التماس های رژیم برای پادرمیانی و مذاکره



درحالیکه خامنه‌ای زهر خورده در آخرین سخنان خود به دروغ مدعی گردید که «مذاکر سم» و با این دولت آمریکا «سم مضاعف» است، اما داده ها و سفرهای پی در پی وزیر خارجه رژیم به کشورهای پاکستان، آمریکا، ژاپن، روسیه، ترکمنستان، چین، عراق و یا هندوستان تماما آن روی سکه ی بن بست و التماس های رژیم برای پادرمیانی از سوی این کشورها می‌باشند.

واقعیت در لابلای این جملات آن است ک خامنه‌ای به مانند سنوات قبلی با دو زبان سخن می‌گوید، نخست روبه سوی نیروهای به‌شدت روحیه باخته حکومت از موضع «اقتدار» و «عدم تمایل به هرگونه مذاکره», اما روبه سوی جامعه بین‌المللی و به‌ویژه کشورهای همسایه و شرکای تجاری رژیم با زبان ترس و هراس از آینده تاریک و مبهم حکومت.

بر این منطق است که باید سفرهای یک روز در میان جواد ظریف به اقصی نقاط جهان را ارزیابی نمود تا بدین سان به ابعاد پشت پرده حکومت برای پیدا کردن کانالی برای مذاکره رسید.
این واقعیت را رئیس‌جمهور آمریکا به هنگام سفر خود به ژاپن اینگونه برملا نموده است. دونالد ترامپ در رابطه با تلاش‌های عاجزانه خامنه‌ای می‌گوید: «رژیم ایران تمایل دارد معامله کند». (سایت مجاهدین خلق ۸ خرداد ۱۳۹۸)

به یقین مهم‌ترین اهرم رژیم برای باز کردن باب مذاکره اکنون دو کشور عمان و ژاپن هستند. سفر وزیر خارجه عمان به تهران و یا سفر ظریف به کشور خورشید و دعوت از نخست‌وزیر ژاپن به ایران تحت حاکمیت آخوندی، صد البته آینه تمام قدی از این تلاش‌های حکومت می‌باشند.
در این رابطه خبرگزاری کیودو در گزارشی از این تلاش‌های رژیم نوشته است: «آبه در حال سبک‌وسنگین کردن یک سفر احتمالی به ایران می‌باشد تا با مقامات ایران در رابطه با کاهش تنش میان (رژیم) ایران و ایالات متحده یاری کند».
این گزارش سپس تاکید می‌کند که نخست‌وزیر ژاپن در فردای دیدار رئیس‌جمهور آمریکا و رایزنی‌های نهایی با وی، تصمیم خود را برای هرگونه سفر به تهران خواهد گرفت.

پیشتر نیز جواد ظریف طی سفر خود به آمریکا دیدارهای محرمانه‌ای با یک سناتور آمریکایی به عمل آورده بود، امری که به یقین بدون موافقت و هماهنگی با بیت خامنه‌ای غیر ممکن می‌باشد.
در این رابطه ولی‌فقیه زهر خورده به مانند دوره قبلی مذاکرات پنهان، تلاش کرده است تا دست به سیاست سکوت زده و بدین سان موج نارضایتی در میان سپاه، بسیج و یا کارگزاران باند خود را از سر بگذراند.

ابعاد این دیدار پنهانی به حدی است که یک نماینده ولایتمدار در مجلس حکومتی ضمن داد فریاد بر سر وزارت خارجه می‌گوید: «عده‌ای معتقدند که اگر مذاکره منفعت ایجابی ندارد حداقل از خصومت آمریکا علیه کشور ما می‌کاهد و اینهم درست نیست چون در مذاکره آمریکا می‌پندارد که فشار و تهدید پاسخ مثبت داده لذا آنها می‌گویند حال زمان سخت گرفتن بر ایران است».
همچنین سخنگوی وزارت خارجه رژیم علائم مذاکره و عقب‌نشینی‌های خامنه‌ای را اینگونه برملا کرده است: “۱۲ شرط پمپئو را فضایی می‌دانیم و قابل اجرا نیست و نه ما و نه هیچ کشور مستقلی آن را نمی‌پذیرد. از سوی دیگر، ما میز مذاکره را ترک نکرده‌ایم که بخواهیم به آن برگردیم. هنوز مبنایی به نام برجام وجود دارد. (سایت العربیه ۲۸ مه ۲۰۱۹)