرده‌اند.
از این رو ما از دولت خودمان، ملل متحد، دولت آمریکا و اتحادیة اروپا می‌خواهیم دولت عراق را به انجام وظایفش دربارة امنیت و سلامت ساکنان کمپ لیبرتی و تحقیق در مورد حملة موشکی 29 اکتبر موظف کنند. ما هم‌چنین برای تأمین امنیت و سلامت ساکنان کمپ لیبرتی قاطعانه خواستار تحقق این موارد هستیم:
1- تعیین کمپ لیبرتی به عنوان کمپ پناهندگی تحت نظر کمیساریای ملل متحد به‌منظور تضمین امنیت ساکنان توسط سازمان ملل.
2- تأمین نیازهای فوری کمپ لیبرتی بعد از حملة موشکی برای عادی‌کردن شرایط کمپ.
3- گرفتن پروندة لیبرتی از دست فالح فیاض و تعویض مدیریت کمپ با افرادی که به رژیم ایران وابسته نیستند.
4- اجازة فروش اموال ساکنان در اشرف و یا پرداخت ما به ازا به ساکنان برای تأمین هزینه‌هایشان.
دکتر بسام العموش
وزیر پیشین توسعة اداری اردن
سفیر پیشین اردن در تهران
و استاد دانشگاه علوم اسلامی و جهانی