اجرایی شدن تحریم‌ها – فرار شرکت‌های اروپایی

 

همزمان با اجرایی شدن دور نخست تحریم‌ها علیه دیکتاتوری خامنه‌ای که بنا بر داده‌ها بخش‌های «هواپیمایی، تبادل دلار و ریال، فلزات گرانبها و طلا، فولاد و آلومینیوم، خودروسازی و نیز صادرات فرش و مواد غذایی» را در برگرفته است، اکنون گزارش‌ها سخن از فرار شرکت‌ها و کمپانی‌های بزرگ اروپایی از بازار مملو از خطر با رژیم آخوندی را دارند.

برای نمونه شرکت مرسدس بنز در بیانیه‌ای ضمن اعلام خروج از بازار ایران «تصریح کرده تولید و فروش کامیون‌های مرسدس بنز را دوباره از سر نگرفته و در آینده نیز به فروش خودروهای سدرای مرسدس اقدام نخواهیم کرد». (سایت دویچه وله ۷ اوت ۲۰۱۸)
در نمونه‌ای دیگر اتاق بازرگانی آلمان نیز از خروج دیگر شرکت‌های این کشور از بازار رژیم آخوندی خبر داده است. خبرگزاری رویتر در گزارشی ضمن اشاره به این روند پرشتاب نوشت: «رئیس اتاق بازرگانی آلمان تحریم‌های آمریکا علیه رژیم ایران را علت خروج بسیاری از شرکتهای آلمانی از این کشور دانست. وی به رویترز گفت مشکل اصلی فعالیتهای این شرکتها در ایران نقل و انتقالات مالی هستند».

چنین وضعیتی نیز برای بزرگترین شرکای تجاری رژیم در فرانسه، سوئیس، بلژیک، انگلیس، ایتالیا، اسپانیا و حتی اتریش نیز گزارش شده است. در این راستا مدیرعامل مرکز تجارت فرانسه گفت: «از مهاجرت ‌جمعی شرکتهای اروپایی از ایران، به دنبال تصمیم آمریکا مبنی بر اعمال تحریم‌های جدید می‌ترسد. وی افزود: تلاش‌های اتحادیه اروپا برای حفاظت از این شرکتها، بعید است کافی باشد». (سایت مجاهدین خلق ۷ مرداد ۱۳۹۷)

این وضعیت بحرانی برای دیکتاتوری خامنه‌ای در حالی است که رئیس‌جمهور ایالات‌متحده به هنگام امضاء فرمان برای اجرایی شدن تحریم‌های اولیه خطاب به شرکت‌های اروپایی تاکید کرده است: «تحریم‌های ایران رسما اجرا شدند. این تحریم‌ها شدیدترین تحریم‌هایی هستند که تا کنون اعمال شده‌اند و در ماه نوامبر به سطح بالاتری هم می‌رسند. هر کسی که با ایران تجارت کند، با ایالات‌متحده تجارت نخواهد کرد. من خواستار صلح جهانی هستم، نه چیزی کمتر!». (سایت دویچه وله ۷ اوت ۲۰۱۸)

بدین‌سان ملاحظه می‌شود که حلقه فشار بر دیکتاتوری مذهبی با راه افتادن موج تحریم‌ها هرروز تنگ‌تر می‌گردد. این وضعیت در حالی است که اساسا رژیم آخوندی راه حل استراتژیک برای تبعات این تحریم‌ها در پیش رو ندارد. بازار آشفته داخل کشور، سقوط ارزش پول ملی، افزایش قیمت دلار تا سقف ۱۲ هزار تومان، رکود شدید اقتصادی و سکته کامل تولید در بخش‌های مختلف تماما آینه تمام قدی از بن‌بست‌های رژیم فاسد و غارتگر آخوندی را به نمایش می‌گذارند.
این وضعیت بسیار شکننده برای رژیم آخوندی در حالی است که ولی‌فقیه زهر خورده سرمایه‌گذاری‌های استراتژیکی برای همکاری اتحادیه اروپا با سیاست‌های مخرب خود انجام داده و بر این باور غلط می‌باشد که با اهرم این اتحادیه در مقابل موج جدید تحریم‌ها توان ایستادگی خواهد داشت.