اتحادیه اروپا – آب‌نبات‌چوبی «اینس‌تکس» به رژیم آخوندی

 

سرانجام پس از قریب هشت ماه کش‌وقوس اتحادیه اروپا در بیانیه ای از ثبت ساز و کاری بنام «ابزار حمایت از معاملات تجای» و یا «اینس تکس» با دیکتاتوری ولی فقیه خبر داد.

به یقین اعلام این خبر نه تنها همگان را شگفت زده نکرد، بلکه به نوبه خود به از عمق اختلاف میان کشورهای اروپایی و دیکتاتوری خامنه ای پرده برداشت. درحالیکه دولت آخوند روحانی که اکنون از سوی ولی فقیه زهر خرده مسئولیت «مذاکرات» پنهانی با اتحادیه اروپا را عهده دار است و در حالیکه کلیت نظام جیب گشادی برای «ساز و کار ویژه مالی» دوخته بود، اکنون مشخص شده که طرح جدید از سوی این اتحادیه به مانند «آب‌نبات‌چوبی» و بدون هرگونه عمق و یا تضمین عملی در کوتاه و میان مدت می باشد.

در بیانیه مشترکی که از سوی وزرای خارجه سه کشور فرانسه، انگلیس و آلمان، بعنوان متولی «اینس تکس» انتشار یافته، از جمله تاکید شده است: «اینس‌تکس در ابتدا با تمرکز بر بخش‌های حیاتی‌تر برای مردم ایران – مانند دارو، لوازم پزشکی و مواد غذایی - از مبادلات مشروع اروپا با ایران حمایت می‌کند.
اینس‌تکس با رعایت دقیق‌ترین استانداردهای جهانی در زمینه مبارزه علیه پولشویی، تأمین مالی تروریسم نیز با رعایت تحریم‌های اتحادیه اروپا و سازمان ملل عمل خواهد کرد. در این راستا، ای ۳ انتظار دارد که ایران هر چه سریع‌تر به تمامی تعهدات خود در چهارچوب مفاد اف‌ای‌تی‌اف عمل کند.» (سایت یورو نیوز ۳۱ ژانویه ۲۰۱۹)

ترجمان این جملات به معنای آن است که اولا اتحادیه اروپا برنامه ای در چارچوب تحریم های ایالات متحده ترتیب داده است.
 ثانیا بدلیل عدم اعتماد به دیکتاتوری خامنه ای، هرگونه اجرایی نمودن آن طرح را منوط به پیش شرط هایی ازجمله «به اجرای کامل تعهدات ایران در زمینه هسته‌ای و از جمله همکاری کامل و به موقع این کشور با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» وو نیز راه انداری و قبول شرائط «اف ای تی اف» یا همان «لوایح مبارزه با پولشویی و تروریسم» قرارداده است.

به موازات این وضعیت نیز باید به عدم تعین زمان برای اجرایی نمودن این طرح اشاره نمود. خبرگزاری رویتر (۳۱ ژانویه ۲۰۱۹) نیز در این رابطه می نویسد: «بعید است این سازوکار که ماه هاست توسط اتحادیه اروپا تهیه شده، طی چندین ماه عملیاتی شود. و این نهاد بعید است تجارت با رژیم ایران را که در شروع با تمرکز اصلی بر غذا، دارو و کمک های انساندوستانه و تبادلات مالی اندک طراحی شده،‌ احیا کند.
این خبر گزاری افزود: این نهاد برای تبادلات مالی مربوط به نفت که به شدت تحت تحریم های آمریکا قرار گرفته، استفاده نخواهد شد. یک دیپلمات اروپایی گفت: این اقدام بطور چشمگیری اوضاع را تغییر نمی دهد».

بدین سان ملاحظه می شود که اعلام چنین طرحی که بی محابا از «تبادلات غذا و دارو» سخن به میان آورده است، کمکی به صندوق خالی، بحران فروش نفت، رکود شدید اقتصادی، بحران افت ارزش پول ملی، معاملات کلان بانکی و به تبع آن دست یابی رژیم به کانالی برای دورزدن تحریم ها نمی باشد. بقول یک دیپلمات ارشد آمریکایی، این طرح صرفا یک نمایش «سیاسی» است.