سال تحصیلی - وضعیت بحرانی برای میلیون‌ها دانش‌آموز

 

تنها چند روز به صدا درآمدن زنگ‌های مدارس برای قریب ۱۴ میلیون دانش‌آموز باقی مانده است.

با نیم نگاهی به وضعیت وخیم کشور و به‌ویژه با رشد بحران‌های اقتصادی، مالی و اجتماعی در دیکتاتوری فاسد ولی‌فقیه و در حالیکه حاکمیت سالانه میلیاردها دلار از سرمایه‌های ملی کشور را هزینه سیاست‌های مخرب صدور تروریسم، موشکی و جنگ و بنیادگرایی می‌نماید، اکنون با نزدیک شدن آغاز سال تحصیلی جدید، سخن از بلاتکلیفی و بحران برای میلیون‌ها کودک ایرانی به میان آمده است.

وضعیت وخیم در بازار لوازم‌التحریر و نیازمندی‌های کودکان برای تحصیل به دلیل گرانی و تورم افسار گسیخته از یک سو و از سوی دیگر درخواست شهریه‌های سنگین برای ثبت‌نام کودکان و دانشجویان در مدارس و مراکز آموزشی عالی کشور، بسیاری از اقشار ضربه‌پذیر را بر آن داشته تا همچنان از ثبت‌نام فرزندان خود در مدارس خودداری نمایند.
یک شهروند دردمند با بیان گوشه‌هایی از چهره کریه فقر و نبود امکانات مالی در ایران آخوند زده می‌گوید:  «با ناتوانی‌های زیادی روبه‌رو هستم، از جمله اجاره منزل و هزینه‌های خوراک و پوشاک و آب و برق و گاز... من ماهیانه ۶۰۰ هزار تومن کرایه منزل پرداخت میکنم. هنوز نتوانسته‌ام پسرم را ثبت‌نام کنم، چه برسه به اینکه بخواهم برای تهیه کتاب و لوازم‌تحریر اقدامی کنم. من و پسرم زندگی خیلی سختی را داریم میگذرانیم.» (سایت دویچه وله ۱۹ سپتامبر ۲۰۱۸)

واقعیت در لابلای این جملات همان ترجمان فقر گسترده‌ای است که اکنون به مانند بختک بر شانه‌های هفتاد درصد از مردم میهن امان فرود آمده است. بحران ارزی و افت ارزش پول ملی به موازات سوء مدیریت، غارت سازمان داده شده حکومتی به یقین برای تمامی این مصائب نقش کلیدی را ایفا می‌کنند، زیرا از آنجائیکه نخ نبات واردات و تولید در دیکتاتوری ولی‌فقیه به ارزهای خارجی وصل می‌باشد، براین منطق می توان با هرگونه تحول کوچک در بازار ارز، به ریشه‌های پدیدار شدن این وضعیت بحرانی برای میلیون‌ها کودک محروم رسید.

این وضعیت در استان‌های ضربه خورده مانند سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان، لرستان، بویراحمد و بخش‌های بزرگی از مناطق غرب کشور که هنوز از تبعات زلزله سال گذشته رنج می‌برند، بسیار وخیم‌تر گزارش شده است.
وضعیت اسفبار بار مدارس، نبود امکانات و کلاس‌های آموزشی، سوءتغذیه در میان کودکان به دلیل فقر خانوارها، شکاف عمیق طبقاتی، نارسایی‌های تحصیلی، سرکوب حکومتی در مدارس، شستشوی مغزی کودکان و نوجوانان از سوی حکومت اکنون تماما د ست به دست هم داده تا قریب یک و نیم میلیون دانش‌آموز به مشکل «روان‌شناختی» مبتلا شوند. (سایت حکومتی خبرآنلاین ۲۳ شهریور ۱۳۹۷)

همچنین ابعاد گرانی در زمینه لوازم‌التحریر و نیازهای اولیه دانش‌آموزان به حدی است که رسانه‌های حکومتی علنا از گرانی «۱۰۰ درصدی» در پاره‌ای مناطق کشور سخن به میان می‌آورند. یک گزارش حکومتی از مازندران با اذعان به این وضعیت می‌نویسد: «قیمت لوازم‌التحریر امسال ۱۰۰ درصد افزایش یافته و بیشتر لوازم خارجی بوده و خارجی وارد نمی‌شود و کالای ایرانی نیز پیدا نمی‌شود و اگر هم باشد قیمت آن با نمونه خارجی‌اش تفاوتی ندارد».
این گزارش در ادامه می‌افزاید: خانواده‌ها و دانش‌آموزان برای خرید مراجعه می‌کنند اما در نهایت به‌خاطر گرانی‌ها با چشمان گریان فروشگاه را ترک می‌کنند». (خبرگزاری نیروی تروریستی قدس، تسنیم ۲۳ شهریور ۱۳۹۷)