ایران - خروج زنجیره‌ای شرکت‌های نفتی روسیه و چین

 

درحالی‌که حکومت آخوندی سرمایه‌گذاری هنگفتی برای جایگزینی شرکت‌های نفتی در روسیه، چین و هند به عمل‌آورده بود، اکنون داده‌های بازار ملتهب نفت و به‌ویژه منشعب از تحریم‌ها علیه مطامع دیکتاتوری ولی‌فقیه ، واقعیت‌های دیگری را به بیرون ساطع می‌کنند.

خامنه‌ای به‌اشتباه بر این باور بود که با خروج زنجیره‌ای شرکت‌ها و غول‌های نفتی اروپایی مانند بی پی، شل، توتال، انی و بسیاری دیگر، بهترین فرصت برای به بازی گرفتن کشورهای آسیای میانه و شرق علیه ایالات‌متحده و اروپا فراهم‌شده است.
دعوت‌های فله‌ای از رقبای چینی و یا روسی با دادن امتیازات ویژه و یا قبول هرگونه خفت و خواری برای جلب آنان ، به‌یقین در این راستا می‌باشند.

همچنین تازه‌ترین داده‌ای بازار نفت که اکنون خود را نه‌تنها با افت شدید بهای نفت به سقف ۵۷ دلار برای هر بشکه ، بلکه کاهش شدید صادرات نفتی به نمایش گذاشته است ، تمامی نقشه‌های ولی‌فقیه زهر خورده را نقش بر آب نموده است.
خبرگزاری اسپوتنیک (۱۳ دسامبر۲۰۱۸ برابر با ۲۲آذرماه) طی گزارشی از روسیه خبر داده است: «شرکت "روس نفت" که تصمیم به اجرای پروژه‌ای مشترک با شرکت ملی نفت را ایران را داشت، از این تصمیم منصرف شد.
منبع این خبر اعلام کرد که مذاکرات به دلیل تهدید تحریم‌ها آمریکا علیه ایران در تابستان ۲۰۱۸متوقف گردید. از دلایل خروج از ایران می‌توان به تغییر استراتژی این شرکت دولتی اشاره کرد و این شرکت در حال حاضر تصمیم دارد تمرکز خود را به فعالیت در داخل روسیه اختصاص دهد».

بر اساس قرارداد میان این شرکت و رژیم آخوندی، قرار بود تا «سرمایه‌گذاری حدود ۳۰ میلیارد دلار و استخراج حدود ۵۵ میلیون تن نفت در سال» از طریق این پروژه به انجام برسد.

وضعیت در رابطه با شرکت‌های نفتی چینی و یا هندی نیز به همین منوال پیش رفته است. این وضعیت به‌غایت لرزان برای حکومت آخوندی در حالی است، که دولت آخوند روحانی تلاش می‌کند تا ضمن پرده‌پوشی بر حقایق ، باسیاست "امید درمانی" بر مجموعه بحران‌ها و ضربات ناشی از تحریم‌های نفتی خاک بپاشد.

در نمونه‌ای دیگر شرکت ملی نفت چین نیز اعلام کرد ، از پروژه پارس جنوبی که متعلق به سپاه پاسداران می‌باشد، خارج‌شده است. بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که دولت آخوند روحانی با دو شرکت توتال و شرکت ملی نفت چین منعقد کرد، توسعه و بهره‌برداری از فاز ۱۱ میدان نفتی پارس جنوبی به کنسرسیومی شامل این دو شرکت و پارس ایران به ارزش قریب ۴.۸ میلیارد دلار برای مدت ۲۰ سال واگذار شد.

سایت یورونیوز( ۱ دسامبر ۲۰۱۸ - ۱۰ آذرماه) ضمن اشاره به عمق تأثیرات تحریم‌ها که به عقب‌نشینی دوستان و نزدیک‌ترین شرکای تجاری رژیم آخوندی راه برده است، گزارش کرده است،: «چین رابطه تجاری با امریکا را برتر از دیگر مسائل می‌داند. به همین خاطر شرکت ملی نفت چین به‌عنوان یک‌نهاد دولتی به‌طور شفاف از این میدان به دور می‌ماند تا ارتباط چین و آمریکا به مخاطره نیفتد».