دکتر طارق الهاشمی معاون پیشین رئیس‌جمهور عراق: رژیم آخوندی عامل انفجار در مراقد مطهر سامرا

دکتر طارق الهاشمی، معاون سابق رئیس جمهور عراق طی مصاحبه‌ای با تلویزیون العربیه رژیم آخوندی را عامل جنایت تاریخی انفجار مراقد امام علی النقی و امام حسن العسکری در سامرا دانست.

مجری: ... در ابتدای زمانی که شما معاون رئیس جمهور شدید, در فوریه ۲۰۰۶ حوادث مهم و تعیین کننده ای در عراق رخ داد که انفجار مراقد امامان عسکری علی الهادی وحسن العسکری درسامراء بود. که باعث شد فتنه مذهبی درعراق شعله ور کند وقتل بر اساس هویت صورت بگیرد وتراژدی های زیادی شاهدش بودیم. چه کسی انفجار را انجام داد؟
طارق الهاشمی: رژیم ایران
مجری: چرا؟
طارق الهاشمی: برای اختلاف انداختن بین شیعه وسنی.
مجری: تا اینکه اهل سنت متهم بشوند که این انفجار را انجام داده اند
طارق الهاشمی: دقیقا, این حوادث رخ داد, همه موضع گیریهایی که بلافاصله بعد از انفجار شد چه ابراهیم جعفری و چه احزاب شیعه همه شان این انفجار را به تندروهای اهل سنت نسبت دادند ولی موضع گیری ژنرال کیسی در ایروزونا درسال ۲۰۱۳ که با صراحت و آشکارا گفت, وقتی که انفجار رخ داد و آمریکا تحقیق انجام داد به این نتیجه رسیدیم که (رژیم) ایران اینکار را انجام داده است و من این پرونده را با دلایل و سند به نوری المالکی منتقل کردم و مالکی پرسید که آیا مطمئن هستی و گفتم بله و این دلایلش است ولی نوری المالکی هیچ اقدامی نکرد. واقعیت این است که (رژیم) ایران نیازمند این کار بود و ما داشتیم دنبال می کردیم. انتظار داشتیم که حادثه بزرگی رخ خواهد داد تا اینکه این فتنه بین شیعه وسنی شعله ور کند و پاکسازی و تصفیه برنامه ریزی شده علیه اهل سنت شروع شود و بهانه و اهرم آن باید قوی باشد لذا وقتی که انفجار رخ داد, همان روز خودروهای جدید که شبه نظامیان سیاه پوش سوارش بودند و با سلاح های جدید مسلح بودند به مساجد اهل سنت حمله کردند یعنی در روز اول و روز دوم۱۶۷ مسجد اهل سنت به آتش کشیده شد و یا ویران شد و هزار نفر از ائمه مساجد و موذن ها به قتل رسیدند. ۱۵۰۰ خانواده کوچ داده شدند, خانه های خیلی از اهل سنت به آتش کشیده شد, یعنی تراژدی بسیار بزرگ بود. روشن بود که این یک توطئه است که طراحی شده است و می بایست جرقه ای ایجاد می شد تا اینکه همه این آتش سوزیها را شعله ور کند و این جرقه انفجار مراقد امامان عسکری بود.
من دارم برای ثبت در سینه تاریخ صحبت می کنم. در سال ۲۰۰۴ من یک گزارش خواندم که مربوط به فعالیت های گروه انصار اسلام بود, خودروها از مرز ایران به سمت سلیمانیه عبور کرده بودند و دستگیر می شوند یعنی راننده و نفراتی که در آن خودرو بودند دستگیر می شوند, در خودرو چه بود؟ در این خودرو مواد منفجره و ۲ ملیون دلار بود, من در سال ۲۰۰۵ به منطقه قره چولان رفتم و با طالبانی ملاقات کردم و این سوال را از او کردم, استاد جلال آیا این حادثه رخ داده است؟ گفت بله این حادثه رخ داده است و من در این رابطه تحقیق کرده ام. سوال کردم که آیا این خودروها با مواد منفجره از ایران وارد عراق شده است؟ گفت بله و سوال کردم که دولت ایران چه توجیه ای دارد و رهبری ایران برای این کارشان چه توجیهی دارند؟ گفت اینها انفجار انجام می دهند و آمریکاییها را هدف قرار می دهند ولی فقط در مناطق سنی نشین انجام می دهند و از مناطق شیعه نشین و مناطق کردی دوری می کنند و با اینکارشان دو گنجشک را با یک سنگ می زنند, آمریکایی را کشته اند و آمریکاییها را علیه اهل سنت کرده اند و موضوع, جنگ بین آمریکاییها و اهل سنت می شود.