شروط اتحادیه اروپا برای اجرای اینستکس


با گذشته زمان اکنون روشن شده که طرح کمک های اتحادیه اروپا موسوم به اینستکس برای یاری رساندن به دیکتاتوری ولایت خامنه‌ای نه تنها راه گشا نیست، بلکه به مجموعه ای از شروط نیز گره خورده است.

این وضعیت لرزان در حالی است که دولت آخوند روحانی در تقابل با باند های درونی رژیم، همواره از این طرح که به مانند «اب نبات چوبی» می ماند، سرمایه گذاری های کلانی کرده وبدین سان آن را بعنوان یکی از راهکارهای برون بردن دیکتاتوری مذهبی از مجموعه بحران های لاعلاج قلمداد می نماید.

در تازه ترین نشست مشترک میان رژیم آخوندی و اتحادیه اروپا که به سرپرستی هلگا اشمیت، معاون فدریکا مورگرینی برگزار گردیده است، این اتحادیه گوشه هایی از شروط خود برای اجرایی نمودن طرح نفتی – مالی را به بیرون انتشار داده است.
یک گزارش حکومتی ضمن اعتراف به آن از جمله می نویسد: «همچنین شرکت کنندگان در جریان آخرین نتایج کنفرانس بروکسل در حمایت از آینده سوریه و منطقه و پیگیری روند مذاکرات آستانه در خصوص سوریه قرار گرفتند». (خبرگزاری حکومتی اینا ۲۹ اسفند ۱۳۹۷)

ترجمان این جملات به معنای اشاره به دخالت های آشکار رژیم آخوندی در سوریه و حضور نظامی نیروی تروریستی قدس برای پاسداری از بشار اسد خون ریز در این کشور مصیبت زده می باشد.
بدین سان دیپلماسی خامنه‌ای در یک اقدام کاملا تدافعی، ضمن تن دادن به مذاکره بر سر «سیاست‌های راهبردی» حکومت، علائم و نشانه های نوشیدن «جام زهر» در سوریه را به بیرون ساطع نموده است.

همچنین این گزارش به موضوع مورد مناقشه دیگری بنام «یمن» اشاره کرده و می‌افزاید: «هلگا اشمید نیز در پیامی توئیتری ضمن اعلام برگزاری این نشست با ایران و چهار کشور اروپایی تأکید کرد که رایزنی‌های بسیار مهمی را درباره یمن انجام داده و بر اهمیت اجرای توافق استکهلم تأکید کرده‌اند».
لازم به یادآوری است که در کنفرانس موسوم به «استکهلم» بر سر آینده یمن که بدون دعوت از رژیم آخوندی صورت گرفت، اولاً بر نقش ویژه سازمان ملل برای نظارت کامل تأکید ویژه‌ای شده است و در ثانی توافق بر سه اصل کلیدی یعنی:«توافق در خصوص شهر الحدیده و بنادر «الحدیده، الصلیف و رأس عیسی سازوکار اجرای توافق تبادل اسرا اعلام تفاهمات دو طرف در خصوص تعز» صورت گرفته که تماما به ضرر سیاست‌های دیکتاتوری خامنه‌ای و گروه دست نشانده «حوثی‌ها» می‌باشند.
بدین سان اتحادیه اروپا یکبار دیگر علاوه بر موضوعاتی مانند «اتمی و موشکی», یک خواسته دیگر بنام «سیاست‌های مخرب رژیم در منطقه» را برای اجرایی نمودن اینستکس به نمایش گذاشته است، امری که به یقین در روند خود یکبار دیگر رژیم آخوندی را بر سر دوراهی «زهرخوران» و یا «تقابل» با خواسته‌ای جامعه بین‌المللی قرار خواهد داد.

چشم‌انداز این بحران را سخنگوی اسبق وزارت خارجه رژیم در تازه‌ترین سخنان با جملاتی مانند «ناامیدی» از سازوکار اروپا به بیرونی کرد و می‌افزاید: «امید نداشته باشید که این کانال مالی معجزه کند».