موج محکومیتهای بین المللی اعدامهای وحشیانه و جنایات ضدانسانی رژیم آخوندی در اجلاس شورای حقوق بشر

در اجلاس شورای حقوق‌بشرکه جلسات آن در مقر اروپایی ملل متحد در ژنو ادامه دارد، اعدامهای وحشیانه و جنایات ضدانسانی رژیم آخوندی بار دیگر با موج محکومیتها مواجه است.

احمدشهید گزارشگر ویژة سازمان ملل که حکومت آخوندی هرگز اجازه ورود او به ایران رانداده است، گزارش خود دربارة وضعیت حقوق‌بشر در ایران را به شورای حقوق بشر ارائه داد و نمایندگان کشورهای مختلف به موضع‌گیری حول آن پرداختند.

در اجلاس شورای حقوق بشر، نخست احمد شهید ضمن ارائة گزارش خود بر آمار فزایندة اعدام‌ها در ایران اشاره و اعلام کرد که رژیم آخوندی در زمینه‌های مختلف به‌طور گسترده، قوانین حقوق بشر را نقض می‌کند. وی از جمله به افزایش اعدام‌ها، بازداشت‌های خودسرانه، نقض حقوق اقلیت‌ها و سانسور رسانه‌ها اشاره کرد.
پس از سخنان احمد شهید، نمایندة حکومت آخوندی نسبت به گزارش گزارشگر ویژة ملل متحد سوز و گداز کرد و با سرخوردگی گفت که ما در ژنو و نیویورک جلسات متعددی با احمد شهید داشتیم که متأسفانه هیچ نتیجه‌یی نداشته است.
در ادامة این جلسه نمایندگان کشورهای مختلف طی موضع‌گیری‌های خود از مأموریت گزارشگر ویژه حمایت کردند و به‌طور خاص موج فزایندة اعدام‌ها، به‌خصوص اعدام نوجوانان توسط رژیم آخوندی را به‌شدت محکوم کردند.
نمایندة اتحادیة اروپا ضمن استقبال از گزارش احمد شهید، نگرانی عمیق خود را از «بالاترین میزان اعدام‌ها» توسط رژیم طی چندین سال اخیر از جمله اعدام نوجوانان اعلام کرد و خواهان تعلیق حکم اعدام با هدف لغو آن شد.
اتحادیة اروپا در این موضع‌گیری هم‌چنین نقض آزادی بیان و عقیده، نقض حقوق اقلیت‌های مذهبی و تبعیض جنسی توسط رژیم آخوندی را محکوم کرد.
نمایندة کانادا نیز ضمن ابراز نگرانی عمیق نسبت به تعداد فزایندة اعدام‌ها در ایران، از جمله اعدام نوجوانان بر دستگیری‌های خودسرانه، شکنجه و بدرفتاری با زندانیان انگشت گذاشت.
نمایندة نروژ علاوه بر اعدام‌ها به سرکوب مدافعان حقوق بشر و روزنامه‌نگاران اشاره کرد.
در این جلسه نمایندة استرالیا نگرانی عمیق کشورش را نسبت به وضعیت حقوق بشر در ایران ابراز کرد و خواهان توقف احکام اعدام توسط رژیم آخوندی شد؛ استرالیا هم‌چنین خواهان آن شد که رژیم اجازة بازدید گزارشگر ویژة ملل متحد از ایران را بدهد.
نمایندة زلاند نو نیز از جمله گفت: «ما از فراخوان گزارشگر ویژه به حکومت ایران برای تعلیق به‌کارگیری حکم اعدام و درخواست او برای ممنوعیت فوری و بدون قید و شرط اعدام متهمان نوجوان حمایت می‌کنیم».
نمایندة دانمارک در اجلاس شورای حقوق بشر، تأکید کرد: «ما هم‌چنان نگران تعداد فوق‌العاده بالای اعدام‌ها، اعدام متهمان نوجوان و استفاده از مجازات‌های فیزیکی در ایران هستیم.... تبعیض علیه زنان، دختران و اقلیت‌های مذهبی... نیز هم‌چنان یک نگرانی جدی است. نماینده دانمارک خواستار توقف اعدامها و آزادی زندانیانی شد که بطور غیرقانونی در حبس بسر یم برند
نمایندة آلمان در سخنرانی خود تأکید کرد که توافق اتمی، به هیچ‌گونه بهبودی در زمینة حقوق مدنی و سیاسی در ایران منجر نشده است؛ بلکه کاملاً به عکس، آزادی بیان بیش از پیش نقض می‌شود و بسیاری از روزنامه‌نگاران در ماه‌های اخیر دستگیر شده‌اند.
آلمان میزان اعدام‌ها توسط رژیم آخوندی را «هشداردهنده» خواند، و خواستار توقف اعدامها بویژه اعدام نوجوانان شد.:
نمایندة بلژیک نگرانی‌ خود را نسبت به استمرار حکم اعدام علیه نوجوانان در قوانین حکومت آخوندی ابراز کرد و از جمله، افزود: «استمرار مانیتورینگ وضعیت حقوق بشر در ایران توسط شورای (حقوق بشر) هم‌چنان ضروری است و از حمایت کامل ما برخوردار است».
نمایندة فرانسه موضع کشورش را از جمله چنین، بیان کرد: «(فرانسه) از (احمد) شهید به‌دلیل گزارشش تشکر می‌کند و از تلاش‌های مکرر برای گزارش‌کردن وضعیت حقوق بشر در ایران به‌رغم ممنوعیت دسترسی او به این کشورتقدیر می‌کند. نمایندة فرانسه با تأکید بر این‌که در دوران روحانی وضعیت حقوق بشر در ایران هم‌چنان وخیم است، در این رابطه 966 اعدامی در سال گذشتة میلادی را که در گزارش احمد شهید ذکر شده، میزانی «هشداردهنده» خوااند.
نمایندة فرانسه خطاب به گزارشگر ویژة ملل متحد نیز، گفت: «فرانسه هم‌چنان با قاطعیت از اقدام شما حمایت خواهد کرد».
نمایندة انگلستان در سخنرانی خود در اجلاس شورای حقوق بشر از اعضای این شورا خواست که از تمدید مأموریت احمد شهید حمایت کنند.
وی گفت: «ما هم‌چنان عمیقاً نگران وضعیت کنونی حقوق بشر در ایران هستیم. به‌خصوص هم‌چنان نگران آمار اعدام‌هایی هستیم که در گزارش گزارشگر ویژه ذکر شده است؛ از جمله رکورد تعداد اعدام‌ها در شش


