فاجعه سیل- ابعاد سنگین خسارات بر آثار باستانی

 

در پی بروز سیل در بخش‌های بزرگی از میهن امان که منجر به مرگ و یا مفقود شدن تعداد زیادی از هموطنان گردیده است و در حالیکه دستگاه‌های حکومتی عامدانه از دادن هرگونه آمار و ارقام در رابطه با ابعاد خسارات تا به امروز خودداری کرده‌اند، خبرهای رسیده از مناطق باستانی سخن از بروز خسارات سنگین بر بخش‌های بزرگی از میراث فرهنگی کشور امان را دارند.

یک گزارش حکومتی به نقل از معاون سازمان میراث فرهنگی در این رابطه اعتراف کرده است: «ترک‌های نقش رستم متاسفانه در حال باز شدن هستند و وضعیت بحرانی است».
وی در ادامه به ابنیه و بازارهای تاریخی مانند «بازار وکیل در شیراز، تخت جمشید» و یا «دیواره گرگان» اشاره کرده و با اشاره به وضعیت بناهای تاریخی قرار گرفته در استان گلستان مانند پل «آق قلا» و بخشی از دیوار بزرگ گرگان و محوطه‌های کاوش شده که در بستر رودخانه هستند، می‌افزاید: «متاسفانه آن‌ها نیز آسیب‌های جدی دیده‌اند».(خبرگزاری حکومتی ایسنا ۷ فروردین ۱۳۹۷)

واقعیت در دیکتاتوری فاسد خامنه‌ای آن است که اساسا طی چهل سال از بروی کار آمدن رژیم آخوندی، هیچگونه سرمایه‌گذاری جدی در زمینه حفظ و حراثت از میراث فرهنگی و یا مرمت و بازسازی‌های لازم در فلات ایران صورت نگرفته است.
با نگاهی به وضعیت تأسف‌آور ابنیه و آثار باستانی و یا وجود بخش‌های گسترده‌ای از خرابی‌های مرمت نشده و به حال خود را شده بهترین بینه بر این وضعیت بحرانی است.

این کارگزار رژیم ضمن اذعان به وضعیت بحرانی در بسیاری از مناطق باستانی ادامه می‌دهد: «وضعیت پل‌های تاریخی در مسیر زاینده‌رود بر اثر سیلاب نگران کننده است. علاوه بر خسارت‌های وارد شده به شهرهای تاریخی دزفول و شوشتر و تهدیداتی که پیش روست، آثار شوشتر نیز در معرض جدی باران و سیل هستند، به گونه‌ای که تا شب گذشته (سه‌شنبه ششم فروردین) بند میزان غرق در آب و نگرانی بود، بنابراین احتمال رانش صخره‌ها نیز وجود دارد».

بیان این جملات به معنای وجود خسارات شدید در بناهای تاریخی به‌ویژه در اصفهان، فارس و یا در استان خوزستان می‌باشد که دارای بیشترین ابنیه و آثار باستانی کشور هستند.
بدین‌سان ملاحظه می‌شود که اکنون در کمتر بخش و یا استانی از میهن امان، نزول چند ساعت باران، به بروز خسارات سنگین نه تنها بر مردم بلکه بر تاریخ و فرهنگ ملی ما راه نبرده است.

ابعاد تنفر مردم از آخوندهای فاسد که با سوء مدیریت، غارت و سیاست‌های مخرب خود در زمینه هدر دادن اموال ملی، زیربناهای کشور را دستخوش خسارات غیرقابل ترمیمی کرده‌اند، به حدی است که نماینده خامنه‌ای در شیراز ضمن اعتراف به خشم و عصیان عمومی اعتراف کرده است: «در بازدید از مناطق سیل‌زده با خشم و عصبانیت مردم روبه‌رو شدیم. من در بازدید از مناطق سیل‌زده چندین فحش خوردم و اعصابم خرد است».