انعکاسات و حمایتهای بین المللی از حمله موشکی آمریکا به پایگاه هوایی اسد

نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل در جلسه روز جمعه شورای امنیت که با درخواست روسیه تشکیل شده بود گفت: در حالی که رژیم سوریه مسئول حمله با تسلیحات شیمیایی است، تنها طرف مجرم نیست. حکومت ایران مسئولیت سنگینی بر دوش دارد و سالها دیکتاتور بیرحم سوریه را سرپا نگهداشته و حفاظت کرده است. (رژیم) ایران هم‌چنان در خونریزی در سوریه نقش دارد."

نیکی هیلی افزود: ضربات هوایی ما در سوریه یک پیام قوی به جهان فرستاد. این حمله هوایی، اقدامی تعیین کننده، متناسب، و موجه بود. نماینده آمریکا در ملل متحد که اکنون ریاست شورای امنیت را برعهده دارد تاکید کرد: آمریکا اقدامهای بیشتری علیه رژیم اسد در دستور کار دارد.

شماری از سناتورهای دموکرات و جمهوریخواه آمریکا طرحی را برای مجازات جنایتکاران جنگی در سوریه به سنا ارائه کردند.
باب کورکر رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، بن کاردین رئیس دموکراتها در این کمیته، سناتور مارکو روبیو، سناتور جین شاهین، سناتور رابرت منندز و سناتور تاد یانگ طرح ” قانون حسابرسی از جنایات جنگی سوریه” را ارائه کردند.
بر اساس این طر ح، وزیر خارجه آمریکا موظف است درمورد جنایات جنگی وجنایت علیه بشریت و قتل عام در سوریه گزارش بدهد.
این طرح شامل کمک به تحقیقات و سایر تلاشهای معتبر قضایی از جمله دادگاههایی است که حکومت اسد را بخاطر اعمال شنیع مورد حسابرسی قرار می دهد.
سناتور بن کاردین عضو ارشد کمیته روابط خارجی سنا گفت: ”آمریکا باید جامعه بین المللی را در حسابرسی از اسد بخاطر جنایات جنگی و قربانی کردن بیرحمانه مردم سوریه طی 6سال گذشته هدایت کند”.
سناتور باب کورکر رئیس کمیته روابط خارجی سنا گفت” بشار اسد یک دیکتاتور بیرحم است که جایش در پشت میله های زندان است” .


سایت کمیته روابط خارجی سنای آمریکا:960118

نماینده برجسته کنگره آمریکا ایلیانا رزلهتینن تهاجم موشکی آمریکا به دیکتاتور سوریه را هشداری به رژیم ایران دانست.
رئیس زیرکمیته خاورمیانه و شمال آفریقا در مجلس نمایندگان آمریکا، گفت:‌ حمله به رژیم اسد هشداری به رژیم ایران و تمامی کسانی بودکه به اسد درکشتار مردم بیگناه کمک می کنند.
تلویزیون سی بی اس -7آوریل 2017

وزیر خزانه داری آمریکا اعلام کرد، اعمال تحریمهای جدید علیه رژیم اسد را در آینده نزدیک اعلام خواهد کرد.
استیون منوشین افزود این تحریم‌ها قرار است در راستای پاسخ آمریکا به حمله شیمیایی توسط بشار اسد اعمال شوند که بسیار مهم هستند و می‌تواتند تاثیر مهمی بر جلوگیری از تجارت با رژیم اسد داشته باشد.
آسوشیتدپرس 19/1/96

آنتونیو گوترز دبیرکل ملل متحد طی بیانیه یی اعلام کرد: وی «حمله نفرت انگیز با تسلیحات شیمیایی» در سوریه را محکوم می‌کند و بر ضرورت حسابرسی از چنین جنایاتی که در راستای معیارهای بین المللی و قطعنامه های شورای امنیت است تأکید می‌کند.
فلتمن معاون امور سیاسی دبیرکل ملل متحد نیز به نقض آتش بس 30 دسامبر2016 توسط بشار اسد و رژیم ایران اشاره کرد و آن را عامل افزایش تنش دانست.
فلتمن گفت: «شورای امنیت مسئولیت اصلی صلح و امنیت بین المللی را بعهده دارد».
وی از ۱۵ کشور عضو شورای امنیت خواست به طور متحد به تحقیق درمورد استفاده از تسلیحات شیمیایی درخان شیخون سوریه بپردازند.
سایت سازمان ملل 7آوریل 2017

محمد علوش از رهبران اپوزیسیون سوریه گفت: بمباران یک فرودگاه نظامی رژیم اسد در سوریه کافی نیست و باید 26 پایگاه دیگر آن نیز هدف قرار گیرد
اناتولی18 فروردین96


سالم المسلط، سخنگوی کمیته عالی مذاکره کننده اپوزیسیون سوریه گفت: حمله آمریکا یک پاسخ قوی به جنایت جنگی بشار اسد و به خصوص به اقدامات حامیان اسد یعنی رژیم ایران است.
وی افزود: اخراج شبه نظامیان رژیم ایران از سوریه٬ مسیر استراتژیک و موثری را علیه تروریسم خواهد گشود..
سالم المسلط گفت؛ حملات مکرر علیه بیمارستان ها و مدارس در سوریه نقض آشکار قوانین بین المللی است.رژیم اسد با گاز سمی٬ غیرنظامیان را در منطقه خان شیخون سوریه کشت و این رژیم تاکنون جرائم جنگی متعددی را مرتکب شده است.
اناتولی18 فروردین96

