حمله موشکی آمریکا به پایگاه هوایی رژیم اسد در پاسخ به جنایت شیمیایی دیکتاتور سوریه

حمله موشکی ارتش آمریکا به پایگاه هوایی رژیم اسد در پاسخ به جنایت شیمایی دیکتاتور سوریه، با تأیید فراگیر جهانی روبه رو شد و کشورها و مراجع مختلف حقوق بشری ضمن انتقاد از بی عملیهای گذشته در قبال جنایات جنگی رژیم اسد، برلزوم جدیت و استمرار واکنش جامعه جهانی و شورای امنیت در قبال جنایت علیه بشریت تاکید کردند.

فرانسوا اولاند رئیس‌جمهور فرانسه و آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان در یک بیانیة مشترک اعلام کردند، بشار اسد تنها مسئول وضعیت فعلی در سوریه است.... جامعة جهانی باید اسد را به‌خاطر اعمال جنایتکارانه‌اش مورد حسابرسی قرار بدهد.
کاخ الیزه و صدراعظمی آلمان دربارة تماس تلفنی روز جمعه اولاند و مرکل با اشاره به این‌که پیشاپیش نسبت به حملة آمریکا به پایگاه هوایی رژیم اسد به آنها اطلاع داده شده است، اعلام کردند: استفادة مکرر (اسد) از تسلیحات شیمیایی و جنایت‌های گسترده‌اش، نمی‌تواند بدون مجازات باقی بماند. در تابستان ۲۰۱۳، فرانسه و آلمان بعد از حمله (شیمیایی) به غوطه، همین خواست را بیان کرده بودند».
این بیانیه، می‌افزاید: «فرانسه و آلمان تلاش‌های خود را به همراه شرکایشان در ملل متحد ادامه خواهند داد تا این اعمال جنایتکارانة مرتبط با به‌کارگیری تسلیحات ممنوعة شیمیایی...به بهترین نحو ممکن مجازات بشود. ما جامعة بین‌المللی را فرا می‌خوانیم تا بر سر یک انتقال سیاسی در سوریه، مطابق قطعنامة ۲۲۵ شورای امنیت و بیانیة ژنو، متحد بشود».

دولت انگلستان حمایت کامل خود را از حملة آمریکا به پایگاه هوایی اسد اعلام کرد و گفت: «این یک پاسخ مناسب به حملة وحشیانیة شیمیایی توسط رژیم اسد بود و هدف آن جلوگیری از حملات بعدی بوده است».

هم‌چنین دونالد توسک رئیس شورای اتحادیة اروپا، گفت: «حملات آمریکا نشان‌دهندة قاطعیت لازم علیه حملات وحشیانة شیمیایی است. اتحادیة اروپا برای پایان‌دادن به وحشیگری در سوریه، با آمریکا کار خواهد کرد».

وزارت خارجة عربستان حمایت کامل خود را از عملیات نظامی آمریکا علیه اهداف نظامی در سوریه اعلام کرد و گفت که با توجه به بی‌عملی جامعة جهانی برای متوقف‌کردن جنایت‌های رژیم (اسد) علیه مردم، این (حملات) این پاسخی به این جنایت‌هاست.

ینس استولتنبرگ دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی ناتو گفت که مسئولیت کامل حملة هوایی آمریکا علیه پایگاه هوایی رژیم اسد، بر عهدة بشار اسد است.
وی افزود: «هرهگونه استفاده از تسلیحات شیمیایی غیر قابل قبول است، نمی‌تواند بی‌پاسخ باقی بماند و مسئولان آن باید مورد حسابرسی قرار گیرند».
ترکیه عملیات نظامی آمریکا در سوریه را پاسخ مثبتی به جنایات جنگی رژیم اسد دانست.
سخنگوی ریاست‌جمهوری ترکیه به ایجاد مناطق امن و پرواز ممنوع در سوریه فراخوان داد.

علاوه بر این شماری دیگری از کشورها از حمله به پایگاه هوایی رژیم اسد در پاسخ به جنایت شیمیایی در ادلب حمایت و استقبال کردند؛ از جمله دولت‌های استرالیا، ژاپن و لهستان.