ایران: حکومت آخوندی - فشار هرچه بیشتر بر مردم با بودجه سال ۹۸

 

برخلاف تمامی تبلیغات و سیاه‌بازی‌های آخوند روحانی برای بودجه سال ۹۸، بسیاری از کارشناسان مسائل مالی و اقتصادی بر این باور هستند که بودجه سال آینده نه‌تنها بودجه‌ای ریاضتی می‌باشد، بلکه در منطق طبیعی خود باهدف فشار ماکزیمم بر مردم و اقشار ضربه‌پذیر با بست مالیات‌های سنگین، کاهش سوبسیدها و بودجه‌های عمرانی تنظیم‌شده است.

در این رابطه و درحالی‌که هرروز بر طول و عرض دستگاه‌های حکومتی، خوان و خوان بازی و فربه شدن تشکیلات و زیرساختارهای اداری حکومت افزوده می‌شود، اما در مقابل افزایش هزینه‌های این خاصه‌خرجی‌ها بر گردن مردم استوار می‌گردد.

یک گزارش حکومتی ضمن اعتراف به این واقعیت و به نقل از معاون آخوند روحانی می‌نویسد : « بودجه دولت اسیر نفوذی‌ها و نهادهای موازی است. خیلی شوراها درست شد و اول فکر می‌کردند محدود است و الان بودجه‌های بالا می‌گیرند و برخی برای نظارت بودجه‌های بالا می‌گیرند، ما ده‌ها دستگاه موازی داریم که همه بودجه بگیر هستند».
جهانگیری سپس ادامه می‌دهد: « اگر دولت بخواهد در شرایط سخت امروز بودجه یکی از همین افراد صاحب نفوذ را حذف کند، صداها بلند خواهد شد و از دولت خواهند خواست که کوتاه بیاید». ( خبرگزاری حکومتی ایسنا ۲۷ آذر ۱۳۹۷)

به‌موازات این واقعیت نیز باید به خاصه‌خرجی‌های آخوند روحانی و افزایش شدید بودجه نظامی - امنیتی حکومت برای سال آینده اشاره نمود. بر این اساس، حکومت ضمن کاهش هزینه‌های عمرانی و رفاهی و نیز عدم پرداخت معوقات و بدهی‌های دولت به بانک مرکزی دست خواهد زد؛ امری که مبین بروز مجموعه‌ای از بحران‌های مالی برای جامعه آخوند زده ما را رقم‌زده است.

همچنین افت شدید درآمدهای نفتی رژیم که اکنون با افت صادرات به سقف کمتر از یک‌میلیون بشکه مواجه شده است، بحران سقوط ارزش ریال و همچنین نبود سرمایه‌گذار داخلی و یا خارجی، تماماً مؤلفه‌هایی هستند که بهترین بستر را برای رشد هرچه بیشتر رکود اقتصادی و به‌تبع آن افزایش بیکاری و فقر آماده می‌نمایند.

معاون آخوند روحانی در این رابطه‌ی اذعان می‌کند: « بودجه کشور کلان است و فروش نفت نیز کاهش‌یافته است. در حال حاضر رقم بودجه بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد تومان است که بخش عظیمی از این بودجه به مسیرهایی رفته که بازدهی آن محدود است». ( همان منبع بالا)
پیشتر نیز رسانه‌های حکومتی خبر داده بودند که دولت آخوند روحانی بودجه سال ۹۸ را با نفت بشکه‌ای ۵۴ دلار تنظیم کرده است، امری که نه‌تنها از واقعیت‌های بازار و تحولات شدید انرژی به دور است،  بلکه ترجمان ادامه همان سیاست « دروغ درمانی » رژیم می‌باشد.

رئیس سازمان برنامه‌وبودجه حکومت در سخنانی (خبرگزاری نیروی تروریستی قدس تسنیم، ۱۶ آذر ۱۳۹۷) در این رابطه گفته بود: « تعیین فروش روزانه ۱.۵ میلیون بشکه نفت برای سال آینده به قیمت هر بشکه ۵۴ دلار و تعیین نرخ ۵۷۰۰ تومان به‌عنوان نرخ تسعیر ارز ازجمله مشخصات لایحه بودجه ۹۸ است»!!
بدین‌سان از امروز می‌توان پیش‌بینی نمود که دولت آخوند روحانی در سال آینده، دولتی مقروض، ورشکسته با کاسه گدایی و همچنین سرشکسته تر در میان مردم ظاهر خواهد شد.