کابینه پیشنهادی آخوند روحانی؛ در بر همان پاشنه می‌چرخد

کیهان: وزیران با وعده‌ها همخوانی دارند؟ دولت باید به خاطر کوتاهی در شنیدن حرفهای خامنه‌ای در ۴ سال گذشته «توبه» کند / وطن امروز: «آیا در ایران قحط الرجال است؟»... «دولت پیرتر شد» / صبح نو: «رفتن یا به اجبار رانده شدن وزیر دادگستری» یکی از دو اتفاق مهم کابینه است / شاید اکنون عده ای بگویند این کابینه هولناک است

با اعلام وزیران پیشنهادی توسط آخوند روحانی، جدال میان باندهای حکومتی بر سر ترکیب کابینه وارد دور جدیدی شده است.

روزنامه کیهان که نماینده خامنه‌ای سیاستهای آن را تعیین می‌کند، با تیتر «وزیران با وعده‌ها همخوانی دارند؟» نوشت: برخی معتقدند با حضور چهره‌هایی نظیر آخوندی، زنگنه و ربیعی تحقق وعده‌های دولت در خصوص اشتغالزایی، رونق مسکن و برخی مسائل نفتی با مشکل روبه‌رو خواهد شد. (کیهان ۱۸ مرداد ۹۶).

این روزنامه در مطلبی اصلی خود نیز خواهان توبه روحانی از عملکردش در چهار سال گذشته شد و نوشت: «اگر میخواهیم در ۱۴۶۰ روز پیش رو خسارت زده نباشیم لاجرم باید توبه کنیم و ببینیم کجاها در شنیدن حرفهای رهبری کوتاهی کرده‌ایم. همه به این توبه محتاجیم و مدیران نیازمندتر».

یک روزنامه دیگر این باند به نام وطن امروز با عنوان «آیا در ایران قحط الرجال است؟» ترکیب وزیران دولت آخوند روحانی را زیر سؤال برد. این روزنامه هم‌چنین با تیتر درشت نوشت: «دولت پیرتر شد».

روزنامه سپاه پاسداران (جوان) نیز نوشت: کابینه روحانی با «مشکل اساسی» «جوانگرایی» مواجه است.
روزنامه حکومتی صبح نو نوشت: «پیام‌هایی که رییس جمهور با انتشار این فهرست به جامعه منتقل کرد، چندگانه است که از جمله آنها این است که سیاست در وزارتخانه‌ها و دولت در چهار سال آینده بر همان پاشنه‌ای می‌چرخد که در چهار سال اخیر گذشت. روحانی با معرفی این کابینه نشان داد که مطالبه تغییر و تحول را درنیافته یا نسبت به آن بی‌اعتناست و از این جهت رویکرد کابینه دوازدهم همچنان بر مسیر محافظه کاری پیش خواهد رفت. البته شاید لازم باشد مشاورانی به رییس جمهور یادآوری کنند که... مطالبه تحول اداری و مدیریتی، در جامعه جدی است... اما دریغ از فرصت سوزی» (روزنامه صبح نو ۱۸ مرداد ۹۶).

روزنامه جهان صنعت در سرمقاله خود با اشاره به عقب نشینی روحانی از ابقای آخوند پورمحمدی عضو کمیسیون مرگ در جریان قتل عام زندانیان سیاسی در تابستان ۶۷ نوشت: «دو اتفاق قابل بحث و تامل در واقع واجد پیامدهای اجتماعی و اجرایی دیگر هم رخ داده است؛ رفتن یا به اجبار رانده شدن وزیر دادگستری و دیگری انتخاب یا اجبار به ماندن وزیر کشور است که هر دو از چالش‌های روحانی پیش از انتخابات و پس از آن به حساب می‌آمد که ... اولی از جنبه اجتماعی و روحی و روانی در جامعه می‌تواند مثبت تلقی شود...» (روزنامه جهان صنعت ۱۸ مرداد ۹۶).

صیدنیور وابسته به سپاه پاسداران نیز نوشت: «این روزها بر اساس عرف رایج، برخی سیاسیون چهار چشمی مشغول یافتن مویرگی برای ورود به مناصب دولتی هستند و عده ای هم روز خود را با سهم خواهی از قدرت حاضر برای قرار گرفتن در قاب دولت دوازدهم به شب می رسانند. عده ای به دنبال یافتن راهی برای آوار کردن برجام بر سر دولت هستند و آنسوتر هم گروهی ذره بین به دست در پی نبش قبر فسادهای مالی و افشای رانت خواری ها در دولت های رقیب». (صید نیوز ۱۸ مرداد ۹۶)

در مورد ادعاهای پوشالی روحانی در حمایت از زنان و ملیتها یک روزنامه باند روحانی نوشت: «می ماند سهم زنان از معاونت های ریاست جمهوری و دیگر مناصب کابینه... ظاهرا امیدها به «طلا» شدن کمرنگ شده و فعلا مطالبه حداقلی حفظ همان «مس» قبلی در قالب معاونت‌ها است» (ابتکار ۱۸ مرداد ۹۶).

زیباکلام از مهره های باند روحانی نیز گفت:”اتفاقا اگر وزیر زن، اهل تسنن و یا کرد در کابینه معرفی می‌شد جای شگفتی بسیار زبادی داشت. شاید اکنون عده ای بگویند این کابینه هولناک است ولی اگر روحانی رییس جمهور نشده بود با کابینه هولناک تری روبه رو بودیم» (فرارو- ۱۷ مرداد ۹۶).