عادل الجبیر: رژیم ایران از سوی جامعه جهانی، یک کشور حامی تروریسم محسوب می‌شود

عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، در مرکز پژوهشی ایگمونت وابسته به وزارت امور خارجه بلژیک، با تشریح روابط  رژیم آخوندی  و تروریسم، پاسخی کوبنده به اتهامات سرکنسولگر رژیم آخوندی درباره روابط تروریسم و عربستان سعودی داد.

سرکنسولگر رژیم ایران خطاب به الجبیر گفت: «به نظرم متهم کردن ایران به این کارها، امری غیرضروری است و به نفع هیچ کدام از دو کشور نیست. به گمانم صحبت کردن درباره رابطه القاعده و ایران بیشتر یک شوخی است. هیچ کس از یاد نمی‌برد که اسامه بن لادن شهروند سعودی بود و پیوندهای سیاسی و اقتصادی قوی با سعودی داشت. هیچ کس از یاد نمی‌برد از مجموع ۱۹ شخصی که حملات یازده سپتامبر را انجام دادند، یازده نفر شهروند سعودی بوده‌اند. حاضران در این جلسه می‌دانند دولتی که سال‌ها "داعش" را حمایت کرد، کدام کشور است».
وی ادامه داد: دوست داشتم یادآوری کنم که آنچه وزیر [عادل الجبیر] در اینجا گفت، کاملا با سیاست‌های رهبران اتحادیه اروپا و حتی ایالات متحده آمریکا که روابط ویژه‌ای با ایران و علی‌الخصوص پس از مذاکرات هسته‌ای دارند و همچنین روابط ایران و دیگر کشورهای منطقه، در تناقض است. دعوت ایران به ائتلاف حل بحران سوریه نشان می‌دهد که ایران یک شریک مهم در حل بحران سوریه است.
وزیر امور خارجه عربستان سعودی در پاسخ گفت: «ابتدا درباره نکته سومی که سرکنسولگر رژیم ایران اشاره کردند، باید بگویم من چیزی جز آنچه مبنی بر حقایق است، نگفته‌ام. آیا قانون اساسی رژیم ایران به صادر کردن انقلاب اشاره نمی‌کند؟ آیا قانون اساسی رژیم ایران به لزوم توجه به شیعیان محروم اشاره ندارد؟ آیا این رژیم ایران نبود که حزب الله لبنان را تاسیس کرد؟ آیا رژیم ایران با زیرپا گذاشتن تمام قوانین بین‌المللی به ۱۲  سفارت خارجی در خاک خودش حمله نکرد؟ ما [به سفارت‌خانه‌ها]حمله نکردیم، این رژیم ایران بود که چنین کرد. آیا رژیم ایران حملات سال ۱۹۹۶ بر ضد نظامیان آمریکایی در "الخبر" را برنامه‌ریزی و اجرا نکرد؟ بلی، آنها چنین کردند و مسئول ناظر عملیات سرلشکر شریفی، وابسته نظامی سفارت آنها در بحرین بود. سازنده بمب لبنانی بود و مواد منفجره از بقاع لبنان آمده بود. سه فرمانده اصلی عملیات فرار کرده و از آن زمان در ایران زندگی می‌کنند.
آیا این پناه دادن به تروریست‌ها به شمار نمی‌رود؟ سال گذشته یکی از آنها در لبنان دستگیر کردیم. او علیرغم اینکه شهروند سعودی بود، گذرنامه سعودی نداشت و گذرنامه ایرانی حمل می‌کرد.
آیا این تحریک و حمایت از تروریست‌ها از سوی رژیم ایران نیست؟ ما این اطلاعات را درست نکرده‌ایم. هنگامی که بمب‌گذاری‌های سال ۲۰۰۳ در ریاض رخ داد، "سیف العدل" که مسئول تبلیغات القاعده است، به همراه چهار یا پنج تن از رهبران عالیرتبه، در ایران بودند. از رژیم ایران خواستیم آنها را به ما تحویل دهد ولی رژیم ایران نپذیرفت. هنوز برخی از آنها در ایران هستند.
