نظام آخوندی - چشم انداز تیره برای اجرای اینستکس



با بالاگرفتن تنش در خلیج فارس و اعلام پاره ای از کشورهای اروپایی برای «یاری رساندن به متحدان» خود در این منطقه بحرانی، کلیت نظام آخوندی در بن‌بستی مرگبار بر سر تنظیم رابطه و رسیدن تعادل با جامعه بین‌المللی قرارگرفته است.

برای نمونه باید به قفل شدن طرح ویژه مالی موسوم به «اینستکس» از سوی اتحادیه اروپا به دیکتاتوری خامنه‌ای اشاره نمود که بنابرداده های حکومتی تا به امروز نه تنها فرم حقوقی به خود نگرفته، بلکه حتی چشم اندازی نیز برای راه‌اندازی آن فعلا متصور نیست.
به این واقعیت فلاحت پیشه، یک کارگزار رژیم آخوندی در مجلس ارتجاع اینگونه اعتراف کرده است: «اروپایی‌ها فقط به برجام آویزان شده اند و اقدامی برای حفظ آن نمی‌کنند و بعید است «اینستکس» را هم اجرایی کنند». (سایت حکومتی اعتماد آنلاین ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸)

ترجمان این جملات به معنای مهر تائیدی بر این  واقعیت است که تمامی مسائل استراتژیک در جامعه بین‌الملل و مربوط به رژیم آخوندی به بن‌بست گیرکشیده شده است. دو موضوع مهم مانند «برجام» و یا «راه‌اندازی کانال ویژه مالی» بخش‌هایی از این پازل می باشند که سرکلاف آن در دست اتحادیه اروپا می باشند.
بر این  اساس ملاحظه می‌شود که کشورهای اروپایی اساسا تا تعین تکلیف موضوعات مورد مناقشه میان رژیم آخوندی و آمریکا تمایلی برای باز کردن این بن‌بست نداشته و حتی بسیار فراتر روبه سوی سیاست‌های ایلات متحده تمایل دارند تا دیکتاتوری خامنه‌ای.

همچنین باید به مهم‌ترین پیش شرط این اتحادیه برای راه‌اندازی اینستکس نیز اشاره نمود تا بدین سان به بن‌بست موجود برای نظام آخوندی بیشتر پی ببریم. بر این  اساس کشورهای اروپایی در وهله نخست خواستار آن هستند تا رژیم آخوندی پیمان «پالرمو» و لوایح مربوط به آن را امضاء نماید که در منطق خود به مانند تیر خلاصی خواهد بود بر سیاست‌های تروریستی و پولشویی رژیم آخوندی.

پاسکاری لوایح باقی مانده میان ارگان‌های حکومتی و بویژه پس از آنکه اعلام گردید که مجمع تشخیص مصلحت نظام دو لایحه مهم «سی اف تی و اف ای تی اف» را از دستور کار خود خارج کرده، مبین این واقعیت است که اساسا خامنه‌ای نمی‌تواند وارد این میدان مملو از مین شود، زیرا هدف غایی کنوانسیون مبارزه با پولشویی و تروریسم نخست سپاه پاسداران و نیروی تروریستی قدس می‌باشد که اکنون در لیست سیاه جامعه جهانی قرار دارند.

همچنین این کارگزار رژیم ضمن اذعان به بن‌بست موجود میان رژیم آخوندی و اتحادیه اروپا در ادامه می‌افزاید: «کسانی که فکر می‌کنند اروپا باید برجام را نجات دهد، اشتباه می‌کنند چرا که اروپایی‌ها به برجام آویزان هستند و برجام را حفظ نکرده اند چرا که توان حفظ آن را ندارند.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس رژیم درباره وضعیت نامتعین برای اجرای «اینستکس» از سوی اتحادیه اروپا می‌افزاید: «بعید می‌دانم نتیجه‌ای در این باره از سوی اروپا شکل گیرد».