رژیم آخوندی –”یک‌میلیون کودک بی‌هویت » تائید شد!

 

 تاکنون اخبار متعددی از وجود کودکان کار، کودکان خیابانی و یا کودکان بی‌سرپرست و همچنین انواع و اقسام گزارشات نسبت به وضعیت اسفبار کودکان در دیکتاتوری خامنه‌ای به بیرون درز پیداکرده است، اما به‌یقین تائید “یک‌میلیون کودک بی‌هویت» در نوع خود نه‌تنها شگفت‌آور بلکه سخن از عمق بحران انسانی برای بخش بزرگی از نسل آینده کشور را دارد.

کودک بی‌هویت به معنای نداشتن شناسنامه، نام و نام خانوادگی، نسب و تابعیت می باشد، امری که در راستای مخرب خود به هرچه بیشتر رانده شدن کودکان به حاشیه در جامعه راه می‌برد، زیرا در نبود هویت، به‌یقین ورود چنین کودکانی به مدرسه و یا برخورداری از حقوق مدنی اجتماعی، حقوق شهروندی، ازدواج، طلاق، ارث، استفاده از پوشش‌های درمانی و بیمه، استفاده از خدمات عام مانند دریافت یارانه و به‌طورکلی هرگونه حق اثبات برای “انسان بودن" محروم می‌باشند.

یک نماینده مجلس حکومتی درسخنانی با اعتراف به ابعاد این فاجعه انسانی گفت: «حدود یک‌میلیون کودک بدون هویت در ایران زندگی می‌کنند که این آمار با توجه به خانواده‌هایشان به پنج میلیون نفر می‌رسد». ( سایت حکومتی عصر ایران ۲۱ آبان ۱۳۹۷)

 

واقعیت در لابه‌لای این جملات به معنای نبود قوانین مدنی به‌ویژه قوانین دفاع از حقوق کودکان در دیکتاتوری ولی‌فقیه می‌باشد. نگاه خامنه‌ای به جامعه که مملو از تنفر و فرصت‌طلبی نسبت به آحاد کشور است، اساساً نگاهی ضد انسانی و فرسنگ‌ها با تمدن نوین بشری فاصله نوری دارد.

براین منطق شاهد هستیم که لوایح مختلف برای رفع این ستم مضاعف برکودکان، اکنون سالیان متمادی است که در پستو خانه‌های دوایر حکومتی و یا مجلس رژیم در حال خاک خوردن و یا به‌مانند توپ از یک ارگان به ارگانی دیگری در حال پاس‌کاری می‌باشند.

 این کارگزار حکومتی در ادامه قدری به عمق فاجعه انسانی رفته و می‌افزاید: «ما در مجلس، مراجعان فروانی از همین کودکان داشتیم که می‌گفتند یارانه نمی‌خواهیم و فقط به ما یک کارت هویت بدهید؛ خب این افراد در آستانه ازدواج و یا هر اتفاقی که در زندگی هر شخص می‌تواند بیفتد قرار دارند، اما مدارک هویتی ندارند». ( همان منبع بالا)

 

پیشتر نیز یک کارگزار حکومتی از “تولد ماهانه ۱۰۰ کودک بی‌هویت" تنها در تهران خبر داده بود. وی با اشاره به ساختارهای عقب‌مانده رژیم درزمینهٔ اعطاء هویت به این کودکان می‌افزاید: “مسئله تابعیت کودکان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با اتباع بیگانه توسط قانون‌گذار با مشکل مواجه بوده بنابراین ادارات ثبت‌احوال به این افراد شناسنامه نمی‌دهد و منجر به بی‌هویتی این افراد می‌شود». ( سایت حکومتی مشرق ۱۲ خرداد ۱۳۹۷)

 بر این منطق ملاحظه می‌شود که چگونه دیکتاتوری خامنه‌ای تلاش دارد تا وجود این حجم عظیم از کودکان بی‌هویت را تنها منوط به حضور “اتباع خارجی“ نماید و بدون تقبل کمترین هزینه و به‌مانند همیشه، بر بحرانی‌های خود به وجود آورده خاک بپاشد.