ایران: رژیم آخوندی – هواپیماها یکی پس از دیگری زمین‌گیر شده‌اند

 

بحران سوء مدیریت در صنعت هوایی کشور که اکنون به‌موازات اعمال تحریم‌ها علیه مطامع دیکتاتوری خامنه‌ای، فشارهای بی‌سابقه‌ای را بر کلیت نظام آخوندی وارد کرده است ، تازه‌ترین داده‌های حکومتی نیز سخن از زمین‌گیر شدن زنجیره‌ای در خطوط هواپیمایی کشور رادارند.

به‌روز نبودن تأسیسات و فرودگاه‌ها، نبود قطعات یدکی، وجود اختلاس و غارت در شرکت‌های هوایی، کنترل مرزها از طریق سپاه پاسداران و نبود بودجه‌های عمرانی از سوی دولت آخوند روحانی تنها بخش کوچکی از دلایل اصلی برای پازل مخرب در صنعت هوایی کشور می‌باشند.
بر این منطق به‌کرات شاهد سقوط هواپیماهای مسافربری در نقاط مختلف کشور هستیم که موضوع به دلیل عدم تمایل رژیم برای روشنگری و شفافیت سازی، یکی پس از دیگری به بایگانی تاریخ سپرده می‌شوند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در دولت آخوند روحانی ضمن اعتراف به وجود سوء مدیریت و بابیان اینکه «۳۵ سال است صنعت هوانوردی را بد اداره می‌کنیم»، می‌گوید: «در این مدت که قیمت‌ها واقعی نشدند سرمایه‌گذاران هم در این صنعت ورود نکرده‌اند و فرودگاه‌های کوچک از این موضوع بسیار آسیب دیدند، متأسفانه ساختار غلط اقتصادی در شرکت‌های هواپیمای حاکم بود و باعث می‌شد که سرمایه‌گذاران واقعی وارد این صنعت نشوند». ( خبرگزاری حکومتی ایلنا ۲۷ آذر ۱۳۹۷)

ترجمان این جملات همان اعتراف به واقعیتی است بنام دست‌درازی حکومت در جیب مردم بدون پرداخت و هزینه نمودن کمترین سرمایه‌گذاری در این بخش حیاتی در کشور؛ زیرا شاهد هستیم که چگونه حاکمیت بر سر هر بزنگاه‌ها و با سوءاستفاده از هر فرصتی دست به افزایش شدید بهای قیمت بلیط هواپیما زده و بدین‌سان موضوعاتی مانند تبعات تحریم‌ها را بر سر مردم و نیازمندان خالی می‌کند.
افزایش ۲۰۰ درصدی بهای بلیط هواپیما طی دوره نخست دولت آخوند روحانی به انضمام کاهش شدید سرویس و خدمات به مسافران و یا افزایش مالیات برای خروج از کشور تماماً در این راستا می‌باشند.

این کارگزار رژیم در ادامه با اشاره به افزایش و نحوه محاسبه قیمت بلیت هواپیما در بازار می‌افزاید: « ۵۵ درصد هزینه شرکت‌های هواپیمایی ارزی است و قطعاً با ۲.۵ برابر شدن قیمت ارز قیمت بلیت هواپیما هم تحت تأثیر این شرایط قرار می‌گیرد».

به‌موازات این وضعیت وخیم برای مسافران که با هزینه‌های سنگین، بهای آن را باجان خود می‌پردازند، باید به وجود تحریم‌ها که به‌یقین ماحصل سیاست‌های مخرب رژیم آخوندی است، اشاره نمود. بر این اساس شاهد هستیم که نه‌تنها شرکت‌های بزرگ و معتبر خارجی اکنون بازار هوایی ایران را ترک کرده‌اند، بلکه عدم سوخت‌رسانی به هواپیماهای حکومتی نیز بخش دیگری از این وضعیت مخرب می باشند.

در این رابطه معاون وزیر رژیم اعتراف کرده است: «اکثر کشورهای اروپایی از ارائه سوخت به هواپیماهای ایرانی امتناع می‌کنند و این مشکلاتی را برای ما ایجاد می‌کند». این گزارش در ادامه می‌افزاید: «آمریکا تمام هواپیماهای ایران‌ایر را در لیست تحریم قرار داده است حتی هواپیماهایی که زمین‌گیر هستند، حتی هواپیماهایی که متلاشی‌شده‌اند و حتی هواپیماهایی را که در سال‌های گذشته آن‌ها را به فروش رسانده‌ایم».