یادی از اسقف آزادیخواه هوسپیان مهر در سالگرد شهادتش

هوسپیان مهر یک اسقف آزادیخواه اولین هدف قتل های زنجیره ای

هاییک هوْسپیان مهر متولد 16 دیماه 1323، روحانی آزاده مسیحی و اسقف کلیسای جماعت ربّانی و از آزادیخواهان ایران زمین بود که بخاطر فعالیت های آزادیخواهانه اش، “کمیته ویژه رهبری(خامنه ای)“ حکم قتل او را صادر و در 29 دیماه سال 72 او را ربودند و جزو اولین قتل های زنجیره ای در اوائل بهمن ماه 1372 به شهادت رسید.
در دی ماه 1372 آخوندهای جنایتکار مجبور شدند مهدی دیباج، کشیش کلیسای جماعت ربانی، که بعد از گذراندن ده سال حبس، توسط یک محکمه قرون وسطایی به جرم ارتداد به مرگ محکوم شده بود، را در اثر تلاش های بی وقفه  هایک هوسپیان که یک فعالیت گسترده بین المللی برای آزادی مهدی دیباج شکل داده بود، از زندان آزاد کند.
این رژیم ضد بشری که هرگز نمیتواند از اعدام آزادیخواهان بگذرد، وقتی که نتوانست حذف مهدی دیباج را بخاطر فشارهای بین المللی پیش ببرد به قتل های زنجیره ای روی آورد. ابتدا از هوسپیان شروع کرد و 5 ماه بعد مهدی دیباج را هم ترور و به قتل رساند.
کمیته ویژه رهبری به ریاست آخوند حجازی و آخوند فلاحیان و معاونت امنیت او سعید امامی در مقابل آزادی مهدی دیباج دست به جنایت جدیدی زدند, اسقف هاییک هوسپیان مهر، مسیحی شجاعی که با افشاگریهایش در مورد سرکوب اقلیتهای مذهبی و بخصوص مسیحیان ایران خشم آخوندهای خونریز را برانگیخته بود، هدف مناسبی برای آدمکشان بود، بخصوص که هوسپیان مهر شخصاً برای خلاصی دیباج از زندان رژیم بسیار کوشیده بود. هوسپیان مهر در تاریخ 29 دی 72 - تنها چند روز پس از آزادی کشیش دیباج - ناپدید شد درپی پخش این خبر، مجاهدین روز 6بهمن با انتشار اطلاعیه‌یی «خواستار تلاش بین‌المللی برای نجات جان کشیش ایرانی» شدند.  12 روز بعد، در تاریخ 11 بهمن، رژیم آخوندی اعلام کرد که جسد وی که بطرز فجیعی با ضربات متعدد چاقو به قتل رسیده، کشف شده است. خبرگزاری فرانسه همان روز از تهران گزارش داد که «خانواده هوسپیان مهر اعلام کردند که نتوانستند جسد وی را که به سرعت در قبرستان بهشت زهرا دفن گردیده بود، ببینند». خبرگزاری فرانسه در همان روز - 11 بهمن - گزارش داد که « مسعود رجوی قتل کشیش هوسپیان مهر را قویاً محکوم نموده و آن را به دیکتاتوری تروریستی و مذهبی حاکم بر ایران نسبت داد».
سیاست سکوت یک سیاست شیطانی است
هوسپیان مهر در پاسخ به کسانی که در هراس از وحشیگری و جنایت پیشگی رژیم آخوندی او را به سکوت و احتیاط فرامیخواندند، می گفت: «سیاست سکوت یک سیاست شیطانی است». او از مدتی قبل نیز قصد خود را مبنی بر پیوستن به شورای ملی مقاومت با عده معدودی درمیان گذاشته بود، موضوعی که از گوش جانیان وزارت اطلاعات دور نمانده بود و یکی از مزدوران رژیم مدتها بعد از قتل فجیع او گفته بود: «هوسپیان مهر قصد داشت به شورای ملی مقاومت بپیوندد».

یک نماینده کنگره آمریکا بعد از شهادت هوسپیان مهر، درمجلس نمایندگان گفت: «اسقف هوسپیان چند روز قبل از مرگش در ژانویه گذشته شهادت خود را پیش بینی کرده بود . او در دسامبر گذشته هنگام بازگشت از کنفرانسی در پاکستان، به یکی از هم کیشانش گفت: «آنها بدلیل اینکه من ساکت ننشستم، مرا خواهند  کشت». در 20 ژانویه 1994 جسد اسقف هاییک پیدا شد . او قبل از مرگش شکنجه شده بود. او ریسک اینکه به معتقداتش عمل کند را پذیرفته بود و بهای آنرا پرداخت». (صورتجلسه مجلس نمایندگان آمریکا، 13731120 ) «ربکا هوسپیان دختر 22 ساله هوسپیان در مورد قتل پدرش به آرامی می گوید: "من احساس آزادی نمی‌کنم که الان حرف بزنم"». (نیویورک تایمز 17 بهمن)  اسقف هوسپیان مهر قبل از شهادتش به خبرنگار یک روزنامه هلندی گفته بود: "ما در حاشیهٌ سرکوب غیرقابل تصوری از طرف دولت هستیم". (ان.ار.سی 13741016 )