ایران - «اینس تکس» در هاله‌ای از ابهام



به یقین از فردای اعلام طرح «نفت در مقابل دارو و غذا» موسوم به «اینس تکس» از سوی اتحادیه اروپا، تمامی امیدهای خامنه‌ای به مانند حبابی یک شبه ترکیده‌اند.

از داده‌های بین‌المللی و بویژه مواضع اخیر ایالات متحده علیه اعطاء هرگونه کمک و یا سرمایه‌گذاری به رژیم آخوندی، چنین برمی‌آید که این طرح هنوز اجرای نشده، محکوم به شکست می‌باشد.
خبرگزاری سپاه پاسداران، فارس (۱۹ بهمن ۱۳۹۷) در گزارشی از چشم‌انداز تیره‌وتار این طرح ویژه اروپایی، می‌نویسد: «سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا گفت: کسانی که از این سازوکار (اینستکس) برای مبادله هر چیزی غیر از اقلام انسانی استفاده کنند، توسط آمریکا تحریم خواهند شد».

واقعیت در لابلای این جملات، اذعان به مخالفت بزرگترین شریک سیاسی - تجاری اتحادیه اروپا علیه مطامع دیکتاتوری خامنه‌ای می‌باشد. براین اساس شاهد هستیم که از اردیبهشت ماه گذشته و با راه افتادن «مادر تحریم‌ها» علیه رژیم آخوندی، اکنون ضربات شدیدی بر دستگاه مالی، اقتصادی و تجاری حکومت وارد شده، بطوریکه بنا بر تازه‌ترین گزارشات بین‌المللی، دولت آخوند روحانی تنها طی سه ماه گذشته با افت قریب دو میلیون بشکه صادرات نفتی روبرو گردیده است.

در راستای این وضعیت لرزان نیز بانک مرکزی حکومت در تازه‌ترین گزارش خود با عنوان «کسری بودجه ۴۵ هزار میلیارد تومانی»، بحران افت درآمدهای دولت آخوندی را به تصویر کشیده است.
 همچنین این گزارش در ادامه به خطوط قرمز از سوی آمریکا علیه هرگونه یاری‌رساندن به رژیم آخوندی تأکید کرده و در ادامه به نقل از این مقام می‌افزاید: «ما آن‌ها را پیدا کرده و تحریم می‌کنیم و آن‌ها نخواهند توانست با ایالات متحده تجارت کنند.
تهدید آمریکا به اقدام به معنی آن است که کانال ویژه اروپا «وجود خواهد داشت، اما از آن استفاده‌های ناچیزی خواهد شد».

بدین سان مشخص می‌شود که از هم اکنون راه دشواری برای سه کشور ارائه دهنده طرح «سازوکار حمایت از مبادلات تجاری» به نیابت از اتحادیه اروپا پدیدار شده است.
براین منطق بسیاری از کارشناسان به‌درستی براین باور هستند که اولا این طرح اکنون در «نطفه» خفه گردیده و در ثانی میدان مانور برای آن نه در حد «تجارت»ّ بلکه در بهترین حالت، درهمان سطح «تبادل» برای مصارف درمانی، دارویی و مواد غذایی باقی خواهد ماند.

لازم به یاد آوری است که وزرای خارجه سه کشور فرانسه، انگلیس و آلمان به هنگام ارائه طرح جدید در بیانیه خود تأکید کرده بودند: «اینس‌تکس با رعایت دقیق‌ترین استانداردهای جهانی در زمینه مبارزه علیه پولشویی، تأمین مالی تروریسم نیز با رعایت تحریم‌های اتحادیه اروپا و سازمان ملل عمل خواهد کرد. در این راستا، انتظار دارد که ایران هر چه سریع‌تر به تمامی تعهدات خود در چهارچوب مفاد اف‌ای‌تی‌اف عمل کند». (سایت یورو نیوز ۳۱ ژانویه ۲۰۱۹)