دیکتاتوری خامنه‌ای – قطعنامه ۲۲۳۱ در هاله ای از ابهام



همزمان با رایزنی های متعدد از سوی آلمان و ژاپن برای نجات برجام و مجاب کردن خامنه‌ای برای دست کشیدن از مطامع اتمی، موشکی و منطقه ای، تازه ترین سخنان یوکیو آمانو، رئیس آژانس بین‌المللی اتمی به مانند آب سردی بود بر تمامی این تلاش ها.

ولی‌فقیه زهر خورده که اکنون در چنبره‌ای از بحران‌های حاد و لاعلاج داخلی و بین‌المللی در تله افتاده است، طی ماه گذشته تلاش کرد تا با «نقض آشکار» مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ملل متحد، فشار را از رژیم برداشته و بدین‌سان یکبار دیگر جامعه جهانی را به چالش بکشد.
بر این منطق بود که شورای امنیت ملی حکومت به دستور شخص خامنه‌ای فرمان افزایش غنی‌سازی و همچنین بکارگیری سانتریفیوژهای جدید از نوع آی آر ۶ را صادر نمود.

عطف به قطعنامه فوق که مبنایی برای تمامی طرف‌ها می‌باشد، رژیم آخوندی موظف گردیده است تا طی «هشت سال» از بکارگیر هر نوع سانتریفیوژهای جدید خودداری نموده و موضوع غنی‌سازی زیر ۳,۵ درصد را صرفا با نوع اولیه آن یعنی «آی آر ۱» دنبال کند.
بدین‌سان مشخص می‌شود که برخلاف روح برجام و به تبع آن قطعنامه شورای امنیت ملل متحد، خامنه‌ای اساسا هدفی به‌جز «ساخت بمب» اتمی را در سر ندارد.

در این رابطه مدیرکل آژانس به‌صراحت تأکید کرده است که ۱۲ مورد ابهام از سوی دیکتاتوری آخوندی که بخشی از «خاکستری» پرونده اتمی رژیم می‌باشند را به تهران اطلاع داده، اما تا به امروز پاسخی برای آنها دریافت نکرده است.
وی در این رابطه تصریح میکند: «در سال ۲۰۱۱ من ۱۲ زمینه را شناسایی کردم و گفتم رژیم ایران لازم است این سؤالها را پاسخ دهد، این‌که موضوعات باقیمانده حل و فصل نشد، دلیلش این بود که همکاری وجود نداشت».
آمانو سپس می‌افزاید: «ایران اکنون بیش از گذشته اورانیوم غنی شده تولید میکند». (سایت سیمای آزادی ۲۱ خرداد ۱۳۹۸)

همچنین بر اساس آخرین گزارش از سوی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رژیم آخوندی طی ماه گذشته حداقل «۳۳ دستگاه» سانتریفیوژ از نوع «آی آر ۶» را نصب و راه‌اندازی کرده است.
مضافا به این وضعیت شکننده برای جامعه بین‌المللی باید به ابعاد کاربرد نظامی رژیم از غنی‌سازی و برنامه‌های اتمی اشاره نمود، امری که به‌کرات از سوی مقاومت ایران بر آن تأکید شده است.
عدم دسترسی کارشناسان و بازرسان ملل متحد و یا آژانس انرژی اتمی به مراکز نظامی که رژیم در آنها آزمایشات چاشنی‌های اتمی را انجام داده است، به موازات راه‌اندازی موشک‌های بالستیک به یقین بخشی از سیاست‌های استراتژیک خامنه‌ای برای ساختن سلاح اتمی و حمل آن می‌باشند.

همچنین سفیر ایالات متحده در آژانس انرژی اتمی ضمن انگشت گذاشتن بر سیاه نمایی‌های خامنه‌ای، تأکید کرده است که اقدامات رژیم آخوندی باعث کند شدن تحریم‌ها علیه ملایان نخواهد شد.
وی سپس به سمت سوی اجماع جهانی علیه اقدامات مخرب رژیم اشاره کرده و می‌افزاید: «ما می‌دانیم کمیسیون مشترک برجام با جدیت لازم در حال پیگیری این موضوع است و ما از همه اعضای برجام می‌خواهیم هر چه زودتر به این مساله بپردازند».