ایران – دلار دوباره پرواز کرد!

با نزدیک شدن موعد تصمیم‌گیری بر سر استراتژی جدید آمریکا علیه دیکتاتوری ولی‌فقیه و نیز چشم انداز تیره و تار قرار دادن سپاه پاسداران در لیست گروه‌های تروریستی، اکنون اقتصاد به‌شدت ضربه خورده در حاکمیت ولی‌فقیه با شوک شدیدی روبرو شده است.

بر این منطق طی روزهای گذشته نه تنها بهای ارزهای خارجی به‌ویژه دلار رشد صعودی به خود گرفته‌اند، بلکه بهای طلا و فلزات قیمتی و همچنین بخش بزرگی از معاملات بازرگانی و تجاری دچار رکود و ایست قلبی شده، بطوریکه به نوشته یک روزنامه حکومتی «فروش‌های هیجانی در بازار سهام، سنگین‌ترین افت شاخص بورس در چهار ماه اخیر را رقم » زده است.

همچنین این گزارش حکومتی ضمن اعتراف به افزایش ناگهانی بهای دلار و عبور آن از مرز ۴۰۰۰ تومان نوشت: «یکی از مهم‌ترین عواملی که در جوسازی معامله‌گران فردایی نقش داشت، بحث‌های سیاسی روزهای اخیر بود، در واقع وزن عوامل سیاسی در هیجانات روانی بازار سنگین بود. به گفته شماری از فعالان، صحبت‌های میان مسئولان آمریکایی و ایرانی یکی از عواملی بود که بازار به آن توجه می‌کرد. در روزهای اخیر و پس از افزایش احتمال واکنش ترامپ به برجام، فضای انتظاری بازار ارز تا حدی تغییر کرد». (سایت حکومتی فرارو ۱۷ مهر ۱۳۹۶)

واقعیت در لابلای این جملات آنکه، اقتصاد به شدت ضربه خورده ایران در دیکتاتوری آخوندی نیاز شدیدی به روابط مالی با دیگر کشورها به‌ویژه به دلار آمریکا را دارد؛ زیرا تکه پایه بودن اقتصاد کشور به نفت و که به تبع خود دلار نفتی را به بازار ایران سرازیر می‌کند و همچنین تنبیه شدن روابط تجاری رژیم با کشورهای خارجی و حجم عظیم واردات که بخش‌های بزرگی از آن با دلار محاسبه می‌شوند، به یقین به این وابستگی ضریب دو چندان زده است.
این وابستگی اکنون به حدی است که بند ناف تمامی کالاهای اساسی مردم به‌ویژه در زمینه‌های معیشتی، انرژی، ترابری، درمانی و یا زیربناهای سنگین اقتصادی به ارزهای خارجی بسته شده است و بدین سان با هر تغییر و تحول کوچک در بازار تبعات مخرب آن بر گردن مردم و اقشار ضربه پذیر با افزایش بی رویه کالاها به وقوع می‌پیوندد.
همچنین یکی دیگر از عوامل افزایش ناگهانی بهای ارزهای خارجی را باید در سیاست‌های سرکوبگرایانه، غارت، فساد، صدور تروریسم و بنیادگرایی رژیم ولایت‌فقیه جستجو نمود، امری که اکنون کشور را دیگربار به یک قدمی بحران‌های جدیدی سوق داده است. بر این اساس اکنون شاهد هستیم که با کوچکترین موضعگیری علیه سیاست‌های مخرب رژیم آخوندی، تنش‌های مالی و اقتصادی یکی پس از دیگری سر بیرون می‌آورند و بهای ارزهای خارجی روبه افزایش می‌گذارند.

این گزارش در ادامه ضمن اذعان به این واقعیت می‌افزاید: «یکی از مهم‌ترین عواملی که در جوسازی! معامله‌گران فردایی نقش داشت، بحث‌های سیاسی روزهای اخیر بود، در واقع وزن عوامل سیاسی در هیجانات روانی بازار سنگین بود. در روزهای اخیر و پس از افزایش احتمال واکنش ترامپ به برجام، فضای انتظاری بازار ارز تا حدی تغییر کرد».
به‌موازات این واقعیات باید به وجود بلبشو در سیستم مالی کشور و به‌ویژه در بانک مرکزی حکومت به‌عنوان متولی اصلی این وضعیت بحرانی اشاره نمود. بر این اساس ملاحظه می‌شود که چگونه دولت فاسد آخوند روحانی خود یکی از محتکرین و فعالین در زمینه بالا بردن بهای ارزهای خارجی است، بطوریکه با دستکاری عامدانه در حجم ورود و خروج ارز به بازار، به بالا رفتن بهای ارزهای خارجی ضریب زده و بدین سان خزانه خالی حکومت را از جیب مردم محروم ایران پر می‌نماید.