رژیم آخوندی – شکست طرح «تحول سلامت»

 

در سال ۹۳ دولت آخوند روحانی در تبلیغات حکومتی از راه اندازی طرحی بنام «تحول سلامت» خبرداد.

براساس این طرح، قرار بود تا حکومت در سه زمینه «حفاظت مالی از مردم، ایجاد عدالت برای دسترسی به خدمات سلامت و ارتقای کیفیت خدمات درمانی»، سیستم دارو و درمان در کشور را ترمیم نمایند. حال با گذشت قریب ۵ سال از راه اندازی این طرح، متولیان حکومت بصراحت از شکست آن سخن به میان می آورند.

وجود تورم روبه رشد، رکود شدید اقتصادی، باندهای مافیایی در بخش خدمات پزشکی، درمانی و دارو، وجود شرکت‌های «خصولتی» که تماما به دولت «تدبیر و امید» و یا «سپاه» متصل هستند، تنها بخش کوچکی از دلائل این شکست سنگین می‌باشند.
وضعیت در زمینه درمان در دیکتاتوری غارتگر آخوندی به حدی است که اکنون موضوعی بنام «سلامت» در میان بخش‌های بزرگی از مردم میهن امان رخت بربسته و بدین‌سان «فقر درمانی» به موازات فقر معیشت گریبانگیر جامعه شده است.

صحنه‌های دلخراش رها کردن بیماران در کنار خیابان به دلیل فقر، صف‌های طولانی در درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها، افزایش شدید هزینه‌های درمان و دارو، اختلاس و فساد در زمینه واردات دارو و دستگاه‌های پزشکی و یا عدم حمایت‌های حکومتی از اقشار ضربه‌پذیر، در منطق خود بیانگر بحران درمان در رژیم آخوندی می‌باشند.
یک کارگزار رژیم در بخش درمان ضمن اعتراف به ابعاد وخیم این وضعیت بحرانی می‌گوید: «یکی از خسارت‌هایی که در طرح تحول به بار آمد، رسیدگی به وضع واردات دارو و تجهیزات و نحوه‌ی مصرف ارز در این قسمت است که بخش اعظم بودجه طرح تحول، یعنی حدود ۸۵ درصد بودجه را بلعیده و به خود اختصاص داده است؛ شرکت‌هایی متشکل از عوامل وزارت که حالت خصولتی به خود گرفته‌اند، مجری این واردات کذایی هستند». (خبرگزاری حکومتی ایلنا ۲۳ بمهن ۱۳۹۷)

این سخنان بدان معنا است که حکومت پایه و اساس واردات دارو و تجهیزات پزشکی را به عهده باندهای «خصوصی، دولتی» واگذار کرده است که ترجمان مان «خصولتی» ها می‌باشد.
این امر نیز در راستای مخرب خود به بروز دو بحران دیگر ختم گردیده، نخست افزایش شدید بهای دارو و درمان و دیگری فلج نمودن بخش‌های خصوصی که در واردات دارو و نیازهای پزشکی تا چندی قبل مشارکت داشتند.
بدین‌سان با افزایش شدید بهای ارزهای خارجی، بسیاری از این شرکت‌ها عملاً از صحنه خارج شده و تمامی امتیازات دولتی در اختیار «شرکت‌ها و مؤسسات قلابی» قرارگرفته اند که النهایه بخشی از حاکمیت را تشکیل می‌دهند.
همچنین در اسفند سال گذشته وزارت بهداشت رژیم اعلام کرد که این «طرح با کمبود بودجه رو به رو می‌باشد» و بدین‌سان، با بلند کردن پرچم سفید، عدم توانایی دولت آخوند روحانی در «تأمین مالی پزشکان و بخش‌های دارویی» را مهر و موم نمود.

پیشتر نیز سایت حکومتی اقتصاد آنلاین (۱۶ دی ۱۳۹۷) در گزارشی تحت عنوان «طرح تحول سلامت، نجاتبخش و یا ویرانگر» به نقل از یک کارگزار حکومتی در بخش درمان نوشته بود: «در حقیقت طرح تحول سلامت برگرفته از طرح مراقبت آقای اوباما، رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده آمریکا، بود که به‌واسطه آن توانست در انتخابات برنده شود».
این گزارش سپس می‌افزاید: «یکی از اهداف این طرح افزایش خدمات بهداشتی، درمانی بود، اما من قاطعانه می‌توانم بگویم نه‌تنها سطح خدمات‌ درمانی افزایش پیدا نکرد، بلکه پس از اجرای طرح تحول سلامت، کیفیت خدمات‌ درمانی و سلامت کاهش پیدا کرد».