بحران آلودگی هوا – افزایش نجومی مرگ و میر در حاکمیت آخوندی!

بحران زیست محیطی در حاکمیت آخوندی اکنون زنگ‌ها خطر را برای سلامت میلیون‌ها تن از هموطنان امان، به‌ویژه کودکان، زنان باردار، افراد مسن، بیماران مبتلا به امراض قلبی و تنفسی به صدا درآورده است.

با نگاهی به رسانه‌های حکومتی و ابعاد بالای مرگ و میر براثر آلودگی هوا، اکنون این سؤال منطقی در جامه مطرح است که به چه دلیل دولت آخوند روحانی که متولی این وضعیت بحرانی است، اقدام عملی برای کنترل و پائین آوردن حجم عظیم آلاینده‌ها انجام نمی‌دهد، زیرا بر اساس داده‌های رژیم آخوندی مهمترین عامل افزایش آلودگی در شهرهای ایران، همان وجود انواع و اقسام بنزین‌های آلوده و غیراستاندارد، خودروهای فرسوده و مستأصل با استانداردهای عهد بوق و عقب افتاده، نبود سیستم‌های تصفیه هوا برای پالایشگاه‌ها و کارخانه‌ها، وجود سیستم‌های گرمایشی غیراستاندارد و به تبع آن حجم بسیار بالای منو اکسید کربن، اکسید نیتروژن و اکسید گوگرد در سطح شهرها می‌باشند.

بر این منطق است که روزانه شاهد بروز نتایج زیان‌بار بروی سلامت میلیون‌ها ایرانی هستیم، بطوریکه یک کارگزار حکومتی در سازمان محیط زیست کشور ضمن اعتراف به ابعاد روبه رشد این بحران محیط زیستی گفت: «سالانه ۳۵ هزار نفر در ایران بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند. وی تصریح کرد: بر اساس آمارهای موجود در ۹ ماه اخیر ورودی درگذشتگان به بهشت‌زهرا تهران ۴۹ سال سن داشته‌اند درحالی که امید به زندگی ۷۹ سال تعریف شده است».(خبرگزاری سپاه پاسداران، فارس ۳ شهریور ۱۳۹۶)

همچنین بنا برداده های این گزارش تنها در بزرگ شهر تهران «سالانه ۵ هزار نفر» جان خود را به دلیل آلودگی هوا از دست می‌دهند. بر این منطق است که نه تنها مرگ و میر، بلکه بروز انواع و اقسام سرطان‌های تنفسی و پوستی، بیماری‌های چشم و افزایش بیماران قلبی و آسمی و همچنین بروز استرس‌های عصبی، پرخاشگری، کندذهنی در میان کودکان و نوجوانان، چاقی و یا عوارض گوارشی اکنون به مانند قارچ در جامعه آخوند زده ایران پدیدار شده‌اند.
این وضعت بحرانی در حالی است که دیکتاتوری ولی‌فقیه تلاش می‌کند تا در تبلیغات خود، افزایش مرگ و میر و خسارات انسانی ناشی از بی عملی و بی تدبیر حکومت را بر گردن «تغییرات جوی» و یا «عدم رعایت مردم» در این زمینه قلمداد نماید.

بحران آلودگی هوا در پاره‌ای از شهرها مانند اهواز، بندرعباس، زنجان، بخش‌های بزرگی از ایلام، مشهد، اصفهان، اراک، تهران و یا شهرهای استان آذربایجان غربی و سیستان و بلوچستان تماماً موئید این واقعیت است که رژیم آخوندی اساساً برای خروج از این بحران هیچ راه حل و یا برنامه کوتاه مدت ندارد.
یک بازیگر سینما پیشتر ابعاد این بحران انسانی را اینگونه به تصویر کشیده بود: «طبق گفته مشاور وزیر بهداشت، سالانه حدود ۵ هزار نفر به علت آلودگی هوا فقط در تهران می‌میرند! آمار کشته‌شدگان ریزگرد‌های جنوب کشور را هم ندیدم! در هیچ‌کدام از حملات داعش و طالبان این‌چنین تلفاتی سابقه نداشته و در هیچ عملیات تروریستی‌ای، چنین کشتاری ثبت نشده است!» (سایت حکومتی آفتاب ۲۵ آبان ۱۳۹۵)