شوک بازار ارز- دلار ۵ هزار تومانی از راه رسید!

درحالیکه دولت آخوند روحانی در تبلیغات دروغین حکومتی از توقف روند روبه رشد بهای ارزهای خارجی بویژه دلارآمریکا طی هفته های گذشته خبر داده بود، اکنون داده های بازار ارز چند روز مانده به پایان سال روایتی بسیار غمناک دیگری را به بیرون ساطع می کنند.

درتازه ترین گزارشات میدانی خبرگزاری نیروی تروریستی قدس، تسنیم (۲۵ اسفند ۱۳۹۶) در این رابطه نوشت: «افزایش قیمت دلار که صراف‌ها و فعالان بازار عامل اصلی آن را بانک می‌دانند درحالی کماکان ادامه دارد که قیمت دلار صبح امروز از ۴۹۳۰ تومان هم عبور کرد».

بدین سان ملاحظه می شود که به اعتراف این رسانه حکومتی، بانک مرکزی که متولی تنظیم مالی حکومتی است، مقصر اصلی قلمداد می شود و ثانیا به دلیل رشد بیکاری و فقر، اکنون خرید و فروش ارزهای خارجی و یا پس انداز کردن آنان به مشغله ای کاذب برای بخش هایی از جامعه تبدیل شده است.
این وضعیت بحرانی در حالی است که از زمان بر روی کار آمدن دیکتاتوری مذهبی بر میهن امان پول ملی به میزان ۷۰ برابر افت را در مقابل دلار به ثبت رسانده است. پیشتر نیز یک گزارش حکومتی از افت «۲۰ درصدی» ارزش ریال در مقابل ارزهای خارجی خبر داده بود.

تاثیرات مخرب این جهش ناگهانی به‌طور مستقیم بر سفره‌های تهی مردم وبویژه اقشار ضربه‌پذیر خواهد بود، مضافاً اینکه اکنون با نزدیک شدن نوروز و به دلیل رشد بی‌سابقه تورم و گرانی که خود را در بازار میوه، البسه، نیازمندی‌های شب عید و خدماتی به اثبات رسانده، سفره بسیاری از خانوارها را خالی‌تر و جامعه را هرچه بیشتر به‌سوی فقر سازمانداده شده حکومتی سوق خواهد داده است.

تاثیرات مخرب بالا رفتن ارزهای خارجی بر مایحتاج خانواده‌ها را طی هفته گذشته مردم کوچه و بازار به‌خوبی با افزایش شدید بهای کالاهای اساسی لمس کرده‌اند. برای نمونه به گزارش سایت همبستگی ملی (۲۳ اسفند ۱۳۹۶) «بازار میوه از چند روز پیش با گرانی‌های بسیاری مواجه شده؛ به گونه‌ای که برخی اخبار حاکی از افزایش ۱۱ تا ۹۸ درصدی در این بازار هستند».

همچنین مشاور آخوند روحانی طی سخنانی با اعتراف به روند روبه رشد تورم در حاکمیت فاسد و غارتگر ولی فقیه گفت: «تورم به هسته سخت خود رسیده است. افزایش نرخ ارز، قیمت بسیاری از کالاهای را بین ۲۰ تا ۳۰ درصد گران‌تر می‌کند و همین مساله ممکن است به افزایش نرخ تورم در سال ۹۷ منجر شود». (سایت حکومتی عصر ایران ۲۳ اسفند ۱۳۹۶)
این گزارش در ادامه به دروغ گویی و سیاه نمایی‌های آخوند شیاد روحانی پرداخته و می‌افزاید: «یک بار دیگر یعنی هفته قبل نیز در نشست خبری، روحانی در پاسخ به این سؤال که «آیا می‌دانید قیمت دلار ۴ هزار و ۸۰۰ تومان شده است؟» گفته بود «نه، قیمت این نیست» و به فعالان بازار ارز اطمینان داده بود که «ذخایر کافی برای ارز داریم» البته روحانی قبل‌تر هم به مردم اطمینان داده بود که خیالشان راجع به دلار راحت باشد ولی از زمانی که آخوند روحانی خیال مردم را برای دلار راحت کرد تا امروز دلار بیش از ۳۰۰ تومان گران شده است».