رژیم آخوندی – ادامه فقر کارگری برای سال ۹۸ نهادینه شد


درحالیکه تورم و گرانی در دیکتاتوری خامنه‌ای بیداد می‌کند و در حالیکه اقشار ضربه‌پذیر بویژه کارگران بدلیل رکود شدید اقتصادی نه تنها با بیکاری روبه رشد، بلکه فراتر از آن با تنگناهای شدید مالی دست پنجه نرم می‌کنند، اکنون داده‌های قطره‌ای از سوی حاکمیت، سخن از احتمال افزایش حقوق «۴۰۰ هزارتومانی» برای این قشر محروم طی سال آینده را دارند.

براین اساس یک عضو کمیسیون حقوقی و قضائی در مجلس حکومتی با اشاره به مصوبه اخیر رژیم می‌گوید: «اینکه گمان کنیم ۴۰۰ هزار تومان به اندازه‌ای زیاد است که می‌تواند زندگی نیروی کار را متحول کند، خوش خیالی است و در شرایط گرانی‌های موجود، این مبلغ عددی نیست».

این اعترافات بدان معنا است که افزایش ناچیز حقوق کارگران برای سال آینده به مانند ریختن قطره آبی در اقیانوس گرانی و تورم می‌باشد. براین منطق تنها طی سال گذشته مایحتاج عمومی مانند نان، گوشت، خدمات، بیمه و دیگر نیازمندی‌های زندگی با رشدی معادل «۷۵ الی ۲۳۰» درصد روبرو شده و خط فقر نیز به گفته متولیان حکومت اکنون در بزرگ شهرها به ۴ میلیون تومان در ماه رسیده است.

پیشتر نیز سایت حکومتی تابناک (۸ اسفند ۱۳۹۷) در گزارشی از وضعیت معیشت کارگران در دیکتاتوری ولی‌فقیه نوشته بود: «هزینه حداقلی زندگی کارگران در حالی سه میلیون و ۷۶۰ هزار تومان برآورد شده که خالص دریافتی یک خانواده ۳ نفره کارگری حداقلی بگیر، یک میلیون و ۵۳۰ هزار تومان است».
به این وضعیت بحرانی نیز باید به افت ارزش پول ملی اشاره نمود که در منطق خود اکنون قیمت تمامی کالاهای مورد نیاز خانوارها را به قیمت «دلار آمریکا و یا یورو» تبدیل کرده است.

این کارگزار حکومتی در ادامه با اذعان به این واقعیت می‌افزاید: «به راستی با حقوق ماهیانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان هیچکس نمی‌تواند زندگی متوسطی داشته باشد و گرانی‌های اخیر که در نتیجه کاهش ارزش پول ملی بوده، بر بی‌ارزش شدن این حقوق‌های ناچیز افزوده است».(خبرگزاری ایلنا ۲۵ اسفند ۱۳۹۷)
براین منطق هرروز شاهد آن هستیم که سفره کارگران و زحمتکشان به موازات سرکوب، دستگیری فعالان کارگری و فشارهای سازمانداده شده از سوی حکومت، هر روز خالی‌تر می‌شود و بخش بزرگی از جامعه با چنین برنامه‌ریزی‌هایی به حاشیه شهرها کشانده می‌شوند.

همچنین گزارش فوق با اشاره به هزینه‌های وحشتناک معیشت برای کارگران و اقشار ضربه خورده اعتراف کرده است: «در حالی سبد هزینه خانوار کارگری سه میلیون و ۷۵۹ هزار تومان تعیین شده است که حداقل دستمزد امسال یک میلیون و ۱۱۱ هزار و ۲۰۰ تومان است و حداقل دریافتی یک کارگر متأهل با یک فرزند (خانوار ۳ نفره) با احتساب حق مسکن، بن کارگری و حق اولاد یک میلیون و ۵۳۴ هزار و ۵۰۰ تومان است.
یک محاسبه ساده نشان می‌دهد، فاصله دستمزد دریافتی یک کارگر متأهل حداقلی بگیر حدود ۲ میلیون و ۲۲۰ هزار تومان با هزینه ماهیانه او فاصله دارد. یعنی دخل و خرج یک کارگر حداقلی بگیر، ۲.۲ میلیون تومان کسری دارد».