رژیم آخوندی - شکست سیاست خوش خیالانه ای بنام "بورس نفتی"

 

 

بحران صادرات نفت و به‌تبع آن درآمدهای حاصله از این سرمایه ملی برای دیکتاتوری خامنه‌ای که از فردای راه افتادن سیاه‌چاله تحریم‌ها، ابعاد بی‌سابقه‌ای یافته، اکنون در منطق طبیعی گریبان سیاستی دیگری بنام “بورس نفت " را نیز گرفته است.

بر این اساس قرار بود تا رژیم آخوندی در راستای دور زدن تحریم‌ها بخش خصوصی را “گوشت دم توپ" کرده و با ورود نفت به بازار بورس، بخشی از درآمدهای سنگین حاکمیت که در زمینه‌های مخرب تروریستی و صدور بنیادگرایی هزینه می‌شوند را تأمین نماید.

ابعاد شکست این سیاست راهبردی به حدی است که اخیر وزیر نفت رژیم در سخنانی زنگ‌های خطر را برای حاکمیت به صدا درآورده است. زنگنه که “پست وزارت" وی اکنون زیر سؤال رفته، صریحاً به دولت آخوند روحانی اعلام کرده است که امکان فروش نفت رژیم، بیش ازآنچه را که جامعه بین‌الملل تعیین و اجازه داده، میسر نیست.

همچنین در راستای شکست سیاست “بورس نفتی" یک گزارش حکومتی می‌نویسد: “قرار بود امروز [دوشنبه ۱ بهمن] برای سومین بار نفت خام سبک ایران در بورس عرضه شود، اما بعد از تمدید شدن مهلت پرداخت مبلغ اولیه برای خرید نفت، هیچ خریداری مبلغی برای خرید پرداخت نکرد. مهلت پرداخت حصه نقدی خرید نفت بااینکه تا ساعت ۱۷:۳۰ امروز تمدید شد، اما درنهایت نفت خام سبک ایران به ریال هم خریداری، پیدا نکرد و باید منتظر اطلاعیه و واکنش بورس انرژی در این مورد بود». ( خبرگزاری حکومتی ایسنا ۱ بهمن ۱۳۹۷)

به‌یقین عدم تمایل بخش خصوصی به ورود به این میدان “مملو از مین"، نخست ریشه در “عدم مشروعیت " حکومت در میان آحاد مردم و سپس دهن‌کجی آشکار به‌تمامی سیاست‌های مخرب ولی‌فقیه دارد.
آخوند روحانی به‌اشتباه بر این باور بود که با اهرم بخش خصوصی و حراج منابع نفتی، رژیم در وضعیتی قرار خواهد گرفت تا سد تحریم‌ها را با تولید و کپی‌برداری از دوران پاسدار احمدی‌نژاد و راه‌اندازی باندهای مافیایی مانند “بابک زنجانی" شکسته و به درآمدهای نفتی دست یابد.

لازم به یادآوری است که راه‌اندازی سیاست “بورس نفت » به‌فرمان خامنه‌ای و از سوی شورایی بنام “شورای عالی اقتصاد" که سران سه قوه حکومت در نشست‌های مختلف خود تصمیم‌گیری نموده‌اند، صورت گرفته است. بر این اساس مبنای بهای نفت در بازار بورس “۸۰ درصد ارزی و ۲۰ درصد ریالی" تعیین شده و قرار بود تا در مرحله سوم آن “سه میلیون بشکه " نفت به بازار بورس تزریق گردد.

به‌موازات این وضعیت لرزان نیز باید به افت شدید صادرات نفتی رژیم در بازارهای بین‌المللی اشاره نمود. بر اساس تازه‌ترین گزارش‌ها، سهم حکومت از بازار جهانی اکنون به زیر “یک‌میلیون" بشکه نفت در روز رسیده است. افت شدید بهای نفت به‌موازات ورود کشورهایی مانند روسیه و یا عربستان و آمریکا برای ایجاد تعادل در بازار، تماماً ادله‌ای بر آن است که موضوع افت شدید صادرات و همچنین درآمدهای نفتی رژیم، امری طولانی خواهد بود.
بر این اساس اکنون مشخص نیست که دولت آخوند روحانی با کسری شدید بودجه برای سال آینده چه خواهد کرد، زیرا وی در یک ارزیابی به‌غایت غلط، سقف بودجه سال ۹۸را بر اساس صادرات “دو میلیون بشکه نفت " در روز بسته است.