رشد بی‌سابقه «حوادث کار» در رژیم آخوندی

از زمان بروی کار آمدن دیکتاتوری مذهبی کارگران و زحمت کشان میهن امان همواره مورد ظلم و ستم و همچنین استثمار به معنای واقعی کلمه آن قرار دارند.

در نبود سندیکاهای کارگری و در نبود قوانین استانداردهای بروز شده اکنون شاهد هرج‌ومرج در بسیاری از کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی هستیم. سخن از قریب ۱۱ میلیون قشر زحمت کشی است که به دلیل شکاف عمیق طبقاتی و به دلیل ذات ماهوی رژیم آخوندی با حقوق‌های ناچیز عامدانه زیر خط فقر و محنت نگهداشته می‌شود.

این وضعیت تأسف‌آور در حالی است که بنا بر مصوبه‌های دولت آخوند روحانی حداقل دستمزد کارگران برای سال ۹۶ به میزان ۹۳۰ هزار تومان تعین گردیده است. بر این منطق برای متولیان دزد و فاسد این رژیم اساساً مقوله‌ای بنام سرنوشت ۴۰ میلیون خانوار کارگری و اینکه از چه منابعی و چگونه کسری ماهیانه برای ادامه معیشت خود وو خانواده‌هایشان را تأمین نماید، مهم نیست.

به موازات این واقعیات باید به وضعیت وخیم شرایط ایمنی و رشد روزافزون حوادث کار در محیط‌های کارگری اشاره نمود، زیرا به یقین یکی از دلایل عمده برای بروز حوادث کار همان بروز نشدن سیستم‌های ایمنی، نبود تجهیزات و وسایل آموزشی، عدم نظارت دستگاه‌های ناظر، خدمات اورژانس در زمان وقوع حادثه و یا سوء مدیریت است.

یک گزارش حکومتی ضمن اعتراف به این روند از جمله نوشت: «حوادث کار منجر به مرگ در استان تهران رشد ۳۴ درصدی در مقایسه با آمار مدت مشابه سال قبل خود داشته است به گونه‌ای که در چهار ماه اول سال جاری حوادث ناشی از کار جان ۱۲۱ نفر را در استان تهران گرفته است». (خبرگزاری حکومتی ایلنا ۹ شهریور ۱۳۹۶)

همچنین این وضعیت بحرانی به حدی است که اکنون کارگاه‌ها و محیط‌های کارگری سالانه با رقمی حدود ۱۴۰۰ سانحه کاری و یا ۸۴۰۰ بیماری در محیط‌های کاری در حاکمیت آخوندی به قتلگاه کارگران تبدیل شده است.

در راستای افزایش حوادث کارگری، نایب‌رئیس حکومتی در کانون سراسری انجمن‌های کارگران ساختمانی کشور، گفت: «روزانه ۵ کارگر ساختمانی به دلیل عدم رعایت ایمنی کار در سراسر کشور جان خود را از دست می‌دهند». (خبرگزاری حکومتی تسنیم ۴ شهریور ۱۳۹۶)
در این رابطه مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران اضافه می‌کند: «بیش از نیمی از حوادث کار منجر به مرگ در بخش ساختمان رخ می‌دهد. سال ۹۴ قریب ۱۲۰۰ کارگر ساختمانی جان خود را در اثر حوادث ناشی از کار از دست دادند».
به گفته وی سال ۹۵ این آمار ۳۰ درصد افزایش یافت و تنها در شش ماهه اول این سال، بیش از ۸۰۰ کارگر ساختمانی در اثر حوادث ناشی از کار جان باختند».(سایت حکومتی عصر ایران ۷ اردیبهشت ۱۳۹۶)

بر اساس این گزارش: «سقوط از بلندی، اصابت جسم سخت، سوختگی و کمبود اکسیژن از مهمترین عوامل حوادث کاری» است که منجر به مرگ کارگران در میهن امان می‌شود.