نزدیکی اروپا به مواضع آمریکا علیه مطامع رژیم

همزمان با حملات موشکی و هوایی علیه تأسیسات نظامی و شیمایی دیکتاتوری بشار اسد، اتحادیه اروپا موضوع «گسترش تحریم‌های جدید» علیه دیکتاتوری ولی‌فقیه را به دلیل مداخلات رژیم آخوندی در سوریه، در دستور کار خود قرار داده است.

گرچه وزرای خارجه کشورهای عضو این اتحادیه در نشست روز دوشنبه در رابطه با اعمال تحریم‌های جدید به نتیجه ملموسی دست نیافته‌اند، اما به نوشته سایت دویچه وله (۱۶ آوریل ۲۰۱۸) «آلمان، فرانسه و بریتانیا که نقش مهمی در رسیدن به توافق هسته‌ای با ایران ایفا کرده‌اند، استدلال می‌کنند که این اقدام اتحادیه اروپا برای وضع تحریم‌های جدید، در واقع تلاشی است برای نجات برجام».

بهرحال این تحریم‌ها در حالی قرار هست به وقوع بپیوندند که علائم نزدیکی اروپا به مواضع ایالات‌متحده در زمینه برجام و همچنین به موضوعات مهمی مانند تروریسم و صدور بنیادگرایی از سوی ولی‌فقیه ارتجاع طی هفته‌های اخیر به‌خوبی رؤیت شده‌اند.
مشارکت دو قدرت بزرگ اتحادیه اروپا در تهاجم هوایی علیه مواضع دیکتاتور سوریه، حزب الشیطان و سپاه پاسداران در این کشور طی هفته گذشته به یقین بخش کوچکی از پازل نزدیکی میان دو قاره را به نمایش گذاشته است.

در این رابطه هفته نامه آلمانی اشپیگل در گزارشی پیش از برگزاری نشست اتحادیه اروپا در استراسبورگ از جمله تاکید کرده است: «اتحادیه اروپا در حال مشورت در مورد گسترش فهرست‌تحریم‌ها علیه ایران است».
به نوشته اشپیگل «دلیل این اقدام ادامه حمایت‌های ایران از بشار اسد و عملیات نظامی حکومت سوریه علیه شهروندانش است». (سایت دویچه وله ۱۶ آوریل ۲۰۱۸)

این اقدامات دیپلماتیک تنها کمتر از ده روز مانده به سفر رئیس‌جمهور فرانسه و همچنین صدراعظم آلمان به واشنگتن صورت می‌گیرد.
همچنین بنا بر داده‌ها، پیشتر نیز مشاوران دولت آمریکا و اتحادیه اروپا تا کنون در چهار نوبت با یکدیگر رایزنی داشته و به توافقات مهمی نیز دست یافته‌اند.

سایت حکومتی فرارو (۲۷ فروردین ۱۳۹۷) در این رابطه گزارش کرده است: «مذاکره‌کنندگان برای بار چهارم در هفته گذشته دیدار کردند و پیشرفت‌هایی داشتند».
این گزارش در ادامه می‌افزاید: «جلسه استماع سنا برای تائید پومپئو برای وزارت خارجه، یک روز پس از جلسه مذاکره‌کنندگان در وزارت خارجه برای بررسی چهار موضوع مرتبط با ایران اتفاق افتاد. ترامپ گفته برای استمرار در برجام باید این چهار موضوع حل شوند. این موضوعات عبارتند از: آزمایش موشک‌های بالستیکی، رفتار ایران در منطقه، بازرسی از سایت‌های مشکوک هسته‌ای و بند‌های غروب یا تاریخ انقضای برجام».

 همچنین وزیر خارجه لوکزامبورگ که وی بعنوان «موافقان گسترش تحریم‌ها» علیه رژیم آخوندی سخن به میان می‌آید، از جمله تاکید کرده است:» اروپایی‌ها نیز به وضع تحریم‌های جدید بی‌علاقه نیستند زیرا موشک‌های ساخت ایران با توجه به دوربرد بودنشان تهدیدی برای اروپا و نه آمریکا به شمار می‌روند». (همان منبع بالا)

حال با توجه به تحرکات جدید و اقدام مشترک سه قدرت دارای حق وتو در شورای امنیت ملل علیه مطامع آخوندی در سوریه، اکنون می‌توان علائم جدی از نزدیکی دو قاره در زمینه‌های «شرایط ایالات‌متحده» را به‌خوبی رؤیت نمود.