شتاب تحولات سوریه با اعلام خروج نیروهای روسیه از سوریه و تشکیل همزمان اجلاس مذاکرات صلح در ژنو

تحولات سوریه با اعلام خروج نیروهای روسیه از این کشور، همزمان با تشکیل اجلاس مذاکرات صلح در ژنو تحولات مربوط به بحران سوریه را شتاب بیشتری داده است.

رئیس جمهور روسیه عصر دوشنبه با صدور فرمانی خروج نیروهای روسیه از خاک سوریه را اعلام کرد. پوتین از وزیر خارجه خود خواست تا همزمان با خارج شدن نیروهای روسیه نقش این کشور را در روند صلح سوریه تقویت کند. بر اساس بیانیه صادر شده از سوی کرملین، هدف اصلی نیروهای نظامی روسیه در سوریه محقق شده است. به دنبال این فرمان، وزارت دفاع روسیه،‌ روز سه‌شنبه از آغاز آماده‌سازی هواپیماهای جنگی برای خروج از سوریه خبر داد.
پوتین خروج نیروهای روسیه را نشانه حسن نیت به تمام طرفهای درگیر و یایه‌ای برای آغاز روند واقعی در جهت ایجاد صلح توصیف کرد.
حکومت بشار اسد در بیانیه‌ایی اعلام کرد که خروج نیروهای روسی بر اساس توافق دو طرف بوده است. اما تلویزیون اورینت گفت: تصمیم ناگهانی روسیه در دستگاههای تبلیغاتی رژیم اسد شوک ایجاد کرده است. به نحوی که خبرگزاری سانا و تلویزیون رسمی این کشور در چگونگی برخورد با این خبر سردرگم شده‌اند.
به دنبال تصمیم روسیه، کاخ سفید آمریکا اعلام کرد، باراک اوباما، و ولادیمیر پوتین، در مورد این موضوع و گام‌های بعدی برای اجرای کامل آتش‌بس گفتگوی تلفنی انجام دادند. .
اوباما در این تماس تلفنی تأکید کرد نیروهای بشار اسد باید اجازه دسترستی آزادانه به برخی مناطق به ویژه داریا را فراهم کنند. وی گفت ادامه حملات نظامیان اسد هم ترک مخاصمه و هم روند سیاسی را به خطر می‌اندازد.
پیش از این، جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید گفته بود: ما بایستی به دقت بدانیم که روسیه چه نیتی دارد.
ائتلاف اپوزیسیون سوریه از خروج نیروهای روس به عنوان یک گام مثبت استقبال کرد. محمد علوش گفت: من از خروج نیروهای روسی، در صورتی که یک تصمیم واقعی و نه فقط یک مانور باشد، استقبال می‌کنم..
از سوی دیگر، رسانه‌های باند خامنه‌ای از اظهارنظر درباره این تحول خودداری کردند. اما رسانه‌های باند رفسنجانی و روحانی تصمیم روسیه را غیرمنتظره عنوان کردند.
جواد ظریف، وزیر خارجه رژیم آخوندی، در اظهارنظری که از شکاف در رأس رژیم بر سر تحولات سوریه حکایت می‌کند، عقب نشینی نیروهای روسیه را نشانه مثبتی دانست و وقیحانه مدعی شد که رژیم حامی آتش‌بس و یافتن راه حل سیاسی برای بحران سوریه است.
در همین حال، برخی از خبرهای انتشار یافته حاکی از عقب نشینی برخی نیروهای حزب الشیطان است. به گزارش اورینت، مطبوعات لبنانی نزدیک به حزب الله اعلام کردند که عوامل این گروه هم شروع به عقب نشینی از سوریه کرده‌اند .
به نوشته این رسانه‌ها، عصر روز یکشنبه دهها تن از نیروهای حزب الله از سوریه به جنوب لبنان باز گشته‌اند.
اورینت نوشت که رژیم آخوندی و حزب‌الشیطان لبنان به توافق بسیار جدی که میان روسیه و آمریکا بر سر حکومت انتقالی صورت گرفته، متعهد شده ولی آن را به طور رسمی اعلام نکرده‌اند.
همزمان با اجرای تصمیم روسیه مبنی بر خروج نیروهای این کشور از سوریه، اجلاس ژنو برای برقراری صلح و انتقال سیاسی در سوریه تشکیل شد. دی میستورا، نماینده سازمان ملل متحد در امور سوریه هنگام افتتاح این اجلاس، آن را لحظه حساس خواند. وی هشدار داد در صورتی که طرفهای درگیر نسبت به حل مسأله سوریه اقدام نکنند آن را به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع خواهد داد. وی تآکید کرد. انتقال سیاسی در سوریه یک موضوع کلیدی است.
وزیر خارجه آلمان که در این اجلاس شرکت دارد گفت: اگر روسیه بخش اعظم نیروهایش را از سوریه بیرون بکشد بشار اسد برای انتقال مسالمت‌آمیر تحت فشار قرار خواهد گرفت.
در تحولی دیگر، نیروهای رزمنده سوریه در پایتخت ترکیه با هدف تشکیل یک فرماندهی مشترک، یک گردهمایی فوری تشکیل دادند. این اقدام بعد از اعلان خروج نیروهای روسی از سوریه صورت گرفته است. این جلسه تمامی رزمندگان ارتش آزاد،‌ احرار شام، جنبش اسلام و فیلق شام را در یک فرماندهی مشترک ادغام و متحد می‌کند.