درباره برگزاری اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد و بحث وضعیت حقوق بشر در ایران، توجه شمارا به اظهارات خانم فریده کریمی عضو کمیسیون زنان شورای ملی مقاومت جلب می کنیم:

اجلاس شورای حقوق بشر از 29 فوریه شروع شد و به مدت چهار هفته ادامه خواهد داشت. این اجلاس در واقع در طی سال همونطور که می دونید، سه بار اجلاس داره شورای حقوق بشر، ولی مهمترین اجلاسش اجلاسی است که در ماه مارس برگزار می شه. یکی از موضوعاتی که مورد بحث قرار می گیره بحث وضعیت حقوق بشر در ایران هست که این موضوع به طور ثابت در از زمانی که گزارشگر ویژه حقوق بشر انتخاب شده در هر اجلاس ماه مارس تکرار می شه. اما نکته یی که مهم بود این بار به طور خاص بعد از اتفاقاتی که می دونیم و مسائل قرارداد مربوط به اتمی خوب رژیم می خواست این طور وانمود بکنه که وضعیت حقوق بشر توی ایران تغییر کرده و بنابراین در این شرایط جدید نیازی به گزارشگر ویژه وجود نداره. به همین دلیل این اجلاس از اهمیت بیشتری برخوردار بود و از همون ابتدا با فعالیتهایی که هیأت مقاومت در اینجا داشت و در ملاقاتهای متعددی که با هیأت های کشورها داشت اخبار حقوق بشری، اخبار و واقعیتهایی که در داخل ایران می گذشت را در اختیار هیأتهای نمایندگی قرار داد و هم هیأت مقاومت و هم ایرانیهای دیگر که در رابطه با اقلیتهای قومی و اقلیتهای مذهبی فعالیت می کردند حضور داشتند و نتیجه اش این شد که دیروز که روز مشخص بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران به مدت دو ساعت در اجلاس اصلی شورای حقوق بشر بود، بحث ایران به طور خاص بسیار جالب بود که تقریباً از فکر می کنم بیست کشور که صحبت کردن می شه به وضوح گفت که تقریباً پانزده شانزده کشور به وخامت وضعیت حقوق بشر در ایران و مشخصاً تعداد اعدامها اشاره کردند و اعلام کردند که در چنین شرایطی لازم هست که گزارشگر ویژه به مدت یک سال دیگه قراردادش تمدید بشه. لازم به ذکر هست که آخر هفته آینده یعنی 24 ماه مارس به احتمال زیاد یا بیست و سوم، یا بیست و چهارم قطعنامه ایران به رأی گذاشته می شه و از 47 کشور که عضو شورای حقوق بشر هستند به این قطعنامه می تونن رأی بدهند که من فکر می کنم با توجه به حقایقی که دیروز مطرح شد و مشخصاً خود گزارش آقای احمد شهید هم که قسمتهایی از واقعیت را بیان کردند و نه تمام واقعیت را، بنابراین در رابطه با اعدامها، وضعیت زنان، کودکان تونسته بودن به نظر من یک قسمتی از واقعیت رو بگن. واقعیت اصلی خیلی بدتر از این حرفاس که متأسفانه همة اینها رو در گزارششون نیاورده بودن. ولی اگر کشورها به این حرفها توجه بکنن، مطمئنم که قطعنامة ایران هفته آینده قعطنامه تمدید مأموریت آقای احمد شهید به تصویب خواهد رسید.