رژیم آخوندی – اینستکس به اف ای تی اف گره خورده است



از شواهد و قرائن چنین برمی آید که به دلیل وجود فشار گسترده علیه مطامع دیکتاتوری ولایت فقیه و در نبود هرگونه شفافیت در موضوعاتی مانند اقتصاد و یا مالی، اتحادیه اروپا به‌عنوان تنها شریک تجاری – نفتی رژیم آخوندی در غرب، هرچه بیشتر اعطاء «اینستکس» را به «اف ای تی اف» منوط خواهد نمود.

این امر به یقین به آن دلیل است که قریب ۷۰ درصد از اقتصاد ایران با مجموعه عظیمی از بانک‌ها و مؤسسات مالی در چنبره سپاه پاسداران قرار دارد و از آنجائیکه این ارگان سرکوبگر اکنون در لیست گروه‌های تروریستی قرارگرفته، منطقاً اتحادیه اروپا نیازمند به شفافیت هرچه بیشتر از سوی دیکتاتوری خامنه‌ای می‌باشد.

یک گزارش حکومتی در این رابطه می‌نویسد: ««سیگال مندلکر»، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی روز سه‌شنبه با بیان این که فضای اقتصاد ایران مبهم است گفت برای طرف ایرانی اینستکس، عمل در راستای ملزومات اف ای تی اف دشوار است». (خبرگزاری سپاه پاسداران، فارس ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸)
معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در ادامه می‌افزاید: «من به ممکن بودن چنین چیزی برای کشوری مثل ایران که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اقتصادش گره خورده و همزمان از بسیاری جهات خودش را پنهان نگاه داشته، شک دارم».

ترجمان این جملات به معنای پنهانکاری های رژیم آخوندی در زمینه هرگونه شفاف‌سازی مالی در زمینه پولشویی و یا حمایت از گروه‌های تروریستی وابسته به حکومت می‌باشد. بر این منطق پیش‌بینی می‌شود که اتحادیه اروپا به دلیل روابط گسترده تجاری، مالی و اقتصادی خود با ایالات‌متحده هرگز منافع بلندمدت خود را قربانی رژیم آخوندی نکرده و همچنان بر خواسته شفافیت پایفشاری نماید.

همچنین یکی از موارد مورد اختلاف میان آمریکا با اتحادیه اروپا همان تبادلات مالی از طریق بانک مرکزی رژیم آخوندی می‌باشد، زیرا براساس داده‌های بین‌المللی این بانک متولی اصلی تمامی «آمد و شدهای» مالی به داخل و یا خارج از کشور می‌باشد، امری که در منطق خود «پولشویی» و یا «حمایت مالی از نیروهای تروریستی» رژیم را نیز در برمی گیرد.

در این رابطه معاون خزانه‌داری آمریکا ضمن دراز کردن انگشت اتهام بسوی بانک مرکزی حکومت و نقش آن در انتقال پول به حزب‌الشیطان در می‌افزاید: «چطور می‌خواهید در قالب این کانال با نهادی کار کنید که خودش از انتقال پول برای سازمان‌های تروریستی حمایت می‌کند؟. فکر می‌کنم برای اروپایی‌ها خیلی سخت است فکر کنند که می‌توانند این کار را انجام دهند. ما هر جا فعالیت قابل تحریم ببینیم برای مقابله با آن اقدام خواهیم کرد..».

بدین سان مشخص می‌شود که «ابزار پشتیبان مبادلات تجاری» یا همان اینستکس عملا به بن بست برخورد کرده و هرگونه تلاش رژیم برای باز نمودن مجرای تنفسی را به شکست کشانده است.
در این رابطه دستیار ویژه رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه به بانک‌ها، سرمایه‌گذاران، بازرگانان و شرکت‌های اروپایی، نسبت به هرگونه داد و ستد با دیکتاتوری حاکم بر ایران را  در چارچوب اینستکس نیز هشدار داد.