رژیم آخوندی - سقوط شتابان صادرات نفت



بحران روبه رشدصادرات نفت از سوی دیکتاتوری خامنه‌ای اکنون بحدی است که بسیاری از منافذ تامین دلار های نفتی را مسدود ساخته است.

در این راستا طی هفته های اخیر شاهد سقوط شدید صادرات نفت حکومت و رسیدن آن به زیر ۴۰۰ هزار بشکه روز بوده ایم.
یک گزارش بین المللی ضمن تائید این وضعیت می نویسد: «گزارش نفت‌کش‌ها و منابعی در این بخش می‌گویند که صادرات نفت خام ایران در ماه مه جاری به ۴۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافته است. به گزارش خبرگزاری رویترز، دو منبع که صادرات نفت را رصد می‌کنند می‌گویند با وجود تحریم‌ها، از آغاز ماه مه ایران روزانه ۲۵۰ هزار تا ۵۰۰ هزار بشکه نفت صادر کرد». (سایت العربیه ۲۹ مه ۲۰۱۹)

افت شدید صادرات نفتی رژیم از فردای اجرایی شدن تحریم‌های ثانویه در تاریخ ۱۴ آبان سال گذشته به راه افتاده است. مرحله نهایی تحریم‌های آمریکا علیه رژیم آخوندی شامل صنایع پتروشیمی، نفت و گاز، کشتیرانی، بانک و بیمه و موسسات مالی، و همچنین صدها فرد و شرکت ایرانی شده است.

بدین سان مشخص می شود که از فردای خروج ایالات متحده از برجام و راه افتادن سیل تحریم‌ها علیه سیاست‌های مخرب خامنه‌ای، حکومت با بحرانی لاعلاج بنام «تامین منابع جایگزین» روبرو گردیده امری که در منطق خود به حذف بسیاری از بودجه‌های حکومت در راستای تامین نیروهای نیابتی و تروریستی به کشورهای مختلف از جمله عراق و سوریه راه برده است.

سقوط ۷۵ درصدی صادرات نفتی رژیم در حالی است که تا سال گذشته صادرات نفت ایران بالغ بر دو میلیون و هشتصد هزار بشکه می‌گردید و مبنای بودجه حکومت برای سال جاری نیز بر پایه همین میزان صادرات استوار شده است.
 براین اساس بسیاری از کارشناسان مسائل نفتی براین باور هستند که اگر روند سقوط صادرات نفت رژیم آخوندی به همین منوال به پیش برود، درآنصورت درآمدهای نفتی برای دیکتاتوری خامنه‌ای در بهترین حالت به حدود «۱۱,۵ میلیارد دلار» در سال خواهد رسید.

در چنین فضایی نیز دولت آخوند روحانی ضمن دست بردن در جیب مردم و اقشار ضربه‌پذیر تلاش می‌کند تا جایگزین‌های ریالی برای کسری بودجه حکومت را تامین نماید. یکی از راهکارهای رژیم همان بازی با نرخ «ارزهای خارجی» و یا «افزایش مالیات» بر شهروندان و «استقراض از بانک مرکزی» می‌باشد، امری که در روند منطقی خود به بروز بحران‌های دیگری مانند گرانی و افزایش شدید تورم راه خواهد برد.

به موازات این واقعیت نیز رژیم آخوندی با بمب‌گذاری‌های اخیر علیه کشتی‌ها و پایگاه‌های نفتی در کشورهای همسایه تلاش زیادی به خرج داده است تا بهای این طلای سیاه را بطور تصنعی بالا ببرد.
در این رابطه وزیر خارجه آمریکا با اذعان به این واقعیت می‌گوید: «شواهد و مدارک دخالت (رژیم) ایران در حمله به نفتکش‌ها در خلیج فارس را که جان بولتون، مشاور امنیت کاخ سفید، درباره آنها صحبت کرد، دیده است. این تلاش ایرانی‌ها برای بالا بردن قیمت نفت خام در سراسر دنیا بود». (خبرگزاری رویتر ۳۰ مه ۲۰۱۹)