فلج تولیدات داخلی، رشد سرسام‌آور واردات خارجی در رژیم آخوندی

قفل شدن اقتصاد کشور که به گفته بسیاری از کارشناسان حکومتی اکنون به مرز «ایست قلبی» رسیده است و به تبع آن رکود شدید در بخش تولیدی را به همراه آورده است، در منطق خود نیاز دیکتاتوری ولی‌فقیه را به کشورهای خارجی هرچه بیشتر و بیشتر کرده است.

درحالیکه ولی‌فقیه ارتجاع در تبلیغات حکومتی همواره از «اقتصاد مقاومتی» سخن به میان می‌آورد و به دروغ تلاش میکند تا این سیاست را نمادی از «شکوفایی و استقلال»!! حاکمیت بخورد نیروهای به‌شدت روحیه باخته رژیم بدهد، اما داده‌های حکومتی به‌ویژه در خصوص «واردات» واقعیت‌های دیگری را به نمایش می‌گذارند.

در تازه‌ترین آمار ارائه شده از سوی گمرک کشور: «تجارت خارجی کشور در هشت ماه اول سال جاری نشان می‌دهد واردات کالای ایران از چین ۲۲ درصد، از آلمان ۲۰ درصد، ترکیه ۲۶ درصد، فرانسه ۴۵ درصد و از انگلستان ۶۱ درصد افزایش یافته است». (سایت حکومتی مشرق ۱۳ آذر ۱۳۹۶)
ترجمان این جملات به معنای فلج کامل اقتصاد کشوری است که بروی دریایی از استعداد و نیروهای خلاق و جوان قرارگرفته است. رشد عظیم نرخ فارغ‌التحصیلان و نیروهای متخصص طی سال‌های اخیر خود بهترین بینه براین واقعیت است که درصورت وجود یک حاکمیت مردمی و دلسوز، میهن ما ظرفیت رسیدن به شکوفایی و رشد اقتصادی را در بسیاری از زمینه ها دارا می‌باشد.

این گزارش در ادامه ضمن پرداختن به جزئیات ادامه به تراز منفی «واردات و صادرات» رژیم به‌ویژه در تجارت با کشورهای اروپایی پرداخته و می‌افزاید: «جزئیات واردات از کشورهای اروپایی هم نشان می‌دهد واردات ایران از آلمان در هشت ماه اول نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۱٫۷۹ میلیارد دلار افزایش پیدا کرده است. این در حالی است که صادرات کالای ایران به آلمان در این مدت فقط ۱۳ درصد بیشتر شده است»

همچنین: «واردات کالای ایران از دیگر کشور اروپایی عضو گروه ۱۵ یعنی فرانسه، افزایش چشمگیری پیدا کرده و از ۶۶۹ میلیون دلار در هشت ماه اول سال ۹۵ به ۹۶۹ میلیون دلار در هشت ماه اول سال ۹۶ رسیده است که رشد ۴۵ درصدی نشان می‌دهد. با این حال، رشد صادرات کالای ایران به فرانسه نیز ۶۵ درصد بوده که قابل توجه است».
بیان این واقعیات بدان معنا است که تراز بازرگانی رژیم آخوندی به دلیل سوء مدیریت و وجود بحران‌های حاد منطقه‌ای و بین‌المللی نه تنها منفی، بلکه چشم‌انداز برون رفتن از آن اساسا تا سالیان سال مهیا نیست.
همچنین به موازات این واقعیت باید به تمایل شدید عامدانه رژیم به ادامه سیاست واردات بی رویه اشاره نمود، امری که به یقین به معنای همان سیاست مخرب «چرب کردن سبیل» طرف‌های مقابل برای بازی‌های سیاسی رژیم و کشاندن آنان به سوی سیاست تعامل با دیکتاتوری ولی‌فقیه طراحی شده است.
چنین وضعیت مخربی نیز در رابطه با واردات از سوی کشورهای ایتالیا و انگلیس نیز به چشم می خورد. برای نمونه مجموعه واردات از ایتالیا «در هشت ماه اول سال جاری ۸۶۳ میلیون دلار کالا از ایتالیا وارد کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۸ درصد بیشتر شده» و در رابطه با انگلیس نیز «واردات با رشد ۶۱ درصدی نسبت به رقم مشابه سال قبل» روبرو شده است.

لازم به یادآوری است که عمده واردات رژیم از خارج «برنج، حبوبات، میوه، سویا، گندم، ذرت دامی، ماشین‌آلات، محصولات بهداشتی، دارو و وسائل پزشکی، بنزین، ذرت، شتر، انواع گوشت، وسائل الکترونیک، خودرو، وسائل یدکی، البسه، زیرشلواری، چادر، مهر نماز، چوب بستنی، بیل، کلنگ» و اقلامی از این دست می‌باشند.