نرخ بیکاری دوبرابر خواهد شد

تازه ترین ارزیابی مجلس حکومتی پرده از چشم انداز تیره و تاریک نرخ بیکاری در رژیم ولایت و همچنین بی برنامگی و شکست کامل سیاست های دولت آخوند روحانی در زمینه اشتغال برداشته است.

دراین گزارش (خبرگزاری حکومتی مهر 6 شهریور 1394) که رژیم آخوندی از آن با نام «نتایج یک پژوهش » نام برده است، از جمله آمده است: «در چند سال گذشته در حوزه بازار کار کشور بیشتر از آنکه کاری شده باشد، آمار ارائه شد و دولت‌ها از اجرای طرح‌های متعدد اشتغال‌زایی گزارش دادند. در این میان، همواره اعلام شده به زودی مشکل بیکاری در کشور ریشه کن می شود و پرونده بحران بیکاری برای همیشه بسته می شود.
این وعده مرتبا در استان‌ها از سوی مقامات ارشد دولت‌ها به مردم داده شد و باید گفت مسئولان در مقابل این خواسته به حق و بزرگ مردم و جوانان بعضا احساساتی شده و وعده های بدون پشتوانه کارشناسی هم داده اند. گواه این ادعا اینکه اگر سیاست‌ها و طرح‌های اجرا شده در بازار کار در یک دهه اخیر به سرانجام می رسید، امروز کشور شاهد بیکاری میلیونی کارجویان جوان و فارغ التحصیل دانشگاهی نبود».
ترجمان این سخنان که بواقع تائیدی بر شکست های مکرر اندر مکرر دولت های نظام آخوندی با وجود درآمد های نجومی از فروش نفت و گاز می باشد، اکنون این سوال را در میان نسل جوان و فعال کشور ایجاد کرده که سرنوشت و آینده بیش از 19 میلیون جوان در این حاکمیت چپاولگر و سرکوبگر سرانجام به کجا خواهد کشید؛ زیرا براساس این گزارش: «بررسی طرف تقاضای بازار کار حاکی از آن است که خالص اشتغال جوانان کشور در دوره ۱۳۹۳-۱۳۸۵ همواره منفی بوده که نشان‌ دهنده روند کاهشی اشتغال جوانان است. در دوره ۱۳۹۲-۱۳۸۴ روند تغییرات نرخ مشارکت جوانان، نرخ مشارکت تحصیل‌کردگان عالی و همچنین نرخ مشارکت کل نزولی بوده، ضمن اینکه در همین دوره، نرخ مشارکت تحصیل‌کردگان عالی نسبت به نرخ مشارکت کل و نرخ مشارکت جوانان همواره از رقم بزرگ‌تری برخوردار بوده است.
بررسی وضعیت بیکاری نشان می‌دهد تعداد جمعیت بیکار کشور در سال ۱۳۸۹ در حداکثر مقدار خود (۳.۲۲ میلیون نفر) در دوره ۱۳۹۳-۱۳۸۴ بوده به طوری که نرخ بیکاری در این سال برابر با ۱۳.۵ درصد (بیشترین نرخ بیکاری طی دوره ۱۳۹۳-۱۳۸۴) است.
این نرخ بیکاری حداکثری در حالی است که نرخ رشد اقتصادی در این سال برابر با ۶.۵ درصد (بیشترین نرخ رشد اقتصادی از سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۲) بوده است. قابل ذکر است که در سال‌های ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ رشد اقتصادی بنا بر آمار رسمی به ترتیب منفی ۶.۸ و منفی ۱.۹ درصد بوده اما نرخ بیکاری در این دو سال به ترتیب ۱۲.۱ و ۱۰.۴ درصد بوده است».
تحقیقات مجلس رژیم در پایان آب پاکی بردستان متولیان نظام آخوندی ریخته و اضافه می کند: «پیش‌بینی وضعیت آینده بازار کار در دوره ۱۴۰۰-۱۳۹۴ با فرض نرخ مشارکت ۳۷.۳ درصدی در دوره ۱۴۰۰-۱۳۹۴ نشان می‌دهد که در بهترین سناریو (داشتن نرخ رشد پنج درصدی سالیانه از ۱۳۹۴ تا ۱۴۰۰)، در سال ۱۴۰۰، ۴.۱۷ میلیون نفر جمعیت بیکار وجود داشته و نرخ بیکاری نیز ۱۵.۹ درصد خواهد بود».