ایران - بحران در صنعت گردشگری

 

به‌یقین یکی از تبعات عدم امنیت، نبود آزادی‌های اجتماعی و فردی، محدودیت‌های شدید حکومتی، وجود کنترل ، سایه مخوف سرکوب و همچنین ایزولاسیون منطقه‌ای و بین‌المللی رژیم آخوندی، همان افت شدید ورود گردشگران به ایران می‌باشد.

در این رابطه رئیس حکومتی در سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ضمن اعتراف به وجود این واقعیات می‌گوید: «تا وقتی ارزانی و امنیت ایران در تلویزیون‌های جهانی به تصویر کشیده نشود، به‌سختی می‌توان نظر گردشگرانی را که از سفر به ایران می‌ترسند، تغییر داد». ( خبرگزاری حکومتی ایسنا ۲ آبان ۱۳۹۷)این وضعیت وخیم در حالی است که بسیاری از بخش‌های تجاری و تولید داخلی مانند صنایع‌دستی، فرش، مواد خوراکی، موزه‌ها، ابنیه‌ی باستانی یا بخش‌های خدماتی مانند هتل‌ها، رستوران‌ها، بنگاه‌های مسافرتی و حمل‌ونقل، کسبه بازار و شهرک‌های توریستی، اکنون به دلیل افت شدید ورود گردشگران به ایران تحت حاکمیت آخوندی، با بحران و تنگناهای شدید درآمد روبرو شده‌اند.

بر اساس داده‌های حکومتی نرخ گردشگران به ایران اکنون با افت «۵۰ درصدی» روبرو شده است. این گزارش در ادامه با اشاره به این وضعیت می‌افزاید: «در نیمه دوم امسال، سفر گردشگران اروپایی و آمریکایی به ایران نزدیک به ۴۲ درصد کاهش داشته. آژانس‌های داخلی تحت تأثیر نوسانات ارز، نرخ سفر ایران را تا حدود ۵۶ درصد کاهش داده‌اند».

کاهش شدید نرخ گردشگری در ایران در حالی است ک بنابرآخرین داده‌های سازمان میراث فرهنگی «در سال ۹۶ جمعیت گردشگران، پنج میلیون و ۱۱۳ هزار و ۵۲۴ نفر بود که در مقایسه با سال ۹۵ با چهار میلیون و ۹۰۱ هزار و ۸۴ نفر مسافر، ۴.۲۳ درصد رشد مثبت را تجربه» کرده بود.

همچنین افت ورود گردشگران به کشور در حالی است که به دلیل سقوط شدید ارزش پول ملی و برهم خوردن تعادل میان ریال و ارزهای خارجی مانند دلار، منطقاً می‌باید نرخ گردشگران رشد صعودی از خود نشان دهد ، اما حتی در چنین وضعیت متزلزلی برای پول ملی نیز، شاهد سقوط نرخ گردشگران طی یک سال گذشته می‌باشیم.
به‌یقین هیچ انسان آزاده‌ای تا زمانی که در خیابان‌ها و معابر، چوبه‌های اعدام و بساط شلاق‌کش کردن مردم و یا اعمال وحشیانه سرکوب زنان و اسیدپاشی به همراه عربده‌کشی‌های مشتی بسیج سرکوبگر در ملاء عام صورت می‌گیرد، حاضر به هزینه کردن و دیدوبازدید از ایران تحت دیکتاتوی مذهبی خامنه‌ای نیست.

به‌موازات این واقعیات، پیشتر یک گزارش حکومتی چشم‌انداز برای صنعت گردشگری را حتی باوجود افت شدید ارزش پول ملی این‌گونه به تحریر درآورده بود: «برخی ادعا می‌کنند که به‌صرف افزایش قیمت دلار و ارزان‌تر شدن سفر به ایران برای گردشگران خارجی، ورود گردشگر به کشور افزایش پیدا خواهد کرد و گردشگری رونق خواهد گرفت؛ حال‌آنکه این ادعا تنها یک خوش‌بینی کاذب است».( سایت حکومتی دنیای اقتصاد ۲۱ فروردین ۱۳۹۷)