چماق تحریم‌ها، فرار سپاه پاسداران!

 

از قدیم گفته‌اند، چوب را که بلند کنی، گربه دزده فرار می‌کند!. با نیم‌نگاهی به صحنه داخلی و کنش و واکنش‌های حکومت، اکنون می‌توان به‌یقین اذعان کرد که وضعیت سپاه زهوار در‌رفته و روحیه باخته خامنه‌ای، بازتاب این ضرب‌المثل قدیمی شده است.

از فردای راه افتادن موج تحریم‌ها علیه افراد حقیقی و حقوقی در دیکتاتوری ولی‌فقیه و به‌ویژه در پی لیست گذاری نهادها و ارگان‌های مختلف امنیتی، نظامی و شبکه‌های اطلاعاتی رژیم، اکنون سپاه سرکوبگر پاسداران نیز برای فرار از تبعات تحریم‌ها و افتادن در تله بین‌المللی دست به عقب‌نشینی‌های فرسنگی در بخش‌های مالی و اقتصادی دست‌زده است.
تازه‌ترین داده‌های حکومتی در این رابطه اعتراف می‌کنند: «سرمایه‌گذاران بزرگ سپاه که حتی زیر بار تصمیمات سازمان خصوصی‌سازی و دولت و مجلس نمی‌رفتند، این بار به خاطر تحریم‌های آمریکا، ناچار به نرمش قهرمانانه شدند». (سایت حکومتی رویداد ۲۴، سوم آبان ۱۳۹۷)

ترجمان این جملات به معنای خروج سپاه با مجموعه‌ای بزرگ از زیر شبکه‌های تحت امر ولی‌فقیه در کارتلی بنام «شرکت مخابرات» می‌باشد. بر این اساس یک کنسرسیوم پوششی سپاه پاسداران تحت عنوان «کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین» با اعلام خروج از سهام شرکت مخابرات، عملاً قریب ۵۰ درصد از سهام آن را به‌طور ناگهانی واگذار و عطای «مخابرات » را به «عبای» مقام معظم فروخته است.

این گزارش در ادامه با اذعان به این روند و مجموعه دلایل برای خروج سپاه، می‌نویسد: «کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین، شرکتی متعلق به بنیاد تعاون سپاه و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) ۵۱ درصد از سهام شرکت مخابرات ایران را به ارزش ۷۸۰۰ میلیارد تومان خریداری کرد و امروز روابط عمومی بنیاد تعاون سپاه در اطلاعیه‌ای خبر از فسخ این قرارداد در راستای تدابیر ستاد کل نیرو‌های مسلح داده و اعلام کرده که سهم خود از این کنسرسیوم را واگذار کرده است».

واقعیت در لابه‌لای این جملات تائیدی بر وجود هراس و ترس رژیم آخوندی از تبعات گسترد تحریم‌ها و یا الحاق دیکتاتوری مذهبی به «کنوانسیون مبارزه با پول‌شویی و تروریسم» یا همان «پالرمو» می‌باشد. بر این منطق واگذاری سهام سپاه از مجموعه عظیم مخابرات، به معنای فرار از تحریم‌ها، برای دور زدن و وانمود نمودن این واقعیات است که گونیا گرگی بنام سپاه پاسداران اکنون «زاهد و پارسا» شده است!!.

همچنین این گزارش قدری به عمق ماجرا رفته و با اعتراف به دلایل فرار سپاه از چنین پروژ های «نان‌وآب» داری می‌افزاید: «برخی از کارشناسان این اقدام را اقدامی علیه تحریم‌ها دانسته تا مخابرات و همراه اول به‌واسطه سهامداران خود درگیر موضوعات سیاسی نشوند. به نظر می‌رسد برای پیشگیری از آسیب به منافع مالی سپاه تصمیم گرفته‌شده، سپاه از مخابرات خارج شود و سرمایه‌گذاران بزرگ سپاه که حتی زیر بار تصمیم‌های سازمان خصوصی‌سازی و دولت و مجلس نمی‌رفتند، این بار به خاطر تحریم‌های آمریکا، ناچار به نرمش قهرمانانه شدند». (همان منبع بالا)

همچنین ابعاد نفوذ سپاه در شبکه مخابرات به‌شدت ضربه خورده ایران به حدی است که برای نمونه دانشنامه ویکی‌پدیا در گزارشی در این رابط ازجمله تأکید می‌کند: “یکی از شرکت‌های عضو کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین خریدار ۵۰+۱ درصد سهام شرکت مخابرات ایران است. با توجه به عدم اعتماد کامل حکومت به بخش خصوصی و به‌منظور حذف رقبای بخش خصوصی، سهام شرکت مخابرات ایران به‌صورت بلوکی عرضه شد. تنها رقیب سپاه برای خرید سهام مذکور شرکت «پیشگامان کویر یزد» بود که توسط مقامات دولتی ساعتی پیش از عرضه سهام، از عرصه رقابت حذف گردید».