الجبیر ادامه داد: ما این اطلاعات و داده‌ها را درست نکرده‌ایم، اینها حقایقی آشکار هستند.
دستور منفجر کردن سه مجتمع مسکونی در ریاض در سال ۲۰۰۳ را سیف العدل، رهبر عملیات القاعده و در زمانی که در ایران بود، صادر کرد. ما مکالمات تلفنی ضبط شده او را داریم، ما این اطلاعات را درست نکرده‌ایم. "رونالد ریگان" می‌گفت:" حقایق، چیزهای لج‌بازی هستند" و به واقع حقایق لجبازند زیرا که نمی‌توان حقیقت را دور زد. سفارت‌خانه خودشان را خودشان منفجر نمی‌کنند، باید کسی اینکار را بکند. دیپلمات‌ها سه بار به خودشان شلیک نمی‌کنند تا کشته شوند؛ کس دیگری اینکار را کرده است.
او افزود: عوامل رژیم ایران با حملات تروریستی در اروپا و آمریکای جنوبی در ارتباط بوده‌اند. ما این اطلاعات را درست نکرده‌ایم. اینک این شواهد در اختیار دنیا است. لذا من می‌گویم "بلی" ما امیدواریم که این ملت بزرگ (ایران)، یک همسایه بزرگ برای ما باشد. لیکن اعتمادسازی باید دوسویه باشد. اگر می‌خواهید دنیا با شما ارتباط داشته باشد، باید از سیاست‌های توسعه‌طلبی کینه‌ورزانه دست کشیده و به هنجارها و رفتارهای مناسب بین‌المللی روی آورید. دستان [دوستی] ما از ۳۵ سال پیش به سوی شما دراز است و در مقابل جز تهدید تروریست‌ها، کشته‌شدن دیپلمات‌هایمان و منفجر کردن سفارت‌هایمان، چیزی عایدمان نشده است. ما عوامل ایرانی را در حالی که برای بمب‌گذاری در سعودی برنامه‌ریزی می‌کردند، دستگیر کردیم. چهار محموله اسلحه را که رژیم ایران قصد قاچاق آنها به حوثی‌های یمن را داشت، توقیف کردیم. ما مواد منفجره‌ای در اختیار داریم که رژیم ایران تلاش کرد آنها را به داخل سعودی، کویت و بحرین قاچاق کند.
اینها خیالپردازی و بازی کودکانه نیست؛ اینها رفتارهای خصمانه غیرقابل قبول است. اینها رفتارهایی است که همه هنجارها و قوانین بین‌المللی را زیرپا می‌گذارد و به این دلیل است که رژیم ایران نه از سوی ما، بلکه از سوی جامعه جهانی، یک کشور حامی تروریسم محسوب می‌شود که باید به دلیل حمایت از تروریسم مجازات شود.
آیا این منطقی است که همه جهان اشتباه کرده و حق با رژیم ایران باشد؟ آیا ممکن است که قوانین بین‌المللی که به روابط مسالمت‌آمیز و عدم دخالت در امور دیگران توصیه دارد، اشتباه کرده باشد و ادامه روند کنش‌های خصمانه رژیم ایران، که بدون در نظر گرفتن درست بودن وسیله، هدف خود را دنبال می‌کند، درست باشد؟ من چنین گمان نمی‌کنم.
لذا اگر از مقامات سعودی می‌خواهید از رفتار رژیم ایران انتقاد نکنند، به نحوی رفتار کنید که شما را با انتقاد مواجه نکنند. تا کنون گذشته شما مملو از کشتار، ویرانی و عدم پای‌بندی به قوانین بین‌المللی و هنجارهایی است، که از زمان تشکیل سازمان ملل متحد وجود داشته‌اند و به حسن همجواری و عدم دخالت در امور دیگران توصیه کرده‌اند».
العربیه - ۳۰ تیر ۹۵