بدنبال تهاجم موشکی آمریکا به پایگاه هوایی رژیم بشار اسد به نام الشعیرات، روزنامه الشرق الاوسط نوشت:‌ هواپیماهای سوخوکه خان شیخون را هدف حمله شیمیایی قرار دادند از این فرودگاه پرواز کرده بودند و منابع مطلع در اپوزیسیون سوریه تاکید کردند این مهمترین فرودگاه (نظامی) در سوریه محسوب میشود و بیشتر حملات هوایی که رژیم اسد انجام میدهد از جمله حملات هوایی به حلب و حمص و ادلب و حماه و حتی غوطه دمشق از این فرودگاه انجام میگیرد.
الشرق الاوسط افزود: فرودگاه الشعیرات, فرودگاه اصلی هواپیماهای سوخوی 22 است و تعداد زیادی هواپیماهای میگ 23 و 25 و سوخوی بمب‌افکن 25 و لشگر 22 و تیپ 50 هوایی اسد نیز در آن مستقرهستند.
الشرق الاوسط به حضور نظامی حکومت آخوندی در فرودگاه الشعیرات نیز اشاره کرده و می افزاید: از این پیشتر خبرگزاری ایتالیایی آ جی گزارش داده بود که رژیم ایران از زمان حضور خود در سوریه فرودگاه الشعیرات را بعنوان پایگاهی جهت مدیریت عملیات خود در سوریه و عراق برگزیده است.
الشرق الاوسط-19فروردین 96

نیویورک تایمز درباره حمله موشکی آمریکا به رژیم اسد نوشت: پرزیدنت ترامپ در یک فرمان سریع نشان داد که برعکس رئیس جمهور قبلی، در استفاده از نیروی نظامی آمریکا در جائیکه آنرا ضروری ببیند تردید بعمل نخواهد آورد و این نشانی از یک واقعیت جدید برای، هم دشمنان و هم دوستان آمریکاست.
نیویورک تایمز افزود:‌بعضی از تحلیلگران گفتند حتی اگر حملات موشکی یک ضربه جدی به قابلیتهای نظامی اسد نباشد ولی میتواند با ابراز وجود جدیدی از جانب آمریکا دارای بازدارندگی باشد.
این روزنامه نوشت: حمله موشکی ترامپ و سرعت اجرای آن باعث حیرت نظام حاکم برایران شدو تنشها را با روسیه و رژیم ایران به عنوان حامیان بشار اسد، تشدید کرد.
نیویورک تایمز 960118

به گزارش خبرگزاری رویتر، در جلسة شورای امنیت ملل متحد دربارة سوریه، نمایندة روسیه حملة موشکی آمریکا به پایگاه هوایی اسد را محکوم کرد و هشدار داد: «پیامدهای آن برای ثبات منطقه‌یی و بین‌المللی، می‌تواند بسیار جدی باشد».
رویتر: 960118

خبرگزاری اسپوتنیک روسیه نیز نوشت: مدودوف نخست‌وزیر روسیه حمله موشکی آمریکا را در تناقض با اظهارات ترامپ مبنی بر تمرکز روی داعش دانسته، و آن را شروع نبردی علیه دولت مشروع سوریه توصیف کرده است.
اسپوتنیک: 960118

در برخی دیگر از کشورها نیز نظراتی در مخالفت باحمله نظامی آمریکا ابراز شده است. از جمله در فرانسه هم‌زمان با کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور، مارین لوپن نامزد حزب راست افراطی گفت از این حمله حیرت‌زده شده است. وی گفت: «(ترامپ گفته بود) دیگر قصد ندارد آمریکا را به ژاندارم جهان تبدیل کند».
ب.اف.ام.: 960118

سی ان ان در روز حمله موشکی به پایگاه هوایی بشار اسد از پنتاگون گزارش داد:‌ در هنگام تهاجم موشکی به رژیم اسد، پنتاگون با دقت زیاد نسبت به هرگونه واکنش محتمل از سوی رژیم اسد یا روسها و یا هر گونه اقدام تلافی جویانه هوشیار بود، اماهیچ موردی مشاهده نشد.
سی ان ان افزود: پنتاگون همه گروههای تحت الحمایه رژیم ایران را در سوریه و لبنان و دیگر نقاط منطقه زیر نظر دارد.


سی ان ان 960117

اسکای نیوز در باره حمله موشکی آمریکا به پایگاهی که بشار اسد از آن جنایت حمله شیمیایی علیه مردم بیگناه را انجام داد، نوشت:‌ «بر کسی پوشیده نیست که دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا دستاوردهای بزرگی را با حمله به رژیم سوریه محقق کرده است. بزرگترین هدف اعلام شده, مجازات بشار اسد به خاطر استفاده از سلاح شیمیایی است. البته می‌توان گفت که ترامپ با یک تیر، بیش از یک نشان زده است. حمله ترامپ به عنوان گامی در جهت برآورده کردن وعده‌های انتخاباتی او در سیاست خارجی تلقی می‌شود. او متعهد شده بود با مهار شبه نظامیان رژیم تهران که از اسد در سوریه حمایت می‌کنند، به گسترش نفوذ این رژیم پایان بدهد.


اسکای نیوز با اشاره به بی عملی اوباما در قبال حمله شیمیایی 4 سال پیش بشار اسد به غوطه شرقی دمشق که بیش از هزار تن را کشت، نوشت:استقبال کشورها از اقدام ترامپ، بیانگرجلب اطمینان خاطر هم پیمانان واشنگتن است که اوباما را به خاطر کوتاهی در سوریه و جاهای دیگر سرزنش می‌کردند.
اسکای نیوز ۱۹/۱/۹۶