سرتیپ اسعد الزعبی رئیس هیئت گفتگو کننده اپوزیسیون سوریه : رژیم ایران تلاش می کند وضعیت در سوریه را هر چه پیچیده تر کند

در یک کنفرانس اینترنتی درباره تلاشهای رژیم آخوندی برای به شکست کشاندن روند گفتگوها و آتش بس در سوریه که با شرکت سرتیپ اسعد الزعبی رئیس هیأت گفتگو کننده اپوزیسیون سوریه برای دوران انتقال، دکتر عبدالرحمن الحاج مشاور در دولت موقت سوریه و سنابرق زاهدی از مسئولان کمیسیونهای شورای ملی مقاومت ایران برگزار شد، شرکت کنندگان طی سخنانی، اهداف رژیم از به شکست کشاندن گفتگوها و آتش بس در سوریه را تشریح کردند.

سرتیپ اسعد الزعبی رئیس هیئت گفتگو کننده اپوزیسسیون سوریه برای دوران انتقال با اشاره به دخالتها و حمایتهای این رژیم از اسد و حضور شبه نظامیان رژیم در سوریه گفت: رژیم ایران تلاش می کند وضعیت در سوریه را با حمایت تسلیحاتی و اعزام شبه نظامیانش هرپیچده تر کند تا پیدا کردن راه حل برای حل مشکل سوریه سخت تر شود.
سرتیپ اسعد الزعبی سپس با بررسی راههای ارسال سلاح توسط رژیم آخوندی به سوریه با بهره گیری از آسمان عراق و ایران و سکوت جامعه جهانی در این رابطه و همچنین تلاش این رژیم برای حفظ نفوذش در سوریه بعد از دخالت روسیه افزود:
در حال حاضر رژیم ایران تلاش می کند تا با تهاجمات مختلف از جمله تهاجمات موشکی از مواضع شبه نظامیانش و حزب الله نشان دهند آتش بسی وجود ندارد و یا لرزان و سست است تا بتواند آنرا بهم بزند چون احساس می کند در شرایط ضعف رژیم اسد، این امر به زیانش تمام خواهد شد.
دکتر عبدالرحمن الحاج مشاور در دولت موقت سوریه در این کنفرانس به بررسی تاثیرات برقراری آتش بس در تحولات نبرد در سوریه بین رزمندگان سوری و نیروهای اسد و شبه نظامیان و پاسداران اعزامی رژیم پرداخت وی با مرور نبردهایی سختی که در شمال سوریه بین انقلابیون و نیروهای اسد و پشتیبانان او صورت گرفته، گفت: این اولین بار است که رژیم اسد به آتش بس عمومی در سراسر خاک سوریه تن داده است. تصور رژیم اسد این بود که توانسته روح و آرمان انقلاب را نابود کند و دیگر کسی نمی تواند ندای سرنگونی نظام را سر دهد و نبرد تنها بین افراد مسلح و نظام و یا بین گروههای افراطی و مسلح است ولی تظاهرات و به صحنه آمدن مردم سوریه در شهرهای مختلف به همگان بصورت تقریبا غافلگیر کننده ای ثابت کرد که مردم سوریه همچنان ندای انقلاب و سرنگونی سر می دهند و همان روحیه روزهای اول در مردم سوریه وجود دارد و آنان خواهان سرنگونی نظام سوریه و آزادی و دمکراسی هستند و این بطور قاطع بر این تاکید دارد که آنچه رژیم سوریه در همکاری با رژیم ایران در ابتدا و بعدا با نظام روسیه انجام داده نتوانسته بر روی خواست و اراده مردم سوریه در ادامه انقلاب تأثیر بگذارد و قطعا بازنده اصلی این آتش بس نظام سوریه است چرا که همینکه شلیک دیوانه وار به مردم و بمباران مردم بصورت موقت قطع شده مردم دارند مستقیما بار دیگر برای حمایت از ادامه انقلاب به خیابانها می آیند.

سنابرق زاهدی نیز در سخنان خود، گفت: بر اساس اطلاعات بدست آمده از درون رژیم ولایت فقیه، رژیم آخوندی از ابتدا مخالف برقراری آتش بس در سوریه و همچنین روند گفتگوهای ژنو در مورد سوریه بوده است آهنگ انتقال نیروها از ایران و از عراق به سوریه از طریق شهر آبادان ادامه دارد و این بدین معنی است که آتش بس بر این نیروها تحمیل شده وعملا دارند آتش بس را نقض می کنند. یک کارشناس رژیم ایران می گوید که موضع ایران ضد روند گفتگوها در ژنو است ولی نمی تواند آن را علنا بیان کند. ایران در عرصه سیاسی مانور می کند تا بگوید که گفتگوها همیشه خوب هستند چرا که نمی تواند مخالفت علنی کند و به همین دلیل بصورت فعال وارد گفتگوها نمی شود و از سوی دیگر هیچ امیدی به گفتگوها ندارد و منتظر شکست آن است. موضع ایران در قبال گفتگوها مخالف است و ارزیابی ما این است که ایران بزرگترین بازنده این گفتگوها خواهد بود.
وی سپس به بررسی بازتابهای عقب نشینی روسیه از سوریه بر روی رژیم پرداخت و تاکید کرد: بازنده اول عقب نشینی روسیه رژیم ایران و سپاه پاسداران است که حفظ بشار اسد برای آن مرز سرخ است.