ایران- خروج باقی‌مانده خریداران نفت از بازار رژیم

 

پس‌ازآنکه ایالات‌متحده توافق اصولی خود را، مبنی بر معافیت برای هشت کشور خریدار نفت از رژیم آخوندی، اعلام کرده بود، بسیاری از کارشناسان در بازار پرتلاطم طلای سیاه، از برهم خوردن تعادل و به‌تبع آن توقف قدم‌به‌قدم خرید این کشورها از ایران خبر داده بودند.

بر اساس این توافق کشورهای هند، چین، کره جنوبی، ترکیه، ژاپن، ایتالیا، تایوان و یونان در لیست این معافیت‌ها قرار دارند. همچنین این طرح از خرید حداکثر ۳۶۰ هزار بشکه در روز برای این کشورها خبر داده و آنان را موکلف می‌نماید تا طی این پروسه شش ماهه، خریدهای نفتی خود را به صفر کاهش دهند. مضافاً بر این وضعیت، تمامی درآمدهای حاصله از معاملات نفتی طی این دوره در یک صندوق مشترک برای پرداخت “جنس در مقابل نفت" ریخته خواهد شد.

اکنون با نیم‌نگاهی به داده‌های بین‌المللی، مشخص می‌شود که پس از خروج کره جنوبی، اکنون ژاپن نیز خود را برای توقف خرید نفت از دیکتاتوری خامنه‌ای آماده می‌کند.
در رابطه با خروج کره جنوبی از بازار نفت رژیم، پیشتر خبرگزاری حکومتی مهر ( ۲۴ آبان ۱۳۹۷) در گزارشی نوشت: «داده‌های اداره کالا در روز پنج‌شنبه منتشر شد و نشان داد، واردات نفت کره جنوبی از ایران در ماه اکتبر، برای دومین ماه متوالی از پیش از اجرایی شدن تحریم‌های ایران در ۵ نوامبر(۱۴آبان)، صفر باقی‌مانده بود.
در ماه سپتامبر، خریداران کره‌ای به علت وضعیت نامشخص در مورد اعطای معافیت از تحریم‌های ایران، از خرید نفت ایران امتناع کردند و برای اولین بار در ۶ سال اخیر واردات نفت کره جنوبی از ایران به صفر رسید».

بر اساس تحریم‌های ثانویه که از ۵ نوامبر آغاز گردیده‌اند، بخش‌هایی مانند نفت، بیمه‌های کشتی‌رانی و تبادلات بانکی و مالی با رژیم آخوندی مشمول آن خواهد شد. بر این اساس ایالات‌متحده در یک فرصت ۱۸۰ روزه به هشت کشور از خریداران نفت رژیم آخوندی فرصت داده است، تا ضمن جایگزین نمودن سهمیه نفت برای بازار ایران، خرید نفت را از دیکتاتوری ولی‌فقیه، به صفر برسانند.
در دور جدید تحریم‌ها قریب ۷۰۰ شرکت، فرد حقیقی و حقوقی، موسسه، کشتی و یا خطوط هواپیمایی رژیم آخوندی را هدف قرارداده‌است. در یک جمع‌بندی کوتاه می‌توان اذعان نمود که طی دو سال گذشته تعداد شرکت‌ها و نهادهای رژیم که مورد تحریم‌ قرارگرفته‌اند، به بیش از ۹۰۰ مورد رسیده است.

در تازه‌ترین نمونه باید به کاهش خرید نفت ایران از سوی ژاپن با ظرفیتی معادل “۱۶۵هزار بشکه" در روز اشاره نمود. بر اساس این گزارش، قرار است تا کشور آفتاب نیز، به جمع تحریم کنندگان نفت ایران بپیوندد. یک گزارش حکومتی ضمن اعتراف به این چشم‌انداز می‌نویسد: «حتی بااینکه به خاطر معافیت‌های آمریکا، پالایشگاه‌های ژاپن خرید نفت از ایران را از سر گرفته‌اند، ولی احتمالاً تا ماه مارس ۲۰۱۹ واردات از ایران را متوقف می‌کنند، چون مطمئن نیستند معافیتشان پس از ماه مه تمدید خواهد شد یا نه». (خبرگزاری نیروی تروریستی قدس، تسنیم ۲۶ آبان ۱۳۹